fredag 1 november 2013

Två saker jag noterat i dagens läsning som är värda att upprepa

1. Vi närmar oss tax loss selling i Nordamerika. Dvs säljandet för att realisera förlustavdrag. Det är värt att begrunda det innan man närmaste månaden köper aktier - sektorer som haft ett svagt år. Bättre köptillfällen kan komma.

2. Den andra kommentaren berör det jag nämnde tidigare nämligen svagheten i viss råvaror och TA. Norcini har i vänstra bloggrullen en intressant kommentar om att index för hela råvarusektorn är på gränsen att bryta nedåt.

Poängen i båda fallen är att det kanske inte är helt fel att hålla viss likviditet. Jag tog kort vinst i Mart där jag sålde mina aktier tagna på 1.07 för 1.11 samtidigt som valutan gått min väg.

Sen en tredje sak när jag ändå är igång och listar... Jag undrar om Mexiko bolagen tagit tillräckligt med stryk. Vad jag kan se så talar mycket för att vi kan se skattehöjningen precis runt hörnet och den är kraftig. Jag tycker man ska åtminstone ska tänka genom vad som är på väg att hända och om det är inprisat eller ej.

En av de senaste artiklarna från min Google bevakning av detta ämnet är här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar