söndag 17 november 2013

Tax loss selling

Tuesday, December 24, 2013 is the last day for tax-loss selling for Canadian taxpayers selling Canadian equities.

Thursday, December 26, 2013 is the last day for tax-loss selling of U.S. equities for Canadian taxpayers.

Tuesday, December 31, 2013 is the last day for tax-loss selling for U.S. taxpayers for Canadian and U.S. securities

Intresset för oss är naturligtvis att det kan förväntas pressa aktier som gått dåligt månaden före dessa datum. Inte minst bör detta gälla PM sektorn och för den som är road av s.k. pennystocks med låg likviditet, ja då är en strategi att lägga bud inte bara 10 utan 30-40% under dagskurs. Sånt kan mycket väl fyllas när någon efter säg 90% nedgång bara är intresserad att få sålt allt och få fram det åtråvärda förlustavdraget. Man kan också säga att det är ett sällsynt dåligt valt tillfälle att lyssna på pump&dump artister och jaga pennyaktier uppåt då risken är stor att skojarna köpt på sig lottsedeln via taxloss säljande på säg 6.5 cent, stänger upp aktien på 8.5 cent och sen försöker få fram köpare för en snabb hänsynslös vinst.

Som sagt, vill man äga rena lottsedlar så ska man titta var den handlats som lägst senaste månaderna och lägga budet minst 10% under det. Max 1-2% av portföljen är också en bra regel. Själva grejen med lottsedlar är att dom kan bli mångdubblare men att dom med 90-99% sannolikhet blir nitlotter och att man därför ska ha flera lottsedlar med låg vikt mot varje. Men som sagt, minst lika viktigt är att undvika ge skojare 30% på ett par dagar och sig själv troligen 25% minus på lika många dagar så snålbud på många väl researchade lottsedlar under taxloss season är att rekommendera för den som vill spela pennyaktiespelet.

Det är också värt att tänka på att många riktigt bra och (vid 1300 usd guld) riktigt stabila producenter är prissatta på ett sådant sätt att jag personligen tror även sådana mellanstora bolag som kan förväntas överleva period av 1100 usd guld, att även sådana är kapabla att ge 5-10x pengarna OM vi mot förmodan ser 1700 usd guld under 2014. Ser vi däremot Goldmans "slam dunk" om 1000 usd guld, ja då lär många och allt större bolag, dvs inte bara juniorer, helt enkelt gå under och ge investerarna förlust av hela kapitalet. Det är kort sagt fascinerande att iakta PM aktierna som marknad, svårt att släppa bevakningen :-)  kanske är det för att man har den där mänskliga inneboende drömmen om att en dag just jag ska vinna på lotto...

8 kommentarer:

  1. Någon på webben trodde det kunde komma en mindre sättning i olja och skulle detta inträffa samtidigt med Tax loss perioden ligger jag på köpsidan i några bolag om de kan följa med ner en bit från dagens nivåer.

    Flera bolag har visat fin vinst Q3 typ Dorchester DMLP som jag hoppas går handla via telefon om läget uppstår, Bri-Chem tappar vinst men håller på omstruktuera vad jag förstår och jag kan inte utesluta kursen kan gå mot $1 med rätt tryck på börsen. Har tittat på FNV och SLW kan bara komma på att enda anledingen FNV värderas rejält högre är bredden bolag de har jag vill nog se den kursen minska skillnaden mot t ex Guld innan jag blir intresserad vilket skulle vara ned mot $30 trakten med mitt synsätt, blir troligtvis SLW vid lämpligt tillfälle och där tror jag värsta scenariot är $17-$18 och smyger in helst under $20 om möjligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tax loss selling är något jäkligt spännande och jag läser fullt med analyser nu på alla möjliga typer av bolag för att leta sånt som visar tendenser till att gå allt bättre samtidigt som svag kurs måhända kan förklaras av taxloss.

      Vad gäller SLW så har jag varit väldigt oförstående till att mäklare och andra verkat ta deras exponering mot Pascua Lama så lätt. Man hänvisar till att SLW skulle vara skyddade vilket jag tycker är fel då det ligger en kraftig avräkningsmekanism (från de andra streams man senast åren fått istället som kompensation) vilket betyder att man typ tappar 20% av förväntad "prod" i närtid utan att få något nämnvärt i kompensation.

      Gör mig inte ointresserad av ett fantastiskt bolag som SLW (nu har dom ju också fördelen av att dom har Mexico "produktion" utan tråkig Mexiko exponering mot skattehöjningarna. Dessutom nu när Pascua Lama är mer officiellt kraschat så antar jag att missen där är mer säkert inprisad.

      Om Dorchester så ser jag ju dom som främst ett play på naturgas med 3-4 månaders fördröjning, dvs man ska inte glömma att det just är kraftig fördröjning i deras resultat. Sen blir mina gissningar fel ibland ändå... :-) men så borde det i alla fall vara...

      Radera
  2. Tack för respons

    Om man tittar på bokslutet 2012 (lade inte in kvartalen för 2011) och jämför med 12 månaders släpande fick jag följande
    FNV eps -42% sale -3%
    SLW eps -22% sale -2,5%

    Jag menar inte FNV är ett skitbolag utan undrar mer varför bolaget håller kursen så högt som det gör?

    Är egentligen inte supersugen på DMLP men de rapporterade kanonsiffror Q3 så med rätt dipp får vi se vad jag beslutar mig göra.

    SvaraRadera
  3. Tittar du OB, något på vit.v nuförtiden? Känns som de lätt skulle dubblas om pm på allvar vänder upp!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju en väldigt stor hävstång i ett sådant bolag så vänder PM uppåt så kommer nog dubbeln väldigt fort. Å andra sidan så länge inte PM vänder uppåt så bränner dom gradvis pengar vilket dock till skillnad från många andra småbolag inte är något hot närmaste åren för dom. Med bra projekt och bra kassa så blir ju dom ett av få bolag som klarar att övervintra utan konkurs eller förödande utspädning.

      Radera
  4. Hej OB
    Tror du detta är största anledningen till att Lightstream har gått ner i källaren? Det är iofs en del snack på seeking alpha om skuld och ev minskad utdelning, men ändå...
    Mvh RJ

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej igen
      Fick nog svar på detta via dina SA-kommentarer jag nyss läste.
      Mvh RJ

      Radera
    2. Precis om du menar min kommentar på SA på den där killens senaste artikel så handlade det ju om hur dramatiskt kombinationen av sänkt WTI oljepris och ökad spread för bl.a kanadensiska bakken slagit mot LTS. Typ 25 usd back per fat på 2 månader och det med dramatisk hävstång pga belåning. När jag ägde LTS så skrev jag ju att 90 usd WTI inte vore hälsosamt för bolaget och nu fick vi nästan det plus dryga 10 usd i ökad rabatt på deras olja. Dvs kort sagt inte bra läge.

      Kombinationen av dramatisk prisändring mellan Q3 och Q4 (inkl både wti & spreadökning) och hård belåning gör att LTS är mycket spekulativ nu. Addera till det en obehaglig trend att dom får ökad andel tämligen värdelös gas på bekostnad av liquidsdelen så ligger nog hoppet mer i att bolaget pga värdefulla markområden blir uppköpt med premie, men det är som sagt spekulativt.

      Radera