lördag 23 november 2013

Inhoppet i Argent Energy trust blev kort

men mycket lönsamt och vägde emot att jag de facto hade 1/3 av mina Eagle aktier kvar när nedgången kom. Dvs Argent steg från botten när Eagle fallit senaste två handelsdagarna.

Vad man ska vara medveten om med Argent är att deras belåningsgrad är mycket högre än t.ex. Eagle och högre än jag hade i bakhuvudet. Det är något som hänt på mycket kort tid där det för mig ser ut som man gjort förvärv via belåning samtidigt som produktionen så här långt inte tycks ha ökat så mycket man kunnat förvänta sig utifrån tidigare produktion + förvärven. Sen ger mig utökad läsning lite förvåning över att olje vs NGL och gas andelen inte ökat mer med de tunga oljeförvärven man gjort och det faktum att man påstår att missad produktion under Q3 kom helt från naturgas, jag får inte ihop det riktigt.

Det är orsaken att det kändes rätt att gradvis sälja ut allt när aktien bara steg och steg igår och som bäst gav mig 8.04 cad. Verkligheten förändras hela tiden i form av saker som news, oljepriser, börsvärdering rent allmänt, valutor etc så det är inte självklart var jag är intresserad igen men troligen skulle jag titta på dom under 7.5 igen och då speciellt om Eagle rekylerat över 8 igen. Att sätta upp de där bolagens relativa kurs mot varandra har varit fascinerande läsning senaste tiden.

Varför stiger då Argent nu? En orsak kan vara marknadsföring och Eagle hade ju sin starkaste period för en tid sen när man var ute och berättade sin story. Också något att lägga på minnet. Mig veterligen är inte Eagle med på något av nedanstående, se det som straffet för att dom inte gör som Argent och drar in pengar regelbundet. Båda bolagen borde för övrigt grundläggande ställas till svars för att dom inte hedgat mer senaste månaderna för Q4 13 - Q1 14 när det gick att låsa in utmärkta priser. Just att hedga opportunistiskt i det korta perspektivet och inte bara i det långa tycker jag bolagen har missat.

Jagar presentationer länkar, se nedan:

FirstEnergy Capital Energy Growth Conference länk
Wednesday, November 20, 2013 at 11:40 AM MST (1:40 PM EST)
Toronto, Ontario Alla pres
FirstEnergy Capital Montreal Dividend Day
Thursday, November 21, 2013
Montreal, Quebec
RBC Capital Markets MLP Conference
Friday, November 22, 2013
Dallas, Texas
 
49 North Resource Conference
Wednesday, December 4, 2013
San Francisco, California

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar