onsdag 20 november 2013

Idag nattsvart för PM

Jag har senaste dagarna dock handlat lite. EDV för 61 cent och idag för 58 och 57 är mitt enda innehav. Jag ska maila ut lite externa analyser till min lista och skriva lite om varför när jag får tid. PM är riskabelt nu.

För flera månader sedan tog jag upp med en av mina bollplank att Alacer såg intressant ut (duktige Chen Lin tog upp den och klev sedermera av perfekt) och jag hade det i bakhuvudet nu när den gått så dåligt och kanske blivit billig med stor kassa och väldigt låg total cash cost. Efter att ha köpt en post på 2.22 började jag gräva lite djupare och valde då att sälja igår på 2.25 igen för att komma ut. Ska försöka motivera det framöver också. Men i korta drag kan man säga att dom har begränsat med oxiderad malm och att det som kommer efter dessa fyra fem åren inte alls lär bli någon lågkostnadsproducent, tvärtom, hög cc och jättehög Capex som slukar dagens fina kassa är utsikterna. Jag var glad att få tillbaka pengarna. Men Alacer kan nog liksom ett antal andra PM aktier väldigt kortsiktigt vara intressanta play på vändning efter taxloss och fondsnyggande inför årsskiftet. Typ att köpa på 1.9 med 1 cad i kassan är helt ok i början av dec men då medveten om att 2.5 typ eller vad TA nu säger dumpa för dryga 25%. Jag kan göra sånt då det mer är den långsiktiga utvecklingen jag är mkt tveksam till.

9 kommentarer:

  1. Om sulfiddelen har en IRR på <20% så antar jag att man sätta det på hold. Det borde finnas bra möjligheter att i dagsläget köpa upp ett bra projekt för en billig penning och sätta det i produktion med tanke på deras kassa? Bara en tanke, har ej tittat på Alacer på djupet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Marknaden reagerade med rätta väldigt negativt på de två senaste conf callen från Alacer. På oxiddelen sa man i praktiken att man inte hittat vad man letat efter dvs mer höggradig oxidmalm dvs risken ökar snabbt att företaget med den imponerande cc'n ska ses som ett kort projekt om 4-5 år.

      Vad gäller sulfiddelen så avslöjade senaste conf callen att alla vettiga utvinningsmetoder av guldet, att testerna för det misslyckats och man tvingas lägga förslag om utvinningsmetod som både är jättedyr ur Capex och ur CC efter det.

      Kort sagt, bolaget har ett kort projekt kvar där grades faller och CC stiger kommande år och man har ingenting idag attraktivt efter det.

      Börsvärdet om man inte räknar bort kassan är snuskigt högt med tanke vad dom har. Kvar är då som sagt kassan men erfarenhetsmässigt brukar bolagen vara rätt duktiga på att bränna sånt. Men visst, kanske lyckas ledningen i Alacer oväntat bra. Har ju för övrigt varit turbulent i ledningen med folk som fått foten.

      Jag var försiktigt positiv till Alacer innan jag satte mig in i de två senaste conf callen nu skulle jag starkt varna för den. Som jag ser det.

      Radera
    2. Det var mer en generell tanke att bolag med mycket cash borde kunna plocka russinen ur kakan och köpa upp fyndigheter om de inte har internal growth, men vi har inte sett så mycket av det än, men t ex B2Gold gjorde det nyligen till bra pris.

      Vad gäller Alacer så har jag bara tittat ytligt på det och slogs av vilken premium bolaget handlas till så det lockade inte till köp överhuvudtaget.

      Ledningen är ju en annan red flag, de hade ett fett konto för G&A för 2012. Efter försäljning av delarna i AUS borde siffran minska men den var grotesk.

      Radera
  2. G&A faller snabbt när dom sparkade ut halva ledningen. Hade det gått att utvinna sulfiddelen med vettig metod så hade det ju funnits en jättespännande fortsättning på den initialt väldigt lönsamma oxiddelen.

    Nu blev det inte så och jag tror marknaden bara börjat prisa in att detta bolaget har 4-5 år hygglig lönsamhet och sen ingenting. Rapporten var en chock och när jag lyssnade på conf call så var det lätt att förstå att alla analytikerna skrev ner riktkursen och att kursfallet är motiverat snarare än ett fynd.

    B2Gold är ju bevisligt väldigt duktiga på att förvärva och bygga gruvor. En sak att komma ihåg är att deras gruva i Filipinerna ligger väldigt utsatt. Extremt jordbävningsdrabbat och stormdrabbat område på Masbate (som jag ju besökte). När jag ägde CGA mining hade jag google bevakning och jordbävningsbevakning just för att kunna hinna reagera snabbare än marknaden om något hände.

    Senaste stormen borde för övrigt också skakat om dom en del även om jag inte noterade några nämnda skador.

    SvaraRadera
  3. Vad tror du om Timmins Gold, har du tittat något på den? Antar att du inte är förtjust i exponeringen mot Mexico, men aktiekursen har fått mycket stryk på sistone.

    /Sebastian

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp och det är numera insiderköp istället för insiderförsäljningar.

      Radera
  4. Många PM-bolag är nu värderade enligt hösten 2008, t ex Timmins p/e 7 och Rio Alto p/e<5. Om guldpriset faller ytterligare så lär det bli ännu billigare, så klart, och jag är tveksam till att vi har sett botten ännu. För den långsiktige är det rea-priser, å andra sidan kan man ta det säkra före det osäkra och låta någon annan ta det första 20% från en vändning.

    OT. För att kunna utnyttja tax loss i Canada så får du inte köpa tillbaka samma aktie inom 30 dagar. Detta käller canadickerna och jag vet inte om det kommer att påverka juniorerna under december eller januari.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra kommentar, kanske fördröjer det återköp/uppgång i januari men å andra sidan kanske man köper andra bolag i samma sektor.

      Vad gäller bolagen så är ju en grundpelare för mig att jag helst vill att bolagen ska vara på väg att bli bättre snarare än att man tickar ner mot gruva som tar slut eller lägre lönsamhet pga lägre förväntade grades.

      Det är möjligen en liten kick i sidan på Timmins även om jag inte är helt uppdaterad.

      Men det som verkligen påverkar allt är ju om vi ser 1100 eller 1400 usd guld. För många bolag som nätt och jämnt går runt vid 1200 lite beroende på hur man räknar och som samtidigt är värderade utifrån den nätt och jämnt vinsten så innebär ju uppgång till 1400 usd kraftiga marginalökningar. Men då vill man som sagt inte få det förstört genom lägre grades, högre skatter eller en gruva som håller på att ta slut.

      Radera
    2. Har lagt fyra timmar på kycklingsektorn idag... är ju en stor vinnare på lägre majspriser och det finns funderingar på att tullar som Kina infört som hämnd för USA protektionism kan falla bort inom 4-6 månader.

      Det är intressant att vända på steken, att fundera över vilka som gynnas av lägre råvarupriser. Ibland tänker jag att jag kommer vara en fullfjädrad investerare när jag är 70 år, för då har man upplevt alla längre cykler och kan reagera tidigare. Kycklingproducenterna borde köpts för en månad sedan eller så även om det säkert finns mycket krut kvar.

      Mest av allt illustrerar det att jag tittar väldigt öppet på alla möjliga sektorer idag.

      Radera