fredag 8 november 2013

Eagle Energy får betyg: Underkänd för Q3

Mitt intryck från videokommunikationen och pressrelease är att man sopar under mattan att man haft ett misslyckat kvartal.

Att man verkar ha trott sig kunna komma undan med det beror på att man de facto inte bryter mot sin konservativa prognos och att precis alla makrofaktorer gynnat bolaget. Dvs det är en bedrift att inte mer än uppfylla prognosen detta kvartalet.

Var står vi nu? Jag hade förväntat mig att bolaget skulle redovisa rejält ökad produktion från de borrhål som enligt förra kvartalets rapport skulle igång i början av Q3 + att man fått kanske 15 usd mer per fat betalt för sin olja. Jag hade också väntat mig lite ytterligare hedgar för Q4 på goda nivåer, typ att 105 usd chans att hedga kvartalet skulle ha varit för bra att motstå.... ingenting av det.

Istället stampar vi med lite vaga antydningar om att en del produktion bara är fördröjd. Vi har dock ett förvärv som verkar klart positivt för 2014 och bolaget hävdar att decline rates fallit snabbt vilket återigen får mig att tycka att man är alldeles för otydlig med missen om kraftigt ökad Capex. Jag skulle vilja ha detaljerade siffror på det området.

Det vi har förlorat är det påbörjade momentum mot en omvärdering vi såg. Jag tror att vi mest förlorat tid. Ingenting i rapporten får mig att frukta att utdelningen på något sätt är hotad.

Jag är inte färdigläst vill jag tillägga utan har skummat rapporten.

Vad har jag gjort? Jag har trejdat via Danske bank där jag ju har bra courtage och valutakonto (Avanza har prisat ut sig för sånt med sina växlingsavgifter). Summa är bra tradingvinster som dock drunknar i värdenedgången då det är ett så tungt innehav. Mina senaste trades har varit köp tillbaka av tidigare under dagen sålt.

Videos av begränsat värde finns här:

Ja, mina förväntningar var höga men förutsättningarna under Q3 2013 var unika och sämre täckning av CAPEX+bruttoutdelning var inte det facit jag hade räknat med.

Japp, jag är väldigt besviken på vad ledningen mäktat med men bolaget har trots allt nära 13% utdelning som inte på något sätt som sagt verkar hotad och en hel del tyder på att missarna inte är av långsiktig karaktär vilket däremot förvärvet är. Är man blytung som jag så är besvikelsen stor, äger man inte bolaget så kanske ett intressant läge att komma in på bra kurs i denna högavkastare som jag trots allt tycker är bra nog för tung vikt i min portfölj även framöver.

2 kommentarer:

  1. Minskar du i EGL?
    Den utgör ca 15 % av min IPS och jag ligger kvar. Efter en initial dip så tycks kursen gnaga sig tillbaks.

    Mvh

    Hellbound

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte nettominskat då jag hoppas den repar sig. Är inte alls säker på att marknaden hade funderat lika mycket (som jag) om vad dom borde få ut under Q3 vid de priserna, när nya borrningarna låg etc... och följaktligen kanske inte prisat in det eller blev så besviken. En del av orsaken till missarna var engångsskäl specifika för Q3. På sikt ska min vikt av Eagle ner som jag sedan länge påpekat.

      Radera