lördag 2 november 2013

Concordia Maritime

I bloggrullarna såg jag uppgifter om att VLCC tanker raterna rört sig snabbt uppåt. Dåligt uppdaterad som jag är så kastade jag mig över och började läsa om gamla bekantingen Concordia Maritime.

Visade ju sig vara ett produkttankerföretag sen flera år tillbaka... men ändå intressant läsning då VD för några månader sedan var ute och sa att man tror på stigande priser och därför lägger allting på spotmarknaden.

Grunden för optimismen hänger ihop med annat jag läst och noterat, nämligen USAs snabbt ökande produktion av lätt olja kombinerat med oljeexportförbud vilket leder till export av produkt istället från sydstaterna. Mer läsande säger också att man i oljeproducerande länder i Mellanöstern bygger ut raffkapacitet vilket leder till framtida behov av produkttankers.

När den optimistiska biten är avklarad så kan jag dock inte se att raterna utvecklats speciellt väl under Q3 för produkttankers. Dvs min slutsats är att vänta in och läsa rapporten som kommer om knappa två veckor. Ligger också ett skadeståndskrav och spökar som inte skadar att få uppdatering på.

Men Concordia är värt att spara i bakhuvudet som ett play på produkttankers med rejäl hävstång. Dom är noterade på Sth börsen vars shipping sida verkar ha tappat mycket sen tiden jag följde branschen mer vilket ju skulle kunna ge fördröjd reaktion på marknadsförändringar som ju kommer snabbt i sektorn. Ska man hålla på med sådana här branscher så känns ju tillgången till information som mycket viktig.

LÄNK TILL PRISUTVECKLING INOM SHIPPING

En sak jag noterade i den allmänna läsningen var ett rejält stopp i LNG export från Angola vilket troligen är värt att undersöka ytterligare om man äger eller funderar på att äga LNG fartyg närmaste tiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar