måndag 25 november 2013

Sålde mina sista Awilco

Otroligt nog är kursen nu högre än före jätteutdelningen nyss drogs.

Som jag uppfattar det så håller man så här utdelning för att man delar ut hela kassaflödet dvs inklusive avskrivningar som andra kanske hade satt av för att köpa nya riggar....

Tittar man på börsvärde/enterprise value (jämfört med andra norska riggföretag) snarare än bara på den höga utdelningen så börjar det bli rätt högt för ett bolag med dessa två äldre riggar så jag klev för tillfället av.

Jag vill se kurser bit under 130 nok för att jag ska vara intresserad och det är nästan 3 månader nu till nästa utdelning så det skulle förvåna om vi inte får rekyl någon gång innan dess. Såg att även Odin offshore klivit av baserat på att värderingen nu kommit upp så mycket och då troligen pga amerikanska småsparare som bara fortsatt köpa efter amatöranalysen på Seeking Alpha.

Som ersättning har jag tagit tyngre position i BW Offshore Ltd som för övrigt rapporterat men ännu inte avskiljt senaste kvartalets utdelning...  samt tagit första innehav i Odfjell Drilling.

4 kommentarer:

  1. Förutsatt att guldpriset en lägre tid ligger kring 1200-1300, vad har du för tankar kring Allied Nevada?

    Christian

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är inte uppdaterad på dom, men ska faktiskt försöka titta närmare när jag får tid kommande dagar. Ska försöka få in en kommentar här då.

      Radera
  2. Dundee reit är nere på rätt bra nivåer - är det verkligen så hög risk i bolaget? Kanade känns ju som ett stabilt ställe.. 8% direktavk är inte fel om rätt räntorna skulle gå upp något.
    Varför sjönk EGL så mkt häromdagen?
    /Knut

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej D reit är inte högrisk egentligen... det är ett av Kanada's största fastighetsbolag och jag har inte sett någon analys som ifrågasatt att dom klarar sin utdelning eller att dom är för hårt belånade eller sånt. Det som nämns är att det kommer färdigställas större nya fastigheter nära två av deras paradbyggnader och att det skulle ge ökad konkurrens.

      Jag håller mina Dundee Reit och har kompletterat med Dundee International som mer är ett tyskt fastighetsbolag. Har handlat mkt där senaste tiden. Oron som finns där är i samband med att tyska Posten kommer fasa ut en del kontrakt med dom under 2014. Absolut ingen nyhet men nu närmar vi oss. Jag har avsiktligt sökt exponering mot tyska fastighetsmarknaden för jag tror den är stark utifrån uthyrning och att man med de låga räntorna borde kunna se stigande fastighetspriser kommande år samtidigt som bolaget lånar allt billigare.

      EGL, jag tror det var kombination av försenad effekt på Q3 (som jag skrev om samt sålde 2/3 av mitt innehav) samt smitta från att Argent som är ett liknande bolag satt sig i för hög skuldsättning och tog stryk kursmässigt.

      Jag har köpt tillbaks ca alla aktier jag sålde runt 8.30 i Eagle så jag klagar inte precis.

      Radera