måndag 7 oktober 2013

Värt att notera om Kanada oljans pris

Den källa jag har för rabatten på Kanada olja jämfört med WTI (orsakad av bl.a. brist på pipelines till USA) indikerar att rabatten fortsätter öka. Nu nästan 18 usd rabatt samtidigt som WTI är svagare än för några veckor sedan. Jag äger idag inga Kanada producenter utan har fokus på USA truster som får fullt WTI. Jag notera att Citibank i aktuell prognos spår 2-3 usd rabatt för WTI mot Brent mot idag runt 6 usd. Sånt här styr inte alltid en akties pris, dvs annat påverkar också, men allt annat lika så är detta klart olyckligt för Lightstreams möjlighet att hålla sin utdelning. Aktien har skrivits upp senaste dagarna av artikel på SeekingAlpha och ett nyhetsbrev jag har på basis att deras utdelning skulle klara 85 usd olja, jag uppfattar det som direkt felaktig med den bild jag har av bolaget efter rätt noga koll. Jag rekommenderar MD&A kvartal 2 för egna studier och att ni noterar förändringen i 1. WTI priset 2. Rabatten dom har mot WTI 3. CAD stärkt mot USD 4. Ras i pris för kanadensisk naturgas.

Net Energy Sweet Closing Price*

 
-$17.75 USD/BBL $85.56

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar