måndag 21 oktober 2013

Teorin stämde, bra rapport från Enduro idag

Månadsvisa utdelningen upp från 12.7 cent till 15.1 cent dvs nästan 20% upp. Vi bör ha ytterligare två mkt bra månader framför oss.

Kursen reagerar inte direkt våldsamt upp... jag tror det har att göra med att vi närmar oss de kurser runt 13 usd där stora mängder aktier omsattes i samband med senaste offering från huvudägaren, dvs jag tror vi behöver tugga genom aktier från de som liksom jag köpte mycket från 13 usd ner till knappa 12 och där en del nu säljer sina dyraste. Sen tar det kanske också lite tid för det hela att uppmärksammas och jag har ingen brådska. Det viktigaste var att det blev en riktigt bra utdelning i enlighet med mina förväntningar.

Sen är förstås dagen inte över ännu, stänger vi över 13 usd 22.00 ikväll så är jag mkt nöjd.

Liksom i Eagle och de andra utdelarna så närmar vi oss avskiljning av utdelning och varje månad rullar det in imponerande belopp. Jag är klart nöjd med konceptet högutdelande bolag som helhet. Jag önskar mer diversifiering framöver och gör en hel del research på det. Kan jag hålla snittet på 8-10% utdelning per år på en alltmer diversifierad portfölj så är jag nöjd.

Vi närmar oss också den för mig mycket spännande Q3 rapporten för Eagle. Mina förväntningar är ett mycket bra produktionsresultat från de nya källorna som började producera i slutet av Q2 kombinerat mkt starkt oljepris under juli -september som bekant. Sen vill jag påminna de mer avancerade oljerävarna om det jag skrev om första horisontella borrningarna som ska göras i Martin county under 2014 och närheten till Pioneers bästa borrhål där. Jag kan inte bedöma det men jag följer Pioneers äventyr där och vad jag kan se anser dom sig sitta på väldigt rik mark.

6 kommentarer:

  1. Har du kollat Aurcanas produktionsrapport? Några comments?
    /Sebbe

    SvaraRadera
    Svar
    1. Läste den mycket snabbt. Nya behov av extra filterpressar, nu på La Negra. Sen var det en prognos för Q4 där som inte såg nått vidare ut.

      Skattehöjningen som är på gång i Mexiko ser också ut att bli väldigt kraftig och gör att jag inte är så förtjust i Mexiko ändå.

      Jag är förvånad över att aktien steg på den rapporten men aktien är ju så nedtryckt. Kanske blev marknaden lättad över att det inte var sämre nyheter eller så har jag läst rapporten för dåligt. Skummade den bara en gång på bussen.

      Radera
  2. Braila, har du hemsideadress till NDRO?
    Stockwatch säger Anonym

    Hellbound

    SvaraRadera
    Svar
    1. http://www.enduroroyaltytrust.com/phoenix.zhtml?c=248129&p=irol-irhome

      Jag noterar att flera av trusterna verkar ha vänt uppåt senaste tiden trots lite svagare oljepris. I dagsläget står ju Enduro ut som den med högst direktavkastning och det är värt att notera två saker, i viss mån är detta s.k depleting assets (även om många klarat öka reserverna baserat på ny teknik på existerande områden (och även nya zoner som ligger olika djupt och som öppnas upp med horisontell fracking) och det är därför mkt viktigt att skilja på de som har slutdatum (som Sandridge trusterna) och vilka som kan fortsätta liksom Enduro tills dom får slut på olja). Också värt att notera att jämfört med vanliga oljeproducenter så är dessa truster skuldfria.

      Jag är lärjunge på området men jag kommer fortsätta och jobba och lära med dessa truster.

      Radera
    2. Rådet är att använda truster som denna i en diversifierad portfölj för att slippa dramatisk effekt på av s.k secondary offering som vi såg i Enduro. Men kanske också att passa på när vi ser sådant för det kan ge väldigt attraktiva ingångsnivåer. Dvs att läsa på och sen ha tålamod är en intressant taktik som alltid.

      Radera
    3. För Eagle Energy ägare så rekommenderar jag att titta på detta:
      http://www.cnbc.com/id/101128593

      Den Midland adress i Texas man har, närmare bestämt Martin county kittlar fantasin och när andra bolag gått över till horisontell produktion har produktionen ökat dramatiskt. Eagle säger att man ska köra några sådana dyrare hål 2014. Titta även på Pioneers canaccordpresentation ni fick av mig nedan samt bolagets företagsvideos på Eagles hemsida där dom pratar om dessa kommande borrningar.

      Radera