måndag 28 oktober 2013

Märkligt att följa kaoset så nära och ändå vindstilla på gränsen GBG - Kungsbacka

18.50 och det är blandat börs och stormbevakning.

Antar att det är för mycket att hoppas på att det här ska passera söder om oss...

Den vackra utsikten mot västerhavet har plötsligt förbytts mot konstaterandet att man riskerar 40 m/s rakt på kåken från 1906. Är övertygad om att den klarar detta med men mer bekymrad om man måste ersätta takpannor på vårt branta höga tak.

Nåväl, lycka till alla som drabbas av stormen.

Bra börsdag för övrigt med Eagle som touchar 9 cad. Den aktien har verkligen varit otroligt viktig för mig.

4 kommentarer:

  1. Hej kan du förklara på ett enkelt vis vad Trader dan menar, Det är sämre tider att vänta i Usa nu och då kommer folket att få mindre pengar att handla för, deflation dollarn minskar i värde...Har jag förstått det hela rätt? är detta då en signal på att guldrelaterade aktier kommer att sjunka i värde pga utebliven inflation?
    Eller kan det bli så att investerare söker trygghet i fysiskt guld, och om det händer hur påverkas då guldrelaterade bolag/gruvbolagen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja du... sambanden är inte alltid lätta och ofta motsägelsefulla. Jag läste vad han skrev nu och uppenbarligen är han negativ till konsumenternas förmåga i USA vilket ju är en viktig faktor då dessa är en så stor del av ekonomin.

      Att bedöma om vi får inflation eller deflationstryck är oerhört svårt och jag har mer eller mindre gett upp det för tillfället...

      Jag tror som jag skrivit tidigare att ett par viktiga siffror kommer fortsätta förbättras för USA, nämligen att budgetunderskott och bytesbalansunderskott faller. Det borde i sig förhindra att dollarn utsätts för någon större svaghet och som alltid måste man ju fråga sig vad den ska vara svag mot när Euroland och Japan inte är jättevackra.

      Guld? Jag tror utvecklingen där i mångt och mycket handlar om fortsatt svaghet tills något uppseendeväckande händer dvs en ordentlig katalysator. Inflationssiffror kan vara sånt, statt från Kina om att dom senaste åren ackumulerat mycket guld kan vara det, kraftigt förbättrad indisk bytesbalans kan vara det för att nämna några.

      Jag äger som jag skrivit tidigare metall men nästan inga aktier. Sålde sista Endeavour i förrgår på 71 och började köpa igår på 62.5 cent snitt men med börjar menar jag vikt 0.5% av portföljen.

      Radera
    2. 2008 var en deflationistisk kollaps. Initialt tog guldet mycket stryk inte minst pga att hedgefonder dumpade för att få likvida medel. Sen vände det och guldet och guldaktier steg rejält och utklassade alla andra tillgångsslag. Guldet blir en safe haven och insatskostnaderna för bolagen faller. Win win.

      Guldet går bra vid inflation men det gör även andra råvaror, vid deflation kommer guldet att gå bätrre än det mesta annat pga förväntningar om valutaförstörande påhitt från de som bestämmer. I dagens miljö med hyfsat låg inflation, återhämtning och ett bedrägligt lugn i ekonomierna så underpresterar guldet eftersom det är kontracykliskt.

      Radera
  2. Just nu gläds jag mycket åt den stigande CAD och USD för övrigt och har på mitt valutakonto (Danske bank) handlat tillbaka mycket Eagle Energy på den lilla dipp vi sett. Ska fortsätta handla på svaghet idag om vi ser det. Q3 rapporten som borde vara kanon är nog ca 5-7 dagar bort.

    SvaraRadera