torsdag 10 oktober 2013

Lite nya features och glidning mot olja på bloggen

Jag har som ni ser gjort vissa förändringar på bloggen för att bättre kunna följa oljepriser även i Kanada. Det finns en mängd olika kvalitéer men priserna nere till höger ger en indikation om hur kanadensisk light och tyngre olja utvecklas vs WTI och även hur naturgasen där går vs USA priserna.

Lightstream tar nu stryk efter rapporten. Jag var ju i inläggen nedan inne på faktorer som är negativa för dom och då framförallt ökar risken för utdelningen. Men vi fick ett hyggligt tillfälle för dom som ville sälja på + 7.40 tack vare nyhetsbrev och skribenter på seeking alpha som skrev upp den.

Ett annat bolag som överraskade negativt idag var Argent Energy som adderar mycket produktion genom köp men ändå misslyckas med att höja sin prognos för exit produktion 2013 pga diverse problem.

Mart är ett tredje bolag som kraschat hårt senaste tiden. Mina aktier där åkte ju ut med 7-8% vinst för att snitta ner i Enduro och jag missade dagens dipp under 1 cad. Inget jag direkt grämer mig över då den mycket stora omsättningen senaste dagarna får mig att undra lite vad som pågår och om det finns okända faktorer.

Eagle Energy förblir mitt största innehav och jag ser fram emot Q3 rapporten. Näst största innehav är Enduro där jag hoppas jag får rätt i att vi nu kommer få 3 mycket bra månadsrapporter/utdelningar med början om dryg vecka när juli månads utdelning blir offentlig.

4 kommentarer:

  1. Hej,

    Följer du priset på olja så noga av andra orsaker än p.g.a. dina aktieinnehav? T.ex. om handlar med derivat som följer oljepriset?

    Med vänlig hälsning,
    Frihetsfonden

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej det är aktierna. Den väldigt kraftiga produktionsökning vi ser i nordamerika från fracking skapar ju en hel del regionala märkligheter på olja och gas och det som är negativt för ett oljebolag kan vara positivt för ett raff och någon som bygger infrastruktur.

      Jag skulle absolut kunna se mig jobba mer med derivat för att sänka risk, kanske då framförallt med att ställa ut optioner. Jag uppfattar dock Nordamerika som otillgängligt för mig och att Sverige har dålig likviditet.

      Men jag läser hemskt gärna om någon vill skriva om hur dom jobbar...

      Radera
  2. Harald Karlsson11 oktober 2013 04:50

    Snygg lank till oljepriserna i Kanada.

    Jag ar forsiktigt optimistisk till att Edmonton PAR kommer att ha en max rabatt mot Brent pa 15-18 dollar fran 2H14. Idag ser vi en utbyggnad av inte mindre an 6 rail terminaler i vastra Kanada.

    1. Tundra Oil and Gas - 30 Mbbl/d i Cromer Manitoba, online under 3Q13, 60 Mbbl/d under 1Q14.
    Lank: http://www.oilandgasinquirer.com/index.php/news/regional/saskatchewan/475-tundra-enbridge-growing-rail-transportation


    2. Canexus - 50 Mbbl/d i Bruderheim Alberta, online under 4Q13. De har expansionsmojlighet till det dubbla med Phase 2 till 100 Mbbl/d kapacitet till 2H14.
    Lank 1: http://www.reuters.com/article/2013/10/03/canada-rail-canexus-idUSL1N0HR2A120131003
    Lank 2: http://canexus.ca/operations/north-american-terminal-operations/multi-phase-expansion

    3. Torq Transloading @ Unity - Expansion fran 20 Mbbl/d till 60 Mbbl/d klar 4Q13. (1 railcar med tungolja tar 500-550 fat)
    Lank: http://www.marketwired.com/press-release/torq-transloading-expand-crude-by-rail-services-north-west-terminal-unity-saskatchewan-1822500.htm

    4. Gibson Energy @ Hardisty - 140 Mbbl/d terminal tillsammans med duktiga USDG. On stream 1Q14.
    Lank: http://www.gibsons.com/Investors/News-Item-New.aspx?id=1747343

    5. Kinder Morgan/ Keyera - 40 mbbl/d - 2Q14 - Hardisty Alberta.
    https://www.keyera.com/titanweb/keyera/webcms.nsf/AllDocs/CAED222B1A53844687257BB8007389A7?OpenDocument

    6. Torq - 168 mbbl/d - 3Q14
    http://www.theglobeandmail.com/report-on-business/saskatchewan-oil-rail-terminal-planned/article13774932/

    SvaraRadera
  3. Harald Karlsson11 oktober 2013 04:51

    Fortsattning:

    Total kapacitet fran dessa 6 projekt: 568 Mbbl/d. Utover detta finns ytterligare mindre terminaler i Kanada, t.ex. har CPG tva stycken terminaler (1 i Bakken och 1 i Shaunavon) och Altex har ett antal manifest terminaler (som ar lite hogre kostnad) med total kapacitet om 150 Mbbl/d vid slutet av 2014. Unit trains har en kostnad pa cirka 15-18 dollar for lattolja till USGC och US East Coast. (Bakken till East Coast eller Louisiana kostar 12-14 dollar).

    En utbyggnad av rail terminaler tror jag kommer bidra till ett stabilare oljepris i Kanada under 2014 och leda till att lattolja differenser kommer vara max 16-18 dollar till Brent eller ett motsvarande pris om $92-94/fat vid $110/fat Brent. Tungoljedifferenserna lar vara nagot hogre pga kostnaden att transportera diluent med bitumen om det inte finns Diluent Recovery Units och specialbygga tagvagnar for den sega bitumenoljan. Idag ser vi WCS (kanadensisk 20 API tungolja) ar 40 dollar, jag tror inte den diffen kommer vara hogre an 30 dollar nar rail infrastrukturen ar utbyggd.

    Altex lank: http://www.altex-energy.com/index.php/operations

    Nu sa kommer aldrig Kanada producenterna komma konkurrera fullt ut med de realiseringar producenterna far i Texas. Men, jag vill pasta att manga plays i Kanada har sa mycket battre returns (100% IRR) an Permian (35-50% IRR) vilket gor att vid 10 dollar lagre oljepris sa har man fortfarande mycket starkare helhetsekonomi.

    Vid intresse, kan jag bidra med inlagg kring mina favoritbolag i Kanada: DeeThree Exploration (DTX), RMP Energy (RMP) och Raging River Exploration (RRX).

    En sista not sa tror jag att rail kommer konkurrera med pipeline vid transport av tungolja till de amerikanska kusterna. Dessa terminaler kommer del skicka tungolja (dilbit eller bitumen) till kusterna och pa tillbaka vagen ta med sig diluent (kondensat) for anvandning vid transport av bitumen i pipelines. I en presentation jag sag fran Keyera i veckan tror de pa 700 Mbbl/d shortfall i kondensat 2020. Och nu kommer visserligen lite av denna efterfragan mitigeras av att man skickar bitumen pa rail, men jag ser anda en klar affarsmojlighet att ta diluent fran USGC till Alberta pa tillbakavagen. Detta tror jag kommer vara en guldgruva for terminalerna, som far mycket hog nyttjande grad pa sina terminaler. Jag funderar vad som kan vara basta sattet att spela detta pa, och av de listade bolagen ser Gibson (3 bn mcap) och Canexus (1 bn mcap). Dessa har redan idag en dividend yield pa 4.45% och 7.65%. Jag tanker mig att dessa terminaler kommer ha mycket hogt fritt kassaflode under minst 10 ar framover med lite capex for underhall. Skulle garna researcha denna sektorn med dig och se om vi kan hitta nagra klara top picks.

    /Harald

    SvaraRadera