torsdag 24 oktober 2013

Jag blir imponerad igen

av Avino och dess ledning. När andra bolags ledningar nyttjar dippar till att få in sina personaloptioner till så låg kurs som möjligt... så visar Avino klart att man anser bolaget har så kraftig uppsida att dom inte har något problem med warranter bra bit över dagskurs.

Oct 23/13 Oct 23/13 Davidson, Malcolm Direct Ownership Options 50 - Grant of options 30,000 $1.62
Oct 23/13 Oct 23/13 Chin, Dorothy Direct Ownership Options 50 - Grant of options 30,000 $1.62
Oct 23/13 Oct 23/13 Rodriguez Moreno, Jose Carlos Direct Ownership Options 50 - Grant of options 30,000 $1.62
Oct 23/13 Oct 23/13 Baybak, Michael Direct Ownership Options 50 - Grant of options 30,000 $1.62
Oct 23/13 Oct 23/13 Robertson, Gary Ralph Direct Ownership Options 50 - Grant of options 30,000 $1.62
Oct 23/13 Oct 23/13 Yee, Jasman Direct Ownership Options 50 - Grant of options 30,000 $1.62
Oct 23/13 Oct 23/13 Kaplan, Andrew Direct Ownership Options 50 - Grant of options 30,000 $1.62
Oct 23/13 Oct 23/13 Wolfin, David Indirect Ownership Options 50 - Grant of options 30,000 $1.62

4 kommentarer:

  1. Tack för info. Har du kvar Avino i din portfölj? Hur ser du på den kommande tiden?

    SvaraRadera
    Svar
    1. PM sektorn är ju inte det jag är så tungt viktad emot, har litet innehav i Avino och i EDV där jag för övrigt sålde en andra post idag på 74 cent.

      Är inte att jag inte tror på PM sektorn, mer att vi har en studs vilket innebär att jag gärna säljer lite. Skulle dock inte förvåna mig om sektorn har en del krut kvar innan nästa körare nedåt (jag tror inte vi har ihållande uppgång på G).

      Radera
    2. Hej Ob

      Den nya skatten du skriver om. Är det mycket negativa nyheter för Avino? Vem Kommer att drabbas hårdast av den Avino, Aurcana eller Timis tror du?

      Radera
    3. Skatten är inte genomdriven ännu, det finns fortfarande förhoppningar om kompromiss på lägre nivå.

      Systemet dom föreslagit är i princip en skatt på EBITDA dvs vinst före bl.a avskrivningar och räntor, skatter etc.

      Slutsatsen jag drar är att eftersom man inte får räkna av avskrivningar så drabbar skatten hårdast de som har stora gjorda investeringar och låg cash cost.

      Ett bolag jag ser som hårt drabbat är First Majestic som investerat mycket för att få ner sin cash cost vilket nu belönas med extra hård skatt. Ännu hårdare skulle jag säga att stora fyndigheter i landet som är av typen att dom måste ha mill för att sättas i produktion (snarare än heap leach), det är väl de ultimata förlorarna då IRR (beräknad lönsamhet efter skatt) kommer falla och projekten i många fall då inte kan attrahera investeringskapitalet och i praktiken blir värdelösa om inte metallpriserna ökar.

      Vad gäller bolagen du nämner så ser jag inte dom som mer drabbade än genomsnittet, tvärtom. Utan att kolla hur omfattande avskrivningar dom gör så gissar jag att speciellt Avino och Timmins har väldigt låga avskrivningar (dvs att cash cost är en stor del medans avskrivningar på investeringar rätt låg).

      Nej jag ser andra bolag som speciellt drabbade om detta förslaget går genom. Det betyder inte att det inte är dåligt även för de du nämner naturligtvis...

      Radera