lördag 28 september 2013

Kanske värt en blogg om mobiloperatörernas defaultinställning för att orsaka oss ökade ringkostnader

Jag har ju beskrivit min resa från vanlig begriplig telefon till att jag liksom andra sitter böjd över min Smartphone. Inte minst på bussen är det praktiskt att skumma mail och läsa artiklar.

Orsaken till dagens korta notis är att jag satt en längre stund och knappade på telefonen och googlade hur jag skulle kunna få den att ringa längre än 5 sek innan den går över till tel svararen. Det är både irriterande och med startavgifter blir det också rätt mycket pengar inte minst inom familjen gissar jag.

Nåväl, letande på nätet indikerade tillslut att detta inte är telefonen utan operatören. Min operatör (som också rimligen är ekonomisk vinnare på alla dubbelringningar) är den som spikat detta på korta 5 sekunder och med ett samtal så kunde jag också be dom att öka det antalet på alla familjens telefoner till valfritt antal sekunder. Kanske fler än jag som kan spara en slant och slippa irritation med den informationen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar