fredag 20 september 2013

Guld och silver

Vi såg ett kraftigt ryck uppåt när FED för mig överraskande fortsatte att köpa obligationer för någonstans dubbla amerikanska årliga budgetunderskottet för 2013-2014.

Metallerna vände dock snabbt nedåt igen och min gissning är att när ni ser sådana här studsar uppåt så drivs dom inte av folk som tycker att nu är det dags att gå in i PM utan det drivs av att en del av alla shortare blir nervösa och snabbt vill ur sina positioner.

Min åsikt är att FED beskedet inte ändrar någonting för mig. Jag tror inte PM bolags sektorn är ett uppåtgående tema denna hösten.

Med intresse såg jag att det var en åsikt som nu delas av Rick Rule på Sprott som verkade mer intresserad av olja och platina - palladium.

Vad som är värt att komma ihåg är att 1400 usd/ounce guld fortfarande är riktigt dåligt för en sektor som upplever hårt kostnadstryck med Brent olja på 110 usd/fat och skenande skattetryck i ett viktigt land som Mexiko och för den delen även i säkra Kanada/Quebec. Många bolag blöder vid dessa priser och tvingas koncentrera sig på den rikaste malmen vilket ju försvagar dom för framtiden.

Goldman var som vanligt ute för övrigt och försöker förstärka pågående trender för att kunna tjäna pengar på volatiliteten och spådde att guld kan gå under 1000 usd. Sker något åt det hållet så kommer vi se många bolag som kastar in handduken men det är värt att komma ihåg att de fysiska metallerna inte innehåller någon sådan konkursrisk eller för den delen drabbas negativt av inflationstryck... tvärtom. Det vill säga, när det ser som mörkast ut kan man med fördel köpa själva metallen men bör vara ytterst försiktig med finansiellt svaga bolag.

Personligen äger jag tillräckligt med fysisk metall, vilket jag är rätt nöjd med och jag har handlat det när guld just var under 1000 usd. För den som inte gör det så kanske det inte är en så dum idé att lägga upp en plan för just handlande av det på svaghet.

Att jag tycker det är då vi nu ser FED´s oförmåga att ens minska QE med ens ett symboliskt belopp och att man nu alltså inte bara köper obligationer motsvarande budgetunderskottet utan i en takt av dubbla budgetunderskottet, att det ökar risken för inflation i framtiden. Kort sagt, det känns inte osannolikt att guld kommer göra en comeback kommande år. Men om vi leker med tanken att det dröjer inte bara månader utan kanske år, då kommer det göra PM bolagssektorn till något riktigt smärtsamt.

Utöver inflation så finns det en sak till som jag håller koll på vad gäller PM och det är Indien, ett tema på bloggen här under hela året. Indien handlar historiskt runt 30-40% av världens guldproduktion och enligt senaste uppgifterna pga problemen i landet knappt någonting.... "Kriget mot guld" från regeringens sida för att bekämpa underskottet i handelsbalansen var en stor del i varför jag lämnade sektorn och förädrad utveckling på det området är utan tvekan något som kan få mig att plöja in igen. Till syvende och sist sätts priset på en vara av utbud och efterfrågan och om man utplånar efterfrågan från största köparen så är det inte svårt att se vad som kommer hända men det gäller naturligtvis åt båda hållen och om något kan man misstänka att landet bygger upp "uppdämd efterfrågan".

Jag vill passa på att upprepa att ni inte ska missa att just bolag verksamma i Mexiko kan komma drabbas extra hårt. Skattehöjningar (royalties) är aldrig skojiga men från att tidigare varit illa men acceptabelt så har detta nu höjts ytterligare och jag såg att UBS sänkte målkursen för en stor PM producent i landet med 7-8% bara baserat på beskeden om vart skatterna är på väg. Kombinationen svaga priser och kraftigt stigande kostnader är ingen höjdare för förmågan att generera vinster.

Vad gäller min portfölj så kan jag nämna att jag trots mitt riktigt usla track record på det området senaste året återigen valde att försöka fånga en fallande kniv. Denna gång välbekanta Mart Resources på 1.16. Jag minskade i Lightstream med ca 3% förlust för att få loss pengar till bla det. Jag har även sålt mina Renegade. Det jag köpt utöver Mart är fler Enduro Royalty Trust.

Mitt motiv för omviktning är att jag ser att spreaden mellan WTI och kanadensisk lightolja igen verkar öka (12.5 usd rabatt) samtidigt som USD tappar mot CAD. Båda är negativa för dessa producenter och jag viktar alltså för att få mer exponering mot just WTI spotpris.

Min favorit fortsätter att vara Eagle Energy som utvecklats till en riktigt bra placering som både gett mig bra värdestegring ca 1%/månad i utdelning. Jag har inte sålt något, tvärtom så ökade jag häromdagen på 8.15. Är för tung men jag ser verkligen fram emot Q3 rapporten och tror bolaget har god chans att värderas upp ytterligare. Vid dagens kurs på 8.45 så är direktavkastningen fortfarande höga 12.4% samtidigt som bolaget inte har speciellt hög belåning. Räknar man med "DRIP" så är bolagets utgifter inklusive löpande utgifter långt under intäkterna men även exklusive DRIP så börjar det se riktigt bra ut. Bolaget är en stor vinnare på dessa oljepriser även om en del av produktionen är hedgad något under dagens priser.

1 kommentar:

  1. Min egen lilla guldprognos för hösten låg på 1300-1400 och jag håller fast vid den. Dagens rekyl i guldet säger en hel del och visar att det inte är till dess fördel direkt. Men jag tror att vi har sett botten även om vi säkert kortvarigt kan dippa ner mot 1250/1200 igen, men 1000 känns orealistiskt, men vem vet?

    På sikt tror jag fortfarande på guldet: inflationsriskerna i USA är uppenbara, GLD har tömts friskt, Indien byter PM senast i maj, och att sentimentet är uruselt. Men jag tror att det dröjer ett tag till. Å andra sidan är marknaden nu väldigt beroende av vad Kina gör. Minskar de på köpen ja då kan vi se 1000.

    Bolagen inom sektorn klarar inte ett guldpris på 1200 under en längre tid, då minskar utbudet, men en del bolag kommer att inte att överleva ett sådant stålbad. Ska man äga bolag nu så är det producenter med positivt kassaflöde även vid guld 1000 som gäller. Inga explorecos med några få undantag.

    SvaraRadera