onsdag 25 september 2013

Förändringar i portföljen, kraftig minskning i Lightstream ökat i Enduro

Jag har tagit kanske snitt 3% förlust och sålt större delen av mina Lightstream (jag har fortfarande aktier kvar) och jag tänkte ge skälen för det:
1. Bloomberg har stängt ner det mesta av detaljerad prisinformation för icke betalande prenumeranter men vad jag kan se från andra källor så ökar rabatten igen på Light-olja i Kanada vs WTI och är nu 10-12 usd rabatt dvs 103 usd WTI borde betyda runt 92 usd betalt för LTS. LTS har i senaste rapporten kalkyl om 95 usd WTI och rabatt 7.5% dvs 88 usd vilket man också säger sig känna sig trygg med utdelningen vid.

2. LTS har en kalkyl om 1.05 cad per usd dvs man räknar med att dessa 88 ska betyda 92.30 cad. Med 92 usd idag och 1.03 cad/usd så är den siffran idag ca 95 usd dvs 3 cad marginal. Jag tror Q3 blir bra men jag föredrar större marginal för att känna full trygghet över utdelningen. Jag såg vad som hände Renegade Petroleum och kan konstatera att om man inte klarar att hålla utdelningen så ökar risken för lägre kurser. Att shortstatten visade på stigande snarare än sänkt antal shortade aktier var också negativt för mig.

3. Utöver olja så har LTS en andel gasproduktion. Rent ekonomiskt är den normalt inte jätteviktig men jag reagerar på uppgifter om att kanadensiska gaspriserna fullständigt har kollapsat vs de amerikanska 1.70 usd/mcf istället för 3.50 i USA är ju riktigt uselt.

Det andra skälet att jag sålt är att jag helt enkelt jämför den investeringen med andra investeringsmöjligheter och då har valt att öka i Enduro Royalty trust istället. Jag har ju sagt att jag inte ska lägga för mkt tid att förklara den investeringen då aktien är lite halvillikvid men ändå kort:
1. Bolaget lyfter ju bara royalties och är inte operatör. Det vi vet är att deras partner borrat ett antal källor som alltså är betalda och klara men inte är inkopplade "sker under Q3" är senaste beskedet.
2. Än viktigare för mig är att bolaget får betalt för sin olja enligt WTI då man har prod i södra USA och att man får betalt och grundar utdelningen varje månad på produktion och priser 3 månader tidigare. Det betyder att senaste utdelningsbeskedet var för juni månad. I juni låg WTI på 95 usd och fr.o.m juli fram till nu har vi under juli, aug och sept legat på ca snitt 105 usd. Dvs allt annat lika bör ett lyft komma i utdelningen.

Utöver Enduro köpte jag fler Eagle Energy Trust på 8.15 cad. Eagle går fortsatt mycket starkt men har även vid dagens kurs över 12% i direktavkastning och belåningen är relativt låg och utdelningen ser säker ut även vid fallande oljepriser. Q3 bör också bli mycket bra med de WTI priser vi haft.

Slutligen kan jag nämna att jag tagit in Endeavour Mining i PM sektorn. Ska försöka skriva närmar om varför inom kort.

3 kommentarer:

  1. Jag har en för mig väldigt stor position i Endeavour Mining. Skadar ju inte att Frank Giustra tillkommit till bolaget. Gillar den gåbben.

    SvaraRadera
  2. Hej!

    Du skrev här att du tagit in Endeavour Mining i portföljen men någon ytterligare information har inte kommit här eller under "The OB Portfolio"?

    SvaraRadera
  3. Blir inte lika mycket bloggande just nu som du kanske märker. Har hunnit sälja mina dyraste EDV på 71 när den hade ryck till 73 och även därefter snittat ner genom köp på 61 cent.

    EDV är som jag ser det en snabbväxare som har likviditet att klara korta smällar i guld ner mot 1000 usd och längre perioder av 1200 usd guld. Det är mitt förstahandsval i en sektor som inte är mitt förstahandsval för tillfället om man uttrycker det så. Avser fortsätta jobba med mitt GAV och inte bli för tung i sektorn.

    SvaraRadera