onsdag 11 september 2013

Allana Potash presenterar

Länk till presentationen igår.

Jag äger aktier i Allana. Ett av de få innehaven som idag inte har utdelning.

Jag tyckte Allana gjorde en stark presentation. Intressant med Yara som liksom israeliska ICL och indiska/kinesiska företag borde kunna vara intresserade. Sen har vi ju den där högkostnadsproducenten inom EU som lär behöva göra ngt om dom önskar förbli en potash spelare.

Ett positivt alternativ till direkt uppköp skulle kunna vara en PP till kraftig överkurs till någon aktör. Min bedömning är att det är nu jag ska äga Allana. Som några kanske minns så har jag varit snabb med att ta vinster. Tror inte jag gör det på ett ryck nu (men inga garantier, jag justerar ju ständigt strategier).

Övriga presentationer här:

På ett annat ämne. Apple har släppt ett antal lågpris färgglada mobiler. 99 usd med abonemangsubvention pratas det om i USA. Jag vet inte vad det blir i Sverige, vi lär få se. Men som förälder så gissar jag att om dom och abonemangen blir attraktivt prissatta så har Apple nog rotat fram en ny attraktiv marknad som kan tackla mättnaden som funnits. Kort sagt... jag misstänker ännu mer problem för mig att säga nej till allt som börjar med "i" om det blir så... Ser att aktien är upp 25% sen botten. Ser nu dock kommentarer om att dessa Apple telefoner endast kommer bli ytterst marginellt billigare. Om det stämmer så lär det jag spekulerade i ovan inte slå in. Man måste ju kunna hålla både rimligt inköpspris och abonemang för att öppna upp nya marknader.

Ytterligare annat ämne som snurrat i huvudet på mig:
Ni såg kanske vad jag skrev och länkade om Japans tilltagande problem vid Fukushima och ni såg kanske (S) utspelet om kärnkraft. Kombinerar jag detta med vad jag tror om shalegas så vill jag passa på att nämna att jag inte tänker satsa på bolag inom uran. Ja, Japan var ett specialfall med tsunamin men just det här med utbränt kärnbränsle som förvarades där och som ju tycks vara en fullständigt vansinnig och livsfarlig lösning i väntan på urbergsförvaring börjar oroa mig lite. Kort sagt, får vi inte på plats lösningar för slutförvaring så är det mycket obehagligt och jag rekommenderar den som inte läst bloggen om Fukushima för 1-2 veckor sedan att göra det. Nya larm ute idag om skyhög radioaktivitet runt det utbrända bränslet i ruinerna eller snarare kylvattnet som läcker från det.

Det japanska avfallet borde ha slutförvarats för många många år sedan istället för att ligga där och vänta i simbassänger.

3 kommentarer:

  1. Jag tror och hoppas att Allana äntligen ska få till sin finansiering innan året är över, troligtvis med Afrikanska EX-IM banken (som har möte ang Allana-lån den 11 dec),och dess gelikar i spetsen vilket gör att det hela blir än mer realistiskt eftersom de inte strikt går efter enbart kommersiella riktlinjer (i dessa svårlånade tider) i sina åtaganden.
    Bara att vänta och se nu, närmast licensen som bör komma vilken dag som helst om dom inte säckat ihop fullständigt på Etiopiens M.o.M, vilket ifs inte är uteslutet om man ska ha fördomar om byråkrater i utvecklingsländer upp till bevis nu! Trots allt 5 månader sedan "alla papper" var inlämnade från Allanas sida.

    P.S OB är det inte dags att uppdatera din portfölj här på sidan? D.S.

    SvaraRadera
  2. Vad tror du om silver framöver?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ursäkta dröjsmålet. Varit stressig start på hösten.

      Silver är ju ett derivat på guld och som jag sagt så ligger jag lågt med detta inför hösten då jag tror framförallt köpen av statsobligationer i USA behöver sänkas i takt med fallande budgetunderskott.

      Min gissning är att PM marknaden senaste tiden drivits av shortare som köpt tillbaka guld och att det nu börjar avta. Samtidigt så uppträder guld silver rätt så mycket enligt skolboken med rekyl nu efter stark tid. Jag gissar det vänder upp igen om någon vecka. Den som känner sig hugad kan säkerligen tjäna pengar på det.

      Lite mer långsiktigt tror jag dock risken är stor att vi ligger i en nedåthackande kurva och jag begränsar mig därför huvudsakligen till de metaller jag äger. Jag är väldigt tillfreds med att äga bolag som Eagle, Argent och Dundee bolagen och nästa uppgift är att hitta mer sådant för riskspridning runt 10% årsavkastning. Även svenska högavkastande bolag kan bli aktuella pga bättre skattesituation via KF och KP.

      Radera