söndag 4 augusti 2013

USA's ekonomi och utsikterna för guld och än mer för PM sektorn

Min åsikt är att det i princip finns två saker som kan vända sentimentet i guld.
1. Starka fundamenta i efterfrågan från Indien och Kina.
2. Att hedgefonder i väst ser det som troligt att guldtrejden blir "rätt" igen.

Det förstnämnda har vi diskuterat hela året och en kort sammanfattning är att det ser fortsatt solklart illa ut för Indiens efterfrågan. Kina är ett mer osäkert kort men det är solklart för mig att spekulationerna att Kina skulle vilja bygga en så stor statlig guldreserv som möjligt om marknaden bara gav dom chansen (dvs spekulationerna som funnits om att Kina måste köpa i smyg etc och i praktiken inte kan köpa allt dom vill etc.), att dessa spekulationer var felaktiga. Jag utesluter inte på något sätt Kina utan det är idag tvärtom den faktor som hållit guldet från ett mkt värre ras men det är inte bara något positivt utan också ett möjligt hot. Ja Kinesiska staten har utan tvekan och kommer utan tvekan köpa mer guld och kineserna förblir en av världens två stora guldkonsumenter men min åsikt är att den typen av konspirationstänkande med agenter runt om i världen för att smyga in guld, den känns alltmer osannolik nu när botten mer eller mindre tilläts gå ur marknaden utan att kineserna satte det berömda golvet som så många hade spekulerat att dom skulle göra. (Ett tema som konspirationstänkarna nu måste justera till att "kineserna är så smarta att dom släpper ner priset")

När det gäller punkt 2 så är min åsikt att detta hänger strikt samband med utvecklingen i USA ekonomin. Som jag har skrivit flera gånger så befarar jag att PM investerare har en vinkling mot nyhetskällor som har en agenda... en agenda att inte helt korrekt beskriva sanningen, i alla fall inte förrän den är uppenbar för alla. Troligen mänskligt då dessa "nyhetsrapportörer" själva har ett egenintressea av att metallerna och aktierna ska gå upp. Vi som små aktörer har däremot mycket lättare att "röra oss in och ut ur aktier" än t.ex Sprott, det enda som krävs är att man inte är sist att ta till sig ett mer objektivt nyhetsflöde.

Så låt oss titta på USA ekonomin en gång till just i takt med nyhetsflödet. Liksom Indien är detta inget nytt för bloggläsaren, men fakta och prognoser tillkommer ju hela tiden.

Till höger har ni kongressens "opartiska" fakta och prognoser för budgetunderskott och budgetunderskott som andel av BNP. Ni ser även nettoskuldsättning som andel av BNP och hur den utvecklas.

Enheten jag väljer att använda är behändiga triljoner dvs 1000 miljarder usd

Börja med att göra er bekväma med siffran under "Memorandum" dvs Gross domestic product, BNP som visar att USA är en ca 16 triljoner BNP ekonomi.

Sen kan ni hoppa upp till summerade inomster (revenues) och se att USA förväntas ta in ca 2.7 triljoner i skatt under 2013 och 3 triljoner under 2014.

Notera här noga att USA har "brutet räkenskapsår" dvs att 2013 är 1 oktober 2012 - 30 sept 2013 och att 2014 "startar om två månader".

Många "bugs" brukar försöka misstänkliggöra siffror som dessa så för att undvika detta så kommer jag främst beröra det år, 2013, som är slut om 2 månader och 2014 där t.ex BNP antaganden inte spelar så stor roll.

Det ni ser är att 2013 budgetunderskott som andel av BNP är på väg in på 5.3% av BNP (Obama administrationen prognosticerar 4.7%) för i år och att det väntas falla till 3.7% för budgetåret som startar om 2 månader.

Vidare ser vi effekten bl.a. av att stora delar av de senaste årens stora budgetunderskott de facto köpts upp av FED i att skulden (hållen av andra än statliga enheter) som andel av BNP ligger rätt stabilt på inte alltför våldsamma 75%.

Faktum är att:
- USA's budgetunderskott har minskat och fortsätter minska snabbt med återhämtningen.
- USA's handelsbalans har förbättrats och fortsätter förbättras pga bl.a olja och gas och industrier som drar nytta av revolutionen där.
- Netto-statsskulden har inte stuckit iväg pga krisårens underskott pga FED köp.
- Inflationen visar inga tendenser att sticka iväg.
- Arbetslösheten faller, ja det är mest deltidsarbeten som skapas (pga Obamacares brister) men ändå och om ni tror på tvivelaktiga källor om att det inte är sant... fråga er då varför budgetunderskottet krymper.

Tänk också på att när man mäter budgetunderskott som andel av BNP så måste man inte nå noll för att nå balans. Om man når ett budgetunderskott som är säg 3% av BNP samtidigt som tillväxten är 3%, ja då ligger statsskulden stilla som andel av BNP. Är tillväxten högre än budgetunderskottet, ja då sjunker siffran.

För mig ser det ut som att USA legat i en lågkonjunktur och att man är på väg upp ur den med alla vanliga konsekvenser som att skatteintäkter ökar och utgifter minskar.

Titta på den absoluta siffran för budgetunderskott för 2013 och 2014: Prognos om ner från 850 miljarder usd till 616 miljarder usd (0,85 triljon till 0,6 triljon usd) Varför ska FED då fortsätta trycka 12 x 85 miljarder usd = ca 1000 miljarder usd / 1 triljon usd??  Minskade köp av obligationer känns tämligen självklart.

Så frågan jag ställer mig är:
Om Indien är negativt för guld, Kina osäkert och spekulanterna på Wall Street klar negativ, tapering känns logiskt... varför ska då PM aktier bottna ur nu inför hösten?

Min åsikt ligger fast, man ska inte vara tungt investerad i aktierna. Metallerna är mycket säkrare (men inget jag investerar mer i idag) och det kanske är så att vi satt in vårt low på runt 1200 usd eller kanske inte.... men som jag skrivit här många gånger tidigare, det räcker inte med 1200, 1300 eller 1450 usd guld för att PM bolagen ska sluta försämras. Det behövs mycket mer och jag kan helt enkelt inte se vad som ska orsaka "mycket mer" denna höst.

6 kommentarer:

  1. I stort håller jag med, men med tillägget att återhämtningen hjälps av ZIRP och QE och FEDs manipulationer av ränte- och obligationsmarkanden. Detta kan/kommer ge problem längre fram i tiden.

    Rent generellt skulle jag säga att guldbolagen är översålda men inte undervärderade. Det stora problemet är att det finns så mycket guld i världen med en produltionskostnad på noll.

    Det som kanske skaver hos gold bugsen är att det är så stort fokus på USA (rätt eller fel) när den stora fysiska konsumtionen sker i Asien.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som jag just skrev i ett mail, ovan är bara min känsla inför hösten (en kort tidsperiod men lång period om man ligger i fel sektor) och jag tvekar inte en sekund att vända på en femöring om något får mig att ändra min känsla av vart guld är på väg. Dessutom har jag de facto mycket fysisk metall så får alla promotors rätt och vi snabbt drar till 4000 usd guld och 150 usd silver... ja då får jag väl gråta räknandes värdet på det.

      Oavsett vad som händer kommande år så har denna cykeln av PM lett till att familjen har den försäkring som fysiskt guld och silver ger mot det oväntade. Ett livslångt skydd för oss och barnen som är illikvitt... tills man verkligen behöver det.

      Radera
    2. Hemma i Göteborg nu. Sprang 17 km på 5.08 min/km i extremt kuperad terräng. Sakta men säkert ger övervikten vika och resultaten av all löpning i Budapest gör senaste Göteborgsvarvstiden till ett avlägset minne... Nästa år ska jag kapa minst 30 minuter till mer normala tider även om toppen på 1.29 nog blir svår att någonsin upprepa nu när man är gubbe och 20 år äldre...

      Radera
  2. Mitt guldtips för resten av året är 1250-1500, troligast är 1300-1400. Så aktierna kommer fortsatt ha problem.

    SvaraRadera
  3. Bra jobbat med både bloggen och löpningen! Hur ser du på den generella värderingen av den amerikanska aktiemarknaden? Exempelvis är ju Dow "nära" ATH vilket väl ändå är anmärkningsvärt om vi antar att USA är på väg upp ur en lågkonjuktur. Visst vi har sett förbättringar och visst vi har FED och andra centralbanker som eldar på men är årets börsoptimism befogad?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är ju kruxet (USA marknaderna på toppnivåer).... och då kombinerat med att jag tror FED kommer sänka takten på sina obligationsköp.

      Dvs jag ser tyvärr inga lätta vinster för mig på marknaderna bara för att jag väljer andra marknader än PM aktierna.

      Så kvar är att försöka plocka bra aktier och att trejda till sig extra vinster på fortsatt svängig marknad.

      Mitt största konto är ju för övrigt en låst Kapitalpension. En sak jag funderade på är att ränta på ränta har en intressant effekt där på mina högutdelande innehav.

      Om man tex har 1 miljon och får 10% utdelning i bolag som klarar av att bära den utdelningen utan att bli sämre (såsom jag ser att Eagle, Argent och Dundee gör) och om börsen trots det är sur och sänker kursen med samma belopp som dom delar ut dvs att börsvärdet på mina aktier bara är 900 tkr efter ett år men att jag genom utdelning 100 tkr står still...

      Det som då händer är att jag ökat avkastningen på min 1 mkr från 10 till 11% och 110 tkr(förutsatt att jag återinvesterat utdelningen). Aktiernas direktavkastning har alltså ökat med fallande kurs och stillastående utdelning samtidigt som jag har fler aktier.

      Ett skäl sådant kan ske är t.ex att ränteläget rent allmänt ökar som det gör nu och att aktierna därför "måste" avkasta mer vilket kräver lägre kurs.

      Poängen jag försöker göra är att det ändå är en attraktiv situation för mig även om värdet på kort sikt inte ökar. Detta gäller i alla fall om inflationen inte ökar samtidigt...

      Radera