lördag 24 augusti 2013

Ja... jag inser att jag måste

börja välja andra former av e-mail och programlösningar än USA baserade.

Jag anser mig inte ha sådär jättemycket "hemligheter" men som denna artikeln visar, USA's nuvarande regering anser att terrorism ska bekämpas genom att ta bort precis all personlig integritet vilket jag tycker är principiellt fel.

Alla jordens människor ska övervakas i precis alla situationer och även om USA är ett land med väldigt många imponerande människor som kämpar emot så tycks det vara klart att dessa ges valet mellan att lyda och diskret sälja ut sina medmänniskors integritet eller utsättas för långa fängelsestraff om dom så mycket som försöker offentligt argumentera emot.

Vad som kanske skrämmer mest är att alla rimligen vet att stödet för USA regeringens agerande ökar med varje attentat. Med risk att låta konspiratorisk så påminner det mig om anklagelserna som fanns tidigare om att ryska regeringen hade ett incitament för högprofil terrorism i Moskva etc för att få stöd för väldigt hårt agerande i Tjetjenien. Inte minst inser jag att jag själv påverkas åt hållet att ge underrättelsetjänster och militärer ökad frihet när jag ser media rapporter om olika typer av genomförd eller bara påstådd planerad terror. Jag inser också incitamentet för staterna att påverka media och jag ser också hur man mycket aktivt och vid behov hårdhänt gör det.

Kort sagt en alltmer aktuell fråga är hur man i framtiden kan lita på rapporteringen från media och även om man inte tror vi har stater som själva de facto utför terrorism för att vinna stöd väl kan vara kapabelt att via kontrollerad media förvrida rapportering om möjlig terrorism för att nå samma mål.

Enda kvarvarande vapen tycks vara att så många människor som möjligt väljer att kryptera så mycket som möjligt och göra det via tjänster som är fria från kopplingar till USA eller England. Jag har dock full förståelse för de som bedömer allt sådant också som meningslöst då övervakningen redan är så långt gången. Men likt ett löfte att träna mer så ska jag jobba för att öka min kunskap om vilka verktyg som erbjuds för att minska alla ingångar från företag som Facebook, Google, Microsoft, Apple, Yahoo etc som tycks vara de främsta verktygen.

En intressant sak jag läste var förövrigt att amerikanska myndigheter studerar nya internetföretag och aktivt finansiellt och på andra sätt stödjer de företag som kan vara användbara för att NSA globalt ska kunna samla in så mycket information som möjligt.

I dagarna har vi i familjen fått in vår första Apple produkt i huset. Skolorna tycks av någon anledning välja den på pappret dyrare I-pad än det som ger mer prestanda för pengarna och har öppen källkod.

Lätt är det inte...

3 kommentarer:

  1. Jag förstår inte hur du kan tvivla på den största demokratin i världen. Detta fredsälskande folk som är sinnebilden för frihet och fair play.

    Att USA har tvingats att delta i tusentals konflikter runt om på jorden bevisar väl bara till vilken grad dessa hjältar vill kämpa för allas vår frihet och demokrati utan tanke på sin egen uppoffring.

    http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_wars_involving_the_United_States

    När det gäller 9/11 och The War On Terrorism så är det väl självklart att drygt 3000 döda amerikaner måste hämnas. Hur många hundra tusen döda irakier det än må kosta. Det handlar ju ändå i slutänden om vår frihet.
    Att amerikanska krigsindustrin tjänar ofantliga pengar på detta är ju inget argument emot att kämpa för Iraks frihet.

    Det är konstigt att folk tror att 9/11 var ett inside-jobb. Vad skulle Bush och hans kompisar ha att vinna på det? Det är ju löjligt att tro att krigsindustrins, visserligen gigantiska, kampanjbidrag skulle påverka de folkvaldas omdöme så till den milda grad.
    Bara för att en byggnad som inte blev utsatt för ett attentat för ihop som ett korthus och de två byggnader som blev träffade råkade, helt slumpmässigt, falla ihop precis som vid en en kontrollerad sprängning. Herregud... det händer säkert överallt att brinnande byggnader faller ihop på det sättet. Det tror i alla fall jag.

    Dessutom så tror jag inte alls att deras spionprogram används för industrispionage. Vad skulle de vinna på det?
    Varför skulle de använda folkets skattemedel, som ju bekostar spionaget, för att berika sina företag. Det verkar ju helt absurt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har fått makalösa förändringar efter 9-11, personligen har jag dock inga problem med tolkningen att Al Quaida låg bakom attackerna.

      Jag är mer orolig för just glidningen vad folk tycker är normalt och det är förskräckligt tycker jag när man runtomkring sig hör folk som säger att dom är beredda att acceptera total avlyssning för att bekämpa terrorism.

      Värst av allt är tendenserna att folk straffas hårt av ledarna när dom försöker få till en diskussion om saken och när alla spärrar att slå till hårt mot journalister tycks vara borta i den heliga kampen mot terrorn.

      Radera
    2. Det här är väl ett typfall där kuren är värre än sjukdomen.

      USA är för närvarande världens största terroriststat vilken definition av terroriststat du än väljer (Noam Chomsky) och den exempellösa, och omedelbara, överreaktionen efter 9/11 bär alla spår av intelligent design och det vore inte första gången i världshistorien som en stat utför egna attacker för att skapa opinion för eller emot något eller någon.


      http://www.reddit.com/r/politics/comments/1dm1fu/noam_chomsky_the_us_would_be_recognized_as_a_top/

      http://monthlyreview.org/2001/11/01/the-united-states-is-a-leading-terrorist-state

      Radera