torsdag 8 augusti 2013

Dags för Lightstream (fd Petrobakken) igen

Har handlat tungt idag samt lyssnat på conf call.

Några korta kommentarer som kanske kan vara användbara:
1. Om du har intäkter i USD som kanadensisk firma så finns det en viss logik att lägga sina lån i USD som gratis valutahedge. Om du har ett stort lån i USD och USD då stiger så tjänar du en liten slant under kvartalet på valutavinst på oljan du sålt och förlorar på pappret en stor slant på lånet i USD. Det förvrider på pappret resultatet på sista raden.

2. Bolaget har haft stora framgångar med EOR dvs att få äldre oljekällor att släppa ifrån sig en avsevärd större andel olja innan dom sinar. Då det mesta av infrastruktur redan finns på plats så är detta mkt lönsamt. Framgångarna gör att man viktar över mot detta snarare än att borra så många nya hål som planerat. När man borrar nya hål så får man s.k flush production, dvs mkt höga siffror i början av hålets livslängd som faller snabbt. När man ersätter planerade nya hål med EOR under H2 2013 så blir det alltså mer uthållig produktion, bättre lönsamhet men lägre "exit production" för året 2013.

Bolaget straffas för dessa två punkter idag och ger mig den länge efterlängtade återköpspunkten som i vissa bolag ständigt tycks återkomma...

Bolaget är stadigt på väg mot allt lägre decline rates på sin produktion. Det betyder att allt lägre kapital framöver behövs för att "stå still". Jag tror marknaden så småningom kommer inse att det är det viktiga med dagens rapport. Om något så innebär dessutom EOR succé att man "sliter mindre på sitt inventory av reserver". Reaktionen är som jag ser det alltså mycket ologisk.

Lightstream ger mig vid dagens inköp 12.3% årsavkastning på vilket jag betalar 15% utdelningsskatt. Jag kan inte se att den utdelningen är hotad baserat på dagens rapport. Nästan lika bra avkastning som Eagle Energy Trust som ju ger 12.8% samtidigt som jag som ju inte hade några Lightstream får chansen till lite ökad diversifiering genom att dom kommer in.

9 kommentarer:

  1. Hej!

    En ny kyss idag. Köpte första 10,000 (lite för tidigt under dagen kan man säga i efterhand). Om man kan hålla utdelningen långsiktigt är aktien förhoppningsvis ett fynd. Den har ju studsat här 3 ggr sista 6 mån. Hur ser du på skuldsättningen som är det stora orosmomentet och bolagets strategi i stort? Finns ju de som förespråkar sänkt utdelning t.ex som ett steg i att sänka skuldsättningen.

    Tack,
    Lasse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag såg vad som såg ut som en svensk från Nordnet som sålde typ 10k Eagle och vände in ca 10k Lightstream. Jag kan ju inte gissa om det var du eller exakt hur du eller andra agerat med helheten i portföljen men jag kan gå genom principiellt tänkande.

      Det är viktigt att snitta sig in, det har vi diskuterat tidigare, jag har personligen vid stängningskursen kanske minus 2-3% på mina olika konton. Det största kontot -1%.

      Vidare så beskrev jag innehavet i Lightstream som ett sätt att diversifiera min stora vikt av Eagle.

      Som jag ser det är Lightstream riskablare än Eagle pga den höga skuldsättningen och att det är verksamhet med sämre infrastruktur.

      Att kapa utdelningen löser inte heller någonting då bolaget till skillnad från Eagle inte har samma struktur att utdelningen är den stora utgiften. Jag tror inte utdelningen är hotad och jag vill påpeka att Haywood också tyckte resultatet var över förväntan och höjde sin prognos över snittproduktionen man förväntar sig för 2013.

      Jag beskriver ju vad jag gör utifrån min riskprofil med bred portfölj. Du placerar ju utifrån vad du känner dig trygg med och fångar fallande aktier utifrån vad du orkar med för risk och press.

      Om det var du som sålde i Eagle och har legat med mig där så har ju det varit en mycket bra affär.

      Radera
  2. Siffrorna -1 resp minus 2-3% är alltså Lightstream slutkurs vs inköpsvärdet jag snittade in på. Det blir ju också snart dags att justera ned det inköpsvärdet med ca 1% från utdelningen.

    SvaraRadera
  3. Tack för kommentaren. Hoppas du har rätt angående utdelningen. Det blir ytterligare köp på måndag om kursen ligger här eller lägre.

    Det var inte jag som sålde i Eagle. Jag har kvar mina som köptes under 7 och har inte planer på att sälja så länge bolaget fortsätter leverera som de gör.

    Mvh Lasse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skuldsättningen är klart för hög i Lightstream och det är ju ett uttalat mål att sänka den men även i detta bolaget så är nyckeln fallande decline rates för att kunna minska "årliga investeringarna som krävs för att stå stilla".

      Ränteuppgång påverkar men är inte jättetungt och motverkas mer än väl av att vi haft en period av starka oljepriser och minskad spread mot WTI.

      Jag kan kort sagt inte se att läget på något sätt försämrats, tvärtom. Rapporten visade att det säsongsmässigt svagaste kvartalet Q2 (snösmältning) blev riktigt bra och jag ser inte utdelningen som hotad och frågor på ämnet i conf call tolkar jag mest som obligatoriskt tugg från de som ligger short (är alltid en varierande batch sådana i bolag som Lightstream) samt småsparare som köpt högt på nyhetsbrevsrek snarare än på dip.

      Så här långt så ser det ut som det brukar göra när jag tar dom på dipp. Möjligen med tillägget att jag är försiktigt nyfiken på om deras EOR program på allvar kan börja bryta nacken av decline rates vilket vore mkt intressant för 2014-2015.

      Men med det sagt så är som sagt Lightstream ett mer riskabelt bolag och risken ligger främst i att oljepriset faller eller att spreads mot WTI igen ökar dramatiskt.

      Radera
    2. Lasse, appropå ytterligare köp. Tänk på ett par saker:
      - Vi bröt 52 week low på 7.51 cad. Utan att vara direkt TA kunnig så är det en varningssignal att det stödet inte höll.
      - vidare som vi diskuterat, Lightstream är och har alltid varit mycket hårdare skuldsatt än t.ex Eagle och man skyddar sig inte på samma sätt med inlåsta priser utan genom breda intervall som ger full exponering för dagens priser men också full exponering ner mot typ 80 usd.

      Ett prisfall på WTI även ner mot 90 usd vore väldigt olyckligt för LTS medans det inte på något sätt skulle bekymra mig för Eagle. Kort sagt dagens priser gör LTS till stor vinnare, vid oljeprisras finns det få som drabbas hårdare, kom ihåg det och anpassa ditt risktagande noga så att det inte blir för högt.

      En sak till jag noterar är att LTS också har en glidning mot mindre olja och mer gas på helårsprognosen. Det gillar jag inte och är värt att noga bevaka. Jag rekommenderar att man istället för pressreleasens uppgifter om boe följer enbart siffran om olja och NGL's (som är bra betalda i Kanada).

      Öka inte din risk om du känner obehag, WTI kan plötsligt falla.

      Radera
    3. Tack för synpunterna. Du har rätt i det du säger och kanske är det inte bråttom att köpa mera förrän man ser var den verkar bottna, samtidgt är den översåld och bör studsa runt härifrån. Risken känns ändå hanterbar och 12.9% yield på stängningkursen är lockande./Lasse

      Radera
  4. Hej!
    Ingen toppenstart här dessvärre. Har snittat ner mig till runt 7.5 med ett rätt stort innehav. Riktig pyspunka. Har du gjort ngt drag? Övriga synpunkter på denna rätt rejäla nedgång?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag har inte gjort så mkt mer än en del nedsnittning och jag väntar på att av riskhanteringsskäl få chans att sälja del på studs.

      LTS är ju inget perfekt bolag men jag har trejdat det flera ggr tidigare med mkt gott resultat och jag har tvingats ha tålamod tidigare. Nu gick vi lägre än tidigare 52 weeks low på 7.51 vilket var lite överraskande för mig och direkt sänkte mina ambitioner med trejden.

      Q3 bör bli bra men nervositeten jag har är som jag varit inne på att WTI ska börja falla rejält. Säger inte att jag tror det men det är skönt om vi kan behålla dagens mycket goda priser som ju LTS får tämligen full utväxling av men det löper ju som sagt båda vägar.


      Radera