tisdag 13 augusti 2013

Allana Potash in i portföljen igen

Jag brukar ju sälja den på alla studsar då den "alltid" brukar falla tillbaka. Sist så var det oron om ryskt och vitryskt bråk som gjorde såväl mig som andra tveksamma.

Det som fick mig att ändå ta position nu är följande artikel:

Israel Chemicals considering potash mine in Ethiopia(Haaretz 08/12/2013 - 17:10) -

Site is cheaper on balance than other places worldwide, closer to company’s main markets. Israel Chemicals has been in talks recently with a Canadian listed company Allana Potash about opening a potash mine in Ethiopia. Allana Potash CEO Farhad Abasov met with ICL senior management in Tel Aviv three weeks ago to seek ICL's participation in the construction of a mine at the Dallol site in Ethiopia's Danakhil Valley, located in the country's northeast.

Allana has already raised $85 million from investors to build the mine, which is expected to yield a million tons of potash annually. The mine site has 182 million tons of proven potash reserves and potential reserves as high as 438 million tons. The mining project will be based on technology in which ICL has particular expertise from its Dead Sea Works, pumping and evaporating brine to extract potash. ICL commented it regularly examines opportunities for international projects and was seeking to expand its current potash production capacity.

However, it cautioned that recent circumstances in the potash market were making new mining projects challenging.

Länk och full artikel:

Naturligtvis spekulativt men aktien är rätt nedtryckt även om jag fick betala lite premium idag för att få aktier.

8 kommentarer:

  1. Hej ob. Jag köpte Sandstorm metal/SND efter att du köpt/skrivit i maj men det har varit en jobbig tid sedan dess. Jag förstår om du inte vill svara men jag undrar ändå om det kanske är dags för mig att dubbla upp nu när den är så billig? Jag köpte strax över 3 dollar och nu kan jag köpa på 1,20

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ok, vad jag minns har jag köpt och nämnt den vid två tillfällen. Det första som du nog pratar om sålde jag med vinst när den om jag minns rätt steg från köp runt 2.80 - 2.83 till bra bit över 3.

      Sen köpte jag den igen på en dipp en tid senare när den föll snabbt. Jag förlorade pengar på den affären och sålde av då jag insåg att:
      a) bolaget hade bränt en större del av sin tidigare goda kassa än jag hade i huvudet.
      b) bolagets viktigaste investering i Donner Metals såg alltmer osäker ut och jag inte kunde bedöma vad det kunde leda till.

      Sen dess har vi sett en annan stream palladium från Colossus bli mer tveksam även om just den ljusnade idag då Colossus lyckats stänga sin PP. Samtidigt idag fortsätter läget dock att förvärras för Donner då man inte kunnat betala sin del av vad jag förstår är kapital som deras del i gruvan (Xstrata har andra delen) kräver då det är fördröjning på betalning från smelters och första intäkterna.

      Rapporten igår visade också problem för ytterligare en stream som är en naturgasstream.

      På det hela taget så skulle jag säga att läget har försämrats dramatiskt och för bolagets viktigaste streams enligt ovan och jag tycker du ska vara mkt försiktig med att snitta ner dig.

      Mkt av värdet låg som sagt i att streambolagen inom naturgas och koppar skulle börja betala till Sandstorm typ nu. Istället har vi en risk att dom bolagen blir insolventa.

      Senaste tidens rekyl nedåt i naturgas och koppar har inte gjort saken bättre.

      Hoppas det svarar på din fråga. Tänk på att om du under fliken min portfölj tämligen regelbundet kan se just när jag valt att kliva av något bolag.

      Jag har i princip aldrig något emot att svara på inlägg om jag inte tror det är baktankar med det och om någon inte får svar så kan ni alltid maila mig och fråga varför och åtminstone få ett mailsvar.

      Radera
  2. Tack för långt svar. Jag hängde verkligen inte med i svängarna i våras märker jag nu. Är själv ingen dagsslända utan försöker hitta bra bolag och äga på lång sikt. Tyckte SND verkade som ett sånt case. Tack igen för att du tog dig tid, blir nog till att sälja i veckan.

    SvaraRadera
  3. Jag hängde inte heller med i försämringen och när jag instinktivt utifrån den uppfattning jag hade valde att handla när aktien backade under 2.50 (utan att göra ny research och uppdatera mig), ja då visade sig läget för Donner och kopparstreamen vara mkt sämre än jag trodde. Du kan om du vill titta på Donners kvartalsrapporter och se hur snabbt det bolaget förbrukat kassan senaste tiden och till slut kom då panikartad PP som misslyckades och halverad PP kurs och nytt misslyckande.

    Strax därefter under sommaren som sagt problem för Colossus som föll 40% på en dag och nu häromdagen problem för naturgasstreamen.

    Vad jag frågar mig är hur Sandstorm kunde bränna pengar på Canadian Zink dealen när dom rimligen måste ha haft insyn i att Donner och naturgaspartnern inte var helt friska. De pengarna hade varit ytterst värdefulla för Sandstorm nu. Satt faktiskt för några timmar sedan och funderade över om inte Nolan Watson förlorat mycket av sitt förtroendekapital efter den här kanonaden av problem och feldrag.

    Det sätter också generellt fokus på att streamingbolag med för små motpartners inte är säkra. Å andra sidan så ser vi hur även stora streamar som Silver Wheaton och Royal Gold med Barrics Pascua Lama kan bli stora besvikelser.

    SvaraRadera
  4. Ja, Sandstorm har väl haft problem med nästan alla sina streams hittils? Det var även något kolbolag som gick i konkurs för något år sedan. Som du säger så visar det på att det finns osäkerheter även med streamingbolag. Jag har länge haft funderingar på att gå in i det andra bolaget- Sandstorm gold, men tidigare har värderingen varit hög. Frågan är om marknadens insikt kring streamingbolagen+ att Watsons gloria hamnat på sned hindrar att det bolaget kommer att handlas med "premium" igen.
    /Sebbe

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dom hade problem med en kol stream men kom vad jag fattar hyggligt ur det. Nu kom det pang, pang, pang: problem med kopparstreamen, paladium streamen och naturgasstreamen.

      Paladium streamen ser väl okej ut igen efter Colossus PP.

      Det som alltid är ett bekymmer är att sådana här bolag måste nå kritisk massa för att bära sina fasta kostnader. Dvs det är inte bara att streams uteblir utan också att den relationen förskjuts som jag inte gillar. Samma typ av tänk som håller mig permanent borta från Dacha även om tunga REE marknaden skulle börja se mer intressant ut. Dom är för små relativt omkostnaderna efter att förra ledningen/ägarna "tog ut pengar enligt lagda avtal vid ägarbyte" (jag uttrycker mig försiktigt, men ni kan ju gissa vad det borde stå istället).

      Radera
  5. Ja man noterade ju att Dacha i våras var tvungna att sälja en del av sitt lager rejält under uppskattat marknadspris för att kunna kvitta skulden till förra ledningen. Även om det kanske är lättare att få bra betalt i en uppåtgående marknad med högre omsättning så känns det alltför svårt att beräkna det riktiga substansvärdet.
    Det är allt oftare som man irriterar sig på management i framförallt Kanadabolagen, det känns ofta som att de har helt andra intressen än aktieägarna. Positiva undantag är Lundingruppen, medan de värsta jag råkat ut för är just Bharti-gänget.

    Allana har jag länge tittat på (även om Bharti är inblandad), men om de inte blir uppköpta så är det rejält mycket stålar de måste ta in för att klara utbyggnaden. Andelen beräknad för nyemissioner är ju typ dubbla börsvärdet. Jag tycker att dom sitter lite i en sax där emitteringshotet är en våt filt över kursen, och en budgivare lämnar ju sällan bud 100% över genomsnittskurs.
    /Sebbe

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det känns ju som att det behövs en kreativ lösning på nyemissionsdelen. Alternativt att dom då blir uppköpta helt vilket väl är vad jag hoppas på.

      Premie isåfall, ja det lär vara svåra förhandlingar och kanske är skälet att vi ännu inte sett dom uppköpta... jag gissar de större ägarna inte är roade av förslag om ens 50% premie..

      Radera