fredag 19 juli 2013

VOC energy Trust, rapporten

Den dåliga nyheten igår var att utdelningen blev sämre än väntat. Den goda nyheten var att dom släppte rätt mycket information. Tyvärr stolpade dom inte upp kvartalen bredvid varandra för att underlätta jämförelse så det blir det första jag behöver göra här, låt oss hoppas tabbar och liknande inte gör det oöverskådligt... Räkna med att detta blir en "pågående blogg" som kommer förändras fler ggr under dagen.

Jag vill också ta tillfället i akt att nämna att som ni vet befinner jag mig i Ungern under sommaren. webläsaren Chrome (men ingen annan) har en varning på min blogg fick jag precis veta baserat på "länk"? till en ungersk sida där det funnits en historik av "malware". Jag har ju lagt in ytterst begränsat material från Ungern... en blogg med länkar om Raoul Wallenberg för en tid sedan samt att jag jobbade med ett utkast om Budapest lägenhetsmarknad (för investerare) som innehöll gott om länkar till mindre mäklare etc här och jag la dom på Google translator. Min gissning är att det triggade detta och jag har raderat hela det utkastet till blogg samt ställt fråga till Blogger som är ett systerföretag till Chrome inom Google. Jag har alltså ingen anledning att tro att det ska vara någon fara för någon att besöka bloggen här eller för den delen någon fara för mig... (Red: jag har nu fått beskedet att det är mina fina väderleksrapporter som är de dom ogillar, dvs klicka inte på dom, jag ska ta bort dom även om jag tror det här var en aningen tveksam varning... nåväl.. skönt att få veta vad det var) red: Väderleksrapporterna borttagna nu av mig och så även Chrome's varning verkar det...

Tillbaka till VOC Energy Trust vars rapport igår kanske är rätt rejält mycket bättre än jag först trodde baserat på utdelningsbeskedet:

Q1 2013:
Unitholders of record on April 30, 2013 will receive a distribution amounting to $8,160,000 or $0.48 per unit, payable May 15, 2013.
Volumes, average sales prices and net profits for the payment period were:
Sales volumes:    
Oil (Bbl) 185,017
Natural gas (Mcf) 143,626
Total (BOE) 208,955
Average sales prices:
Oil (per Bbl) $ 90.16
Natural gas (per Mcf) $ 3.98
Gross proceeds:
Oil sales $ 16,680,248
Natural gas sales   571,403  
Total gross proceeds $ 17,251,651
Costs:
Production and development costs:
Lease operating expenses $ 3,235,599
Production and property taxes 539,708
Development expenses   2,376,111  
Total $ 6,151,418
 
Settlement of hedge contracts – payments received   (719,386 )
Net proceeds $ 11,819,619
Percentage applicable to Trust’s 80% net profits interest   80 %
Net profits interest $ 9,455,695
Increase in cash reserve held by VOC Brazos Energy Partners, L.P.   (1,000,000 )
Total cash proceeds available for the Trust $ 8,455,695
Provision for estimated Trust expenses   (295,695 )
Net cash proceeds available for distribution $ 8,160,000   

Q2 2013:
Unitholders of record on July 30, 2013 will receive a distribution amounting to $6,970,000 or $0.41 per unit, payable August 14, 2013.
Volumes, average sales prices and net profits for the payment period were:
Sales volumes:  
Oil (Bbl) 198,138
Natural gas (Mcf) 140,811
Total (BOE) 221,607
Average sales prices:
Oil (per Bbl) $ 92.12
Natural gas (per Mcf) $ 3.99
Gross proceeds:
Oil sales $ 18,252,179
Natural gas sales   561,436  
Total gross proceeds $ 18,813,615
Costs:
 
Production and development costs:
Lease operating expenses $ 3,590,867
Production and property taxes 1,938,936
Development expenses   4,728,089  
Total production and development costs $ 10,257,892
 
Settlement of hedge contracts – payments received   (588,743 )
Total costs $ 9,669,149  
Net proceeds $ 9,144,466
Percentage applicable to Trust’s Net Profits Interest   80 %
Net profits interest $ 7,315,573
Increase in cash reserve held by VOC Brazos Energy Partners, L.P.   (0 )
Total cash proceeds available for the Trust $ 7,315,573
Provision for estimated Trust expenses   (345,573 )
Net cash proceeds available for distribution $ 6,970,000

Tolkning av Q2 vs Q1 2013 baserat på ovanstående information:
Som ni kanske ser så var mina trötta ögon igår (hade just sprungit 14 km) för snabba med att peka ut att det skulle varit effekt av hedgar, tvärtom stämde min tidigare uppfattning att det (vid fortsatt höga oljepriser) först kan bli aktuellt för nästa kvartal.

Produktionen, priser och hedgar:
Olja är det viktiga och produktionen har ökat från 185 tusen till 198 tusen fat eller 7.1%, mycket bra.

Man fick betalt 92 usd per fat vs Q1 90 usd dvs också helt okej. Notera att som jag uppfattar det så är dessa siffror i Trustens bokföring helt utan inblandning av hedgar som istället dyker upp som separat post.

Just hedgeposterna bidrog för övrigt med 589 tusen usd vs 719 under Q1. Jag är lite osäker men antar att det bara är effekt av att man tjänat pengar på under kvartalet aktuella hedgar medans vi framöver vid priser långt över hedgenivåerna kan introduceras för något nytt nämligen att man måste lägga in pengar för att hedgar på 102 usd ligger back vid WTI 107 usd.

Kostnader för produktionen och investeringar:
Nu kommer vi in på orsakerna för avvikelsen från min prognos men först en väldigt normal sak:

Produktionskostnaden uppfattar jag vara det dom kallar "lease operating expenses" och den är upp från 3.24 till 3.59 musd dvs med 10.8% vilket känns okej vid produktionsökning med 7.1%

Nästa punkt är "Production and property taxes" upp från 540 tusd till 1,939 musd eller nästa 4x upp. Mycket märkligt, svårförutsägbart... och utan det så hade vi haft 47.5 cent i utdelning istället för 41 cent så det är en del av förklaringen.

Nu kommer den verkligt intressanta punkten och största förklaringen till avvikelsen:
"Development expenses" är upp från 2.38 till 4.73 musd eller ca 2.35 musd och det förklarar drygt 11 cent av "missen". Dvs om vi hade haft den högre skatten ovan men legat på samma nivå av "development expenses" så hade utdelningen varit 41 + 11 = 52 cent dvs ungefär där jag hade hoppats.

Så då återstår frågan vad betyder "development expenses" och hur fungerar bokföringen i en trust typ VOC? Här ligger min osäkerhet. I ett normalt företag så görs investeringar och dessa skrivs av under t.ex 5 eller 10 år med 1/5 eller 1/10 vilket då dyker upp som 1/5 - 1/10 kostnad.

Jag tror dock att en trust och många MLP's agerar annorlunda dvs att det som styr utdelningen är inte vinst i traditionell bemärkelse utan fritt kassaflöde. I detta fallet så ser det för mig ut som att bolaget både har ökat sin produktion mycket bra och att man investerat stora summor för att göra detta (och säkerligen växa ytterligare) och att den utgiften dyker upp till 100% på detta kvartalet snarare än att som i vanliga företag skrivas av på säg 10 år (eller tillgångens totala livslängd).

Om jag har uppfattat detta rätt så har VOC just levererat en utmärkt rapport vilket maskeras av en tillfälligt låg utdelning pga tagna cash utgifter som i bokföringsmässigt språk skrivs av fullt ut i samma ögonblick som räkningarna betalas.

VOC stängde igår på 14.14 usd vilket justerat för den utdelning om 41 cent som tas om några dagar blir 13.73 usd. Även vid detta kvartals utdelning som jag alltså börjar misstänka inte alls är representativ så delar aktien ut (4x0,41) / 13,73= 12% direktavkastning.

Slutsats: Jag kommer titta på att öka snarare än att minska om aktien backar idag. Jag kommer också söka mer information från Trusten på de osäkerheter och resonemang jag nämner ovan. Det finns också skillnader i siffrorna mellan pressreleasen för Q1 och SEC rapporten för Q1 som jag helt enkelt inte förstår i nuläget.

Red: har jagat den där killen som står med tel i pressreleasen men det verkar vara ett rätt allmänt tel kopplat till olika automatsvartjänster. Fick dock tag på en telefonist som skulle tillsätta ett ärende.... om att jag skulle få direkt nr mailat till mig. Vi får se hur det går.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar