torsdag 4 juli 2013

Varning för USA raffen

Ett av mina tidigare "plays" som gick bra var raff i USA som drog nytta av crack spread och skillnaden mellan WTI Brent.

Det kan vara värt att titta på den här videon för att se hur vi nu har ett motsatt läge. WTI och ännu mer Kanada oljan stiger och bensinpriserna faller...

Som jag ser det nu så är istället den intressanta sektorn oljeproducenter i Kanada som drar nytta av:
1. WTI uppgång
2. Kanadensisk oljeuppgång mot WTI
3. Att CAD fallit mot USD vilket i praktiken gör att dom i praktiken får 5% extra betalt UTÖVER uppgången i priserna.

Saker att beakta är hedgar och hur dessa är konstruerade, skuldsättning (CAD eller USD) samt översvämningarna i Kanada (dvs kolla så dessa inte drabbat bolaget)

Så för att göra det lättare för Er att leta bolag, här är ännu en presentationsdag med oljebolag inklusive Lightstream Resources som gamla Petrobakken bytt namn till. Bara att registrera sig

8 kommentarer:

  1. Hur ser du på oljebolaget Mart? Är det fortfarande stor risk för likviditetskris?
    och hur ser du på området dom befinner sig i?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är inte fullt insatt i deras avtal som gör att dom lyckas hålla sin utdelning. Jag är dock medveten om att ny pipelinekapacitet kan bli en riktig game changer för dom. För expertkommentarer på Nigeria och bolaget så söker man lämpligen sig till Finoas. Den bloggaren kan detta området mycket bättre än jag och är av och till bollplank för mig när jag försöker lära mig...

      Radera
  2. OB hänger priset på olja och priset på guld ihop, hur påverkas de av varandra?
    Jag läste att priset på olja går upp nu pga oron i Egypten. Hur påverkar det guldpriset?

    är det wti eller brent i Egypten eller båda?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Råvaror har viss korrelation dvs rör sig ofta åt samma håll (+ att högre oljepris ökar utvinningskostnad för metaller) men nu har du som bekant en exceptionell situation i guld och en speciell situation i Egypten.

      Kort sagt jag tror inte sambandet är så starkt just nu.

      Brent i Egypten, WTI bara i inre delarna av USA och Kanada (kusterna importerar i princip till Brent pris då USA ännu inte är självförsörjande)

      Radera
  3. En helt annan fråga: du har skrivit att du har ISK i Danske bank. Hur mycket skatt drar de på utdelningar från kanadensiska bolag? Är skattesatsen olika för truster jämfört med andra bolag? Jag funderar på att skaffa motsvarande konto, och har fått en blankett att fylla i som ska göra att de drar 15% skatt istället för 25%, men de nämner inget om det även gäller för ISK eller bara vanliga depåer.

    Går det att få tillbaka den skatt som de drar, i deklarationen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dom ska dra 15% på ISK. Jag trejdar ju hårt där så min första utdelning är runt hörnet men dom har skriftligt bekräftat 15% efter att jag också fyllt det där dokumentet (för min ISK). Ska inte påverka om det är truster.

      Din sista fråga är intressant. Jag har som mål att ställa kravet på Danske att dom återvinner de 15% och kvittar den mot min ISK skatt. Tacksam om du och andra med ISK rapporterar alla besked ni får om återvinning av de 15% i ISK (Avanza sköter ju det med ca 2 års fördröjning i KF-KP upp till den årliga betalningen man gjort av schablonskatten)

      Radera
  4. Vad är det för lögner dom har hittat på i Usa nu som får guldet att rasa?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jobbstatistiken var 195k snarare än väntade kanske 170k. Ökar "risk" att QE avvecklas.

      Ja jag vet att så många säger att det inte går etc. Men jag vill upprepa vad jag såg i Sverige i början på 90-talet. När det vänder kan det gå väldigt snabbt att reparera till synes hopplösa budgetunderskott och om det skulle ske så behövs ju inga nya QE för att finansiera underskott.

      Jag fortsätter att vara försiktig med PM och istället föredra mycket köpvärda bolag som Eagle Energy och Lightstream resources inom högutdelande oljesektorn.

      Radera