måndag 8 juli 2013

Valuta ger vind i ryggen

Bara en kort påminnelse om att valutan blåser i ryggen vilket gör det förmånligare att sälja aktier än att köpa aktier. Det gäller speciellt USD men även i viss mån CAD som är på 6.48.

USD ligger i trend upp efter sin jobbstatistik och det kan säkert fortsätta någon tid till men det är värt att notera att guld inte låter sig mosas vidare så här i början på veckan. Möjligen handlar det om att USA ännu inte öppnat men jag skulle ändå kalla det (så här långt) en svagt positiv signal efter den hotfulla bild som det på pappret starka jobbsiffrorna skapade.

Skulle jag sammanfatta min bild av läget för PM (vilket är mycket föränderligt) så är det att metallen och bolagen borde ha en god chans att studsa efter den förskräckliga utvecklingen vi sett men jag tror ändå inte att vi står inför en återupptagen positiv trend, dvs jag siktar INTE på att gå för tungt in i bolagen inför hösten.

Vi har mycket skada i branschen och jag tror det här kommer dra ut på tiden. Det innebär att bara bolag som producerar klart lönsamt vid dagens priser är intressanta och när det gäller juniorer så kommer ni se mängder av dom gå ner på sparlåga för att pengarna håller på att ta slut, dvs att man är rädd att de sista miljonerna ska ta slut.

Kom då ihåg att om juniorer inte spenderar några pengar så kommer inte heller några triggers och kurserna kommer gå sotdöden tillmötes tills dom slutligen ändå gör en enorm utspädande PP och diverse promotors skriker om att dom igen blivit lurade av ledningen som ju sa att pengarna skulle räcka (det säger bolag alltid, är grundskolekunskap för Kanada-placerare... man måste kunna räkna själv) kort sagt, undvik småbolag som håller på att få slut på pengar.

5 kommentarer:

  1. Vad händer i Avino tror du, 145000000 till salu.
    Känns väl sådär va.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Föränderlig värld, dollarerna har mojnat och visar minus mot sek.

      Radera
    2. Skumt, mitt svar försvann... nåväl, finns inte i närheten av 145 milj aktier utgivna. Jag ser också typ 25k på säljsidan + småskvättar uppåt.

      Aktien är dock av typen att det är en rätt hopplös aktie för sommrar, i alla fall som ägare eller säljare...

      Radera
  2. På Nordnet finns nu 12500000 till salu på 84, jag skrev fel förut på en nolla, hursom anmärkningsvärt. 1250000 på köp 80.

    SvaraRadera
    Svar
    1. NN har för tillfället problem med sin visning av volymer i Kanada ser jag. Gäller fler bolag än Avino.

      Radera