tisdag 23 juli 2013

Tittade på Dundee Reits syster/dotterbolag Dundee Industrial Reit

Istället för kontor så är det industrilokaler.

Trusten sjösattes i slutet av 2012 och för att anknyta till förra bloggen om Dundee Reit så kan jag nämna att kommande års re-finansiering av lån inte ser lika roligt ut. Som jag fattar det så väntar högre räntor då man la i princip alla lånen på plats vid räntorna på bottennivåer.

Kort sagt pass.

Kanske ses som lustigt att jag ger mig in i fastighetsbolag... men jag tror kanadensisk ekonomi stärks av att olja och investeringarna runt detta går som tåget, vad jag fattar så är det långt viktigare än mining för landet.

Utöver det så gynnas kanadensisk ekonomi av starkare USA och som bekant så har Kanada en mycket stark banksektor. Mitt antagande är att även valutan borde utvecklas väl efter en tids svaghet, i allafall om oljpriserna förblir starka.

Utdelningar om 7% känns kanon för mig då jag i fallet T.D får uppfattningen att intäkterna är stabila pga kontrakt, typ av kunder, läge och landets ekonomi och att utgifterna inte är i stigande då lånestrukturen inte ser ut som att refinansiering ökar kostnaderna utan tvärtom kommande år.

Intressant är att bolag som liknar Dundee bolagen fast i USA tenderar ha mycket högre värdering och lägre direktavkastning enligt Canaccord.

Appropå höga utdelningar så gläds jag över att VOC klarade rapporten hyggligt och jag notera att Lightstream verkar ha tappat ångan, fast den ska ju ner rejält, helst under 8 innan det är dags igen för mig.

Det här med (kanadensiska) utdelningar är kort sagt kanon.... jag har nu en mycket klarare bild av hur jag vill att det ska fungera när min s.k. Kapitalpension som är mitt största konto blir fritt någon gång om 10-15 år och då i praktiken bli just min pension... lite grand känns det också som att jag inte behöver hårdbevaka börsen på samma sätt heller... det är mer valfritt när man vill lägga tid på trejdning och mycket handlar om att hålla koll på sådant som när kurserna står högt samtidigt som valuta (t.ex. CAD) är högre värderad.

En sak som är synd är att USA har så höga och oklara skatteregler för utländska investerare. Det gör att jag absolut föredrar Kanada. Men sånt tenderar ju att ändra sig med tiden.

Något helt annat:
Wow, nu börjar det bli siffror också inom den råvaran kineserna INTE totaldominerat förbrukningen av. Världskonsumtionen är väl dryga 90 miljoner fat/dag och Kina måste ha ökat snabbt de senaste åren. Känns som sist jag läste om detta så var siffran 6-7 miljoner fat för något år sedan...

SAN FRANCISCO (MarketWatch) -- China's apparent oil demand climbed by 11.7% to average 9.99 million barrels per day in June compared to a year earlier, according to a Platts analysis of Chinese government data released Tuesday. Apparent demand for oil in June was the highest since February 2011, the analysis showed.

7 kommentarer:

  1. Vilket silverbolag anser du vara det bästa köpet idag?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Silver är volatilt, varför inte titta på PSLV dvs Sprott silver ETF. Blir silver populärt igen så lär den även börja handlas till premium.

      Ja uppsidan är inte lika dramatisk som bolagen, men... bolagen har en ruskig nedsida som PSLV inte har och det gäller att verkligen fatta vad man väljer.

      Radera
  2. Hej OB vet du vad det är för nyheter?"hemska nyheter idag, kan gå snabbt ner till 1,00 igen, lägger ej till innan jag pratat med dom som kan" Det gäller Lydian som nu faller som en sten..

    SvaraRadera
  3. http://www.lydianinternational.co.uk/press-releases/2013-05-23/lydian-international-announces-filing-of-technical-report

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bara ytterligare ett exempel på vad jag är så trött på. Politiker som i sista sekunden gör fullständigt godtyckliga ändringar mest för att dom just har makten att göra det. Gruvbolaget har ju redan investerat fast sig och har ingenting att sätta emot.

      Låter vid snabb titt som Lydian kanske måste flytta själva "fabriken" plats till något mindre optimalt ställe, förseningar, ökade kostnader, osäkerhet, kapitalförstörelse. Du vet det vanliga som politiker och miljörörelser sysslar med även för extremt superexemplariska företag som Lydian.

      Radera
  4. Tror du att det är läge att kliva av aktien nu eller vågar man vänta och hoppas på att den återhämtar sig igen?.. Kommer detta att drabba dom mycket ekonomiskt, klarar dom av det med sin kassa?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dom är ekonomiskt stabila så det är ingen ko på isen. Jag äger ju inte Lydian men om jag säger så här, det som hänt vs reaktionen på börsen ser jag inte som något självklart läge att kliva av.

      Men detta visar ju bara att i princip alla PM bolag nu är högrisk, väldigt spekulativa. Det gäller att tänka på det när man komponerar sin portfölj så att man har lagom vikt.

      Vid 1300-1400 och ytterst begränsade möjligheter att dra in pengar så är utrymmet för missar minimalt och konsekvenserna för även ganska små missar förödande.

      Radera