fredag 26 juli 2013

Sista dagen med utdelningarna

Många av de kanadensiska innehaven såsom Eagle och Dundee har meddelat att för att få denna månadens utdelning så ska man vara registrerad ägare den 31 juli (onsdag). Det betyder att första dagen aktierna handlas utan den utdelningen är den 29e (måndag). Dvs den som säljer aktier idag fredag missar utdelningen, respektive köper idag får den.

Detsamma gäller en annan aktie jag äger, Argent Energy Trust som har stora likheter med Eagle Energy. Även den har gått bra (nej vi pratar inte "bra" typ när en PM aktie drar... här är volatiliteten mkt lägre) och jag hade turen att sälja mina sista igår vid öppningen. Jag säger turen därför att dom verkar vara mycket mer aggressiva att växa genom förvärv än Eagle och det medför PP's. Jag sålde igår för 10.60 cad och strax före stängningen börsstoppades den och stor PP på 10.20 pressreleasades. Det var inte alls länge sedan dom tryckte ut en konvertibel och mindre än ett år sedan förra PP'n och nu en så stor PP till. Det blir spännande att se hur marknaden tar det. Man kan nog dock utgå från att just 10.20 försvaras av de mäklare som säljer PPn.

Argent har en klart lägre direktavkastning är Eagle vilket kanske kan förklaras av att dom är större och anses ha lite bättre förutsättningar att öka produktionen. Samtidigt är dom något mer viktade mot gas och NGL's än nästan oljerena Eagle och en sak jag inte tror marknaden alltid tänker på nämligen att Argent i princip hela tiden fått Brent prissättning för sin olja medans Eagle mer styrts av WTI och därför dragit mer nytta av WTI uppgången mot Brent. Det är alltså tänkandet bakom att jag klev av Argent men inte Eagle på uppgången. Eagle är den jag tror har mest uppsida, Argent är den jag äger för att få riskspridning och jag kommer säkerligen försöka ta in den igen om marknaden surar för mkt över PP'n.

Inom utdelande oljeproducenter så har jag också trejdat Renegade som är lite ett problemföretag och som inte helt överraskande sänkte sin utdelning och idag ger runt 8.3% samtidigt som dom anses vara en kandidat för att säljas och avvecklas vilket då skulle kunna ge bra slaktvärde. Kort sagt att man får betalt varje månad för att vänta på vad som händer på det området. Jag sålde alla mina tidigare på 1.26 - 1.29 vilket blev vinst (+ extremt bra utdelning före sänkningen) och har köpt tillbaka på snitt ca 1.20 samt nu med en billigare CAD. Innehav på ca 3% av portföljen vilket är max vad jag vill sätta i bolaget. Hedgarna dom har även för 2014 är inte snygga alls, klumpigt lagda och utan intervall.

Vad gäller Dundee Reit så har den inte gått bra och jag har fortsatt att mycket aggressivt snitta ner mig för jag har åsikten att marknaden har fel... Jag har inte alltid rätt när jag tycker det... men jag hade det i fallet Eagle som jag blev väldigt tung i innan det vände och nu är Eagle och Dundee ungefär lika... väldigt... tunga för mig. Jag är snitt knappa -5% på Dundee enligt Avanza vilket till del utan tvekan är att CAD backat sen första halvan av mina köp. Kanske den siffran är något bättre inklusive de utdelningar jag lyft. Vi är nu på dryga 7% direktavkastning på aktien och jag kommer nog inte vara jätteaggressiv med att lätta när vi når GAV. Mer av tanke att sälja en post där och sen förhoppningsvis kunna boka vinster på poster därefter och naturligtvis åtminstone ett tag behålla lämpligt stor andel i portföljen för goda utdelningar och portföljbalans.

En sak är säker, det blir stora  utdelningar för mig att boka denna månaden från Eagle och Dundee.

Jag kan passa på att nämna att Rentech, RNF har offentliggjort sin Q2 utdelning som blir 85 cent. Det är årets säsongsmässigt troligen bästa kvartal och jag valde att inte vänta på den då ammonia & UAN priserna pressats så hårt senaste tiden av bl.a. kinesisk export vilken för övrigt varierar en hel del och är värd sin egen research börjar jag förstå. RNF är trots allt det bolaget som är bäst skyddat från sådana externa tryck genom sitt läge och transportkostnaderna. Q3 kan därför bli hyggligt, vi lär få veta mer på conf callen i början av augusti. Q4 är däremot ett kvartal som kommer präglas av stopp vid båda anläggningarna och det följs av säsongsmässigt svaga Q1. Därefter väntar ett mycket intressant 2014 som jag kommer sikta på att positionera mig inför. Men Q1 utdelningen & rapport kommer inte förrän typ april-maj 2014 så jag kommer troligen inte stressa om inte bolaget trycks ner väldigt lågt.

Om VOC energy trust kan jag nämna att jag inte fått tag på dom och då aktien gått relativt bra (på en inte helt klockren rapport där jag inte förstår allt) så har jag valt att ta en hel del vinst senast igår även om jag då missar utdelning.

Flikar in lite info om det tredje Dundee bolaget, Dundee International. Dom har tyska kontorsfastigheter och där är inte låneprofilen (man lånar i Tyskland och jag har inte researchat hur tyska räntan gått, förfalloprofilen är dock rätt lugn) det jag reagerade på utan det faktum att bolaget verkar ha startats för några år sedan genom att ta över Deutsche Post/DHL fastigheter. Det gjorde dessa till enormt tung hyresgäst och man jobbar hårt på att minska den andelen och den är nog typ 35% nu. Kruxet är att det verkar som att hyresgästen har successiv avveckling av kontorsbehov på agendan vilket dock regleras hårt enligt ursprungliga köpeavtalet:

Jag ser två svagheter för Dundee International:
1. Det ser inte ut som dessa lokaler är lätta att hyra ut igen när Deutsche Post lämnar.
2. Det verkar som att Dundee har rätt till hyra typ 18 månader efter Deutsche Post lämnat vilket således ser ut som att "smällen är uppskjuten" och för första biten kommer mitt 2014 vilket om inte uthyrningen tar fart kan påverka utdelningen negativt.

En sak till jag reagerar på är att en tung del av sättet att hantera exponeringen mot Deutsche Post på tycks vara täta PP och förvärv av andra fastigheter. Som bekant görs PP i Kanada till rabatt typ Argent ovan och ökad risk för den typen av täta minus på 3-4% gillar jag inte.

På det hela är det ändå ett bolag jag gärna känner till inför kommande års utveckling. Men Dundee Reit i Kanada förblir min favorit utan diversifiering till systerbolagen vid dessa börskurser/direktavkastningar.

Att titta på fastighetsbolag är förvånansvärt intressant för mig. Mitt intryck är att noga läsande av räkenskaperna ger möjlighet att fånga saker före rapporterna.

3 kommentarer:

  1. Eagle ger ju utdelning varje månad. Junis utdelning har ännu inte kommit, men vet du när den bokas in?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet att Avanza brukar ha fördröjning på den. Ska man gå på tidigare månader så gissar jag att vi har den i slutet av nästa vecka eller början av veckan därpå.

      Radera
  2. Så här svarar AVA:; Mars utdelning bokades in den 26 april
    Aprils utdelning bokades in den 13 juni.
    Majs utdelning bokades in den 5 juli.
    Junis utdelning är på väg.

    SvaraRadera