tisdag 2 juli 2013

Nya innehav (nu inkl red 3 juli inkl fokus Semafo)

Först och främst Semafo som jag plockat i Stockholm senaste timmarna för att ytterligare stärka upp min exponering mot PM producenterna. Semafo har nått en nettovärdering efter avdrag för kassa som jag tycker ser attraktiv ut. Sen kan jag nämna att jag åter tagit in Allana potash senaste veckan.

"Amatörartikel" om Aurcana här rätt god sammanfattning.

RED 3e juli: Utvecklingen igår på PM var en besvikelse för mig samtidigt var det intressant att uppdatera sig på allvar på ett flertal bolag och se var dom ligger i nuläget. Lånet Aurcana tog var ju vad jag väntade på att se för dom och största överraskningen för mig var hur attraktivt Semafo idag ser ut med mer höggradigt open pit material på väg som komplement till superpit vid Mana.

The highlight of the year from our standpoint was the discovery of the new high-grade Siou Sector at Mana. This vastly prospective area located approximately 15 kilometers east of our processing plant holds one million ounces of initial in-pit inferred resources at an average 4.62 g/t Au and a gold recovery rate of over 95%. Based on results to date, the Siou Sector where ongoing exploration work is being carried out has already become SEMAFO’s most important find ever. (Borrningar har fortsatt träffa och under Q3 kommer uppdaterade siffror och produktion väntas Q4 2014 vilket då kommer hjälpa till att dra ner Mana CC och öka vinsterna)

The initial inferred resource estimate at Siou could enhance the head-grade at the Mana processing plant for years to come. This could provide great synergy with current mining operations and should consequently reduce total cash cost per ounce at Mana should the Siou Deposit advance to production.
Delineation drilling is underway at Siou with the objective to convert as much of the in-pit inferred resources to the proven and probable reserves category in the third quarter of 2013.

Deras stora kassa, positiva kassaflöde vid dagens priser och inga skulder är även stora plustecken för mig. Jag är även nöjd med att dom redan skrivit ner och kommunicerat till marknaden att Samira hill produktionen i Niger är historia. Kvar är på väg att bli, precis som dom själva beskriver det, kvalitets-ounce som fungerar i dagens miljö. Bolaget vässas och har vid dagens priser en mycket attraktiv utdelning som inte kan beskrivas som "helt säker" men inte heller som uppenbart i fara.

Jag har efter gårdagen 11% i PM relaterat upp från 3%. Som det känns nu kommer jag behålla en högre vikt men trejda den hårt för att hålla ordning på (få ner) GAV även om jag kommit in rätt hyggligt som det ser ut nu.

3e juli är fortsatt för tidigt men jag skulle inte bli förvånad om vi trots allt satt botten i metallerna guld och silver. Väldigt viktigt blir amerikanska jobbdata på fredag där prognosen är 165k jobb för juni, lägre siffra borde vara bra för PM bolagen, högre siffra bra för WTI fundamentalt i alla fall, även om internationell utveckling i Egypten styr mkt.

Har uppdaterat portföljen, notera speciellt den tunga vikten mot WTI oljeproducenter som fortsätter vara ryggraden i portföljen och ser bättre ut dag för dag.

11 kommentarer:

  1. OB ser du Semafo som ett bättre köp än Sandtsorm Gold? och i så fall varför?

    SvaraRadera
  2. Nej det är två prisvärda bolag av hög kvalitet där Semafo är den med högre risk. Men som sagt, båda är bra, självklart förutsatt att vi har åtminstone en tillfällig botten här. Det viktiga oavsett är att undvika bolag som tickar mot att få slut på pengar eller i alla fall inse att sådana är rena lottsedlar i dagens marknad.

    Dagens handel i Semafo är ett exempel på hur jag hanterar risk. Envisa snålbud runt 9.90 och sen sälja 1/3 på 10.34 sek för att få ner snitt GAV på kvarvarande.

    SvaraRadera
  3. tack själv håller jag mig till Lydian, ser du en större risk i dom än ovan nämda?
    Har du några exempel på lottsedlar innom pm som du nämnde ovan?

    SvaraRadera
  4. köper du mer i Endeavour Gold idag när dom dippar? Finns det inte en stor risk i att, om dom kommer att behöva ta in mer pengar?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag äger inte EDV för tillfället för att dom ännu inte redovisat sin refinansiering av sitt lån som är aktuellt nu enligt senaste conf call.

      Radera
    2. Det är värt att påpeka att jag har aktier för mer pengar i bolaget Eagle Energy Trust än i PM bolag även sen återinträdet fredag kväll och idag fm. Tar det mycket försiktigt.

      Radera
  5. Ja Lydian är ett bra bolag med god kassa men risken finns att dom får för sig att späda ut aktieägarna till dagens kurser för att gå i prod så därav är risken som jag ser det högre.

    Vad gäller övrigt så finns det hundratals av exempel. Det jag sett att folk äger och som jag finner mig skaka på huvudet över värderingen oftast är SilverBull.

    SvaraRadera
  6. Jag sålde alla Silver Bull idag på news, men kommer antagligen köpa tillbaka senare. Bolaget är en ren uppköps spekulation och man ska köpa dem baserat på det. Dom avser inte att gå i produktion och därmed inte bränna några stora summor- dom vill sälja fyndigheten. OB vad anser du om kvalitén på deras fyndighet, och att de har tecknat 14st CA´s? Jag tycker att ledningen verkar vilja göra affärer som gynnar alla, och med delägande som insats, hellre än att endast sitta och dia arvoden som så många andra. Om de lyckas är såklart en annan femma.
    /Sebbe

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är det gamla vanliga med den här typen av bolag, man ska acceptera skyhögt börsvärde på basis av att något fantastiskt ska hända (uppköp till stor premie typ som Rye Patch) och när besvikelsen sen sätter in så ska alla ut ur en aktie som inte har likviditen för det. Lite som ett kedjebrev, du märker vad det är för typ (321 osv) för typer som kör kursen. Dom är spekulanter och kommer sticka över natten. Idag försvann en trigger... jag kan bara konstatera att börsvärdet är skyhögt i dagens läge och att antingen tar pengarna slut i höst eller så har dom inte råd med nya triggers.

      Men visst, notera att jag säger livsfarlig lottsedel, dvs det finns ett visst mått av lott i det hela, jag skulle dock gissa att det är nitversionen. Det jag verkligen vill uppmana till är att fundera över att dom inte har någon infrastruktur och därefter jämföra bolagets börsvärde med andra etablerade silverproducenter och fundera över varför dom skulle vilja betala ytterligare i form av hög premie...

      Detta är ju från en av deras pressreleaser, värt att begrunda:
      In order to establish a reasonable prospect of economic extraction in an open pit context, the reported silver resource falls within a Lerchs-Grossman Optimized pit shell that uses a silver price of US$29.20/oz, a zinc price of US$0.95 per pound, US$3.70 per pound copper, and US$1.00 per pound lead.

      Radera
    2. Är man intresserad av silverjuniorer och förstår risken tycker jag man kan ta en titt på Golden Arrow(GRG.V) på dagens kurs, värderas till kassan, drygt 100moz AgEq får man på köpet, ytligt med bra metallurgi, nackdelen är Argentina.

      Radera
  7. Om man vill ha lottsedlar i världsklass kan jag rekommendera t ex Pretium (427k per år under >10 år och lönsam vid guld på 900, lite frågetecken dock kring geologin, bulkprov under Q3) och Bear Creek (330 miljoner PP-klassade silver oz vid Corani).

    Lydian är också bra, Pilot gold och Balmoral lite mer risky, vi har även Minera IRL. Bra projekt, nerkörda kurser, men jag har inte bra koll på burn rate vs kassa.

    Men egentligen finns det tillräckligt med uppsida och risk i producenterna, de är lite lottsedlar de med.

    SvaraRadera