torsdag 18 juli 2013

Misstänksam

Red: Sekunden efter stängning är utdelningen offentlig och orsaken till att VOC kursmässigt gått sämre än logiskt vid dagens oljeklimat blir uppenbar. 41 cent och det känns lättare att förstå att säljarna var så aktiva senaste dagarna så att jag blev "misstänksam".

Finns en del siffror också utöver utdelningen för mig att titta närmare på imorgon. Jag ser direkt att som jag varit inne på i privata konversationer så har man behövt betala ut pengar för sina hedgekontrakt som hamnat under vatten. Jag trodde bara inte det skulle komma detta kvartalet. Ironiskt nog så slår alltså stigande oljepriser hårt då man hamnar under vatten på flera kommande kvartals hedgar vilket ska regleras omedelbart medans man bara drar nytta av högre priser för den ej hedgade delen för detta kvartalet.

Sånt är ju mest en tidsförskjutning av utdelning men det förklarar dock inte hela svagheten. Får som sagt titta på produktionssiffror etc imorgon.

Största innehavet Eagle bröt i alla fall ut och utvecklas som jag hoppats.
--------------

Ett av mina större innehav är VOC energy trust. Har gått hyggligt sen jag gick in även om senaste USD rekylen gnager på uppgången.

Bolaget skiljer sig från Eagle och Argent i det att det är en tidsbegränsad trust till 2030 om jag på rak arm minns rätt. Dvs Eagle är mer av ett bolag och VOC är mer av en klassisk trust.

Nåväl, VOC handlas lågt då man gjort marknaden besviken när en high impact och dyr borrning gick snett (inte att man inte träffade utan att man fick tekniska problem och tvingades avbryta). Det gjorde att man förra hösten som en direkt konsekvens dumpade sin utdelning väldigt lågt relativt sin historik.

Bolaget har ingen riktig hemsida utan har detta.

Jag tänker inte direkt lägga jättemkt tid på att presentera bolaget i denna blogg utan mer ta upp fördelen med betaltjänsten realtidskurser och i detta fallet handelshistoriken. Rubriken i bloggen kommer av att bolaget inom 0-2 handelsdagar lär redovisa sin Q2 utdelning. Min förväntning ligger på 53 cent och sedan högre under Q3.

Vad jag var misstänksam och bestämde mig för att kolla var om tidigare besvikelserapport föregicks av fallande kurser och stigande handelsvolym och om man pga det skulle kunna utläsa något inför bolagets kommande rapport.

Nåväl, glädjande nog så hittade jag inget misstänkt i statistiken för VOC gjorde marknaden besviken i oktober och januari. Att handla mot insiders är inget skojigt...

Dorchester's utdelning blev en liten besvikelse för mig men aktien höll glädjande emot bra och jag har dom på fokuslistan för ev återinträde om ca 3 månader, nu håller jag tummarna för att VOC levererar 53 cent. 50-53 kan jag leva med, under 50 skulle göra mig klart besviken.

Aktien stängde i USD 14.14 igår.

Dorchester handlas för övrigt nu UTAN sin utdelning på 40 cent dvs aktien är mycket stark, marknaden har uppenbarligen lägre förväntningar på Q2 utdelningen än jag hade. Om någon äger den så får ni hemskt gärna lägga en blänkare om vad Avanza och NN drar för skatt på utdelningen när den dyker upp på kontot.

3 kommentarer:

  1. När skildes utdelningen av i Dorchester?

    SvaraRadera
    Svar
    1. to common unitholders of record as of July 22, 2013. slut citat.

      Det där är ju lite lurigt då USA och Kanada har olika antal dagar man måste ägt den innan detta datum. Utan att känna för att lägga tid på att dubbelkolla så ser det ut som igår var sista dag med utd och idag första dag utan.

      Men jag reserverar mig.

      Radera
  2. Har vi satt botten i de större guldproducenterna måntro, senaste veckorna har de tickat på stadigt uppåt.
    Se Barrick, novagold, newgold yamana mfl, jag ger mig katten på att dammet börjar lägga sig o vi kan se en resning här som heter duga i bästa fall.
    Oceana har också gått bra senaste veckorna men men den som lever får se.
    Jag tänker mig att det kan bli rejält åka av här om priserna stabiliseras o stiger härifrån.

    SvaraRadera