lördag 6 juli 2013

Miljörörelsernas skuld

Fruktansvärd olycka i Kanada med exploderande tågtransport av olja. Många med mig har spekulerat att detta skulle bli resultatet av miljöaktivisternas blockerande av pipelinebyggnationer.

Jag vet inte om andra länder har samma problem som vi i Sverige där ca 50% av journalistkåren röstar på MP men jag skulle bli förvånad om media diskuterar miljörörelsernas ansvar. Olja ska självfallet i första hand transporteras genom pipeline. Ytterligare en direkt ansvarig person för vad som hänt är USA's president Obama som också av politiska skäl fördröjt de ny stamnäten söderut för oljan.

Själv minns jag också hur jag läste en politisk miljöaktivist motivera sitt överklagande av Scanraffs miljöinvesteringar i Lysekil med att "det var viktigt att överklaga allt" även om han tyckte själva investeringen var bra.

5 kommentarer:

  1. Miljörörelsen behöver aldrig ta ansvar för sina handlingar, de tillhör ju de "goda". Pipelines är ett exempel, DDT mot malariamyggor är ett annat.

    De ser heller inte sambandet mellan tillgången på billig energi och låg arbetslöshet och framgångsrika företag vilket i sin tur ger bra skolor och en välfärdsstat.

    En mp-journalist, vilka det finns många av, komer aldriga att se miljörörelsen som ett särintresse, en lobbyistorganisation.

    SvaraRadera
  2. Samtidigt så betyder fler pipelines/effektivare säkrare transportvägar att vi snabbare kan exploatera och råna våra naturområden på dess resurser. När människans levnadsstandard ska höjas genom ökat råvaruuttag/konsumtion ja då lider miljön.
    Ja jag investerar i råvarubolag och jag konsumerar, men jag är medveten om min dubbelmoral. Miljörörelsen och dess individer kan man ju tycka vad man vill om, men dom har valt att sätta miljön, växter och natur framför människans behov av att alltid få det bättre på bekostnad av planeten vi lever på.
    Och ärligt talat; har vi människor rätten att existera framför allt annat liv, eller rätten att leva upp de resurser våra barnbarn behöver- är inte enbart vår existens negativ för denna planet vi har till låns?
    Jag anser inte att vi har rätten, men vi tar den så som alla andra fysiskt övermäktiga gör för att det är enkelt.
    /Sebbe

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som jag ser det, utifrån ämnet du pratar om Sebbe, så finns det bara en grupp av människor med dubbelmoral och det är miljöaktivisterna som i de flesta fall kör bil, använder smartphones med REE, AC som förbrukar koppar och energi etc.

      Igår åkte en veteranbil karavan förbi oss på en trång gata på Pest sidan i Budapest. Flera Mercedes från 70 talet bl.a. Stanken blev mycket värre än i en modern trafikstockning.

      Där har du risken med det utvecklingsfientliga samhälle som MP och andra s.k miljöaktivister i praktiken försöker skapa. Ett annat exempel är som jag skrivit om hur kolförbrukningen/importen dramatiskt sen ett par år öka i Europa baserat på att shale gas är stoppat av MP partierna där. Resultatet är tusentals ton och åter tusentals ton av miljörörelse skapade extra utsläpp. Ideologiskt korrekta utsläpp??

      Radera
    2. Sebbe, det händer också att de sätter växter och miljö framför människor, och nu pratar jag inte levnadsstandard och konsumism utan liv.

      Radera
  3. Det är väl på grund av att bränsle blivit dyrare(pga miljöaktivister, begränsad rovdrift) som man har tvingats göra effektivare bilar? I 70-tals bilar fanns å andra sidan ingen AC. Bara för att man vill minska råvaruuttag och tillväxt kopplad till detta så vill man väl inte stoppa teknisk utveckling? Det är såklart tråkigt när det går tillbaka till kolanvändning, men riskerna med shale är heller inte att leka med. Vi väljer hela tiden våra liv framför andras, från textilarbetarna i fallfärdiga fabriker som syr våra kläder, till de svältande barn vars potentiella föda vi ger till nöt/svin/fågelboskap. Världen behöver minskat råvaruuttag och bättre tekniska lösningar, tyvärr har detta historiskt ofta gått hand i hand och det måste vi vänja oss av med.
    /Sebbe

    SvaraRadera