tisdag 9 juli 2013

Justering i mitt tänkande om nordamerikanska oljeproducenterna

Jag har under en längre tid placerat utifrån att priset på WTI och Brent skulle närma sig. Fram till stängningen i fredags så var jag också speciellt entusiastisk över de kanadensiska producenterna.

Orsaken var i korta drag:
- Stigande WTI oljepris
- Stigande kanadensiska oljepriser mot WTI benchmark
- Devalveringsfördel när utgifterna i Kanada blir lägre pga sänkt CAD vs USD.

Själva grundorsaken till att jag placerade utifrån krympt WTI Brent spread var järnvägstransporterna av olja. När jag researchade amerikanska MLPs och raff så såg jag kraften i den utbyggnaden och den har som väntat kraftigt ökat priset på främst Kanada producerad olja och jag ser nyhetsbrev som även nu sätter igång spekar på kanadensisk tungolja som är den oljesort som stigit mest sen årsskiftet.

Tajmingen på sånt här är jättesvårt, jag var som sagt själv väldigt mycket inne på detta fram till fredag kväll och köpte väldigt stora mängder Lightstream resources som nu stiger rätt brant på bra rapport.

Det som oroar mig är den katastrofala olyckan med tåget i Kanada och att den igen ska stänga in kanadensisk olja. En bra artikel finns här på Reuters

Helgen var lite orolig för mig då jag låg så tungt i Lightstream när detta hände. Marknaden verkar dock ta det hela mycket lugnare än jag så jag fick igår en utmärkt chans att halvera mitt tunga innehav till mer hanterlig situation. Rapporten från Lightstream var mycket bra vilket är orsaken att jag ändå håller så mycket aktier fortfarande.

Om man ändå vill placera på flera av fördelarna nämnda högst upp så är mitt tips fortsatt Eagle Energy och Argent Energy som har sina tunga utgifter (utdelningen) i CAD som devalverats men intänkterna i USD. Man drar också till hygglig del trots hedgar nytta av stigande WTI och kan lägga nya hedgar.

Min uppfattning är att bolagen stärks kraftigt av oljepris och valutautvecklingen utan att vi ännu sett detta avspeglas i att aktiekurserna börjar prisa in att utdelningarna är uthålliga.

3 kommentarer:

  1. Har det framkommit något nytt om villkoren för Aurcanas lån? Om inte, vad förväntar du dig där?
    /Sebbe

    SvaraRadera
  2. Jag undrar om du har någon bra sida där man kan följa prisutvecklingen för uan, ammoniak och andra gödningsmedel? Har inte lyckats hitta någon bra sida, tack på förhand!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min huvudsakliga källa för de priserna är denna sida:

      http://farmfutures.com/story-weekly-fertilizer-review-0-30765

      Uppdateras en gång/vecka.

      Radera