tisdag 23 juli 2013

Guld står och väger

Intressant läge där ett par nivåer brutits uppåt vilket fått en del hedgefonder som är short metallen att ge upp och köpa tillbaka vilket gett priset ytterligare fart.

Jag följer med intresse men än så länge så är vi enbart i ett högst väntat test av lite högre nivåer. Inget faller rakt ner utan studs.

Indien skickar oss två motsägelsefulla signaler om guldefterfrågan:
1. Monsunen ser ut att ge bra skörd vilket faktiskt är oerhört viktigt för världens guldefterfrågan... Indierna är tunga..
2. Regeringen fortsätter kämpa emot med fortsatta restriktioner. Testet av dessas effektivitet lär komma under säsongsmässiga köpmånader och ge oss facit under hösten.

När det gäller "pappersguld" så har det spekulerats i att en ny utbudsaktör ska göra intåg på marknaden, nämligen guldproducenterna själva och att dom ska hedga framtida produktion, dvs sälja den i förväg. När guld drog som bäst så hade vi den motsatta situationen, dvs bolagen var aktiva med att köpa tillbaka gamla hedgar och idag finns det inte mycket sådana hedgar kvar.

Faktum kvarstår, väldigt många producenter behöver minst 1400-1500 usd guld för att inte fortsätta försämras. Dvs den som undvikit de senaste månadernas ras och nu funderar ge sig in i PM bolagsmarknaden bör titta mkt noga på både balansräkningen och produktionskostnaderna i resultaträkningen.

Mitt intryck är att vi har ett läge där det går att antingen tjäna väldigt bra om vi fortsätter bryta nyckelnivåer uppåt eller förlora mycket pengar när besvikelse sätter in. Så här långt så är min gissning att detta är ett rally inom en bear market, men som alltid, det gäller att inte gifta sig med en viss åsikt utan att följa utvecklingen och anpassa sin exponering mot olika sektorer. Med kapitalet intakt efter senvår -sommarprisfall så kan man gott ta tid på sig.

En sak som många av oss troligen har "bekymmer med" för tillfället är svag USD och CAD mot SEK. Det har kostat en del av framgångarna inom oljebolagen för mig och det ser ut som att vi är i absoluta nedre delen av de vanliga tradingintervallen. Normalt sett gör det att jag vill ligga rätt fullinvesterad... men jag har rätt svårt att hitta de där klockrena aktierna/sektorerna som lockar mig.. Jag har byggt upp en klart tyngre position i Dundee Reit och jag ligger tung kvar i Eagle som bör ha mycket kvar att ge till rätt låg risk. Men vad gäller nya innehav så är det inte alldeles lätt. Jag håller valutakontona för tillfället på 100% likviditet (förutom trading) då dom ändå ligger i CAD och väntar nog rent allmänt på svagare börsdagar och medföljande stärkt USD/CAD.

8 kommentarer:

  1. Hej Har du sett detta?

    http://ceo.ca/news-review-sandstorm-metals-and-energy/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket. Väldigt intressant läsning. Jag var på väg att skriva att han missat det viktigaste, nämligen Sandstorms kassa men så berörde han det ytligt i slutet.

      Kort sagt, Sandstorm har med Donner streamen borta och tecknad Donner PP rimligen en högst ansträngd finansiell situation och jag har svårt att förstå att han pratar om ytterligare finansiering med Colossus. Möjligen om dom har någon oväntad kreditlina (lägg märke till hur bolag efter bolag tar lån för övrigt... när marknaderna då reagerar positivt så glöm inte att riskerna ökar med skuldsättning och att det gör att dramatiskt elände KAN komma så mkt fortare. Återvänder vi till Sandstorm specifikt så handlar det vad jag förstår att dom har hela Donner som säkerhet... kruxet är väl bara att dom verkligen inte vill ha Donner ens gratis... istället skänkte man bort 7 månader stream och tryckte in pengar.

      Radera
  2. gäller detta sandstorm gold? är det dom som har slut på pengar?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut inte, diskussionen gäller systerbolaget Sandstorm Metal and Energy och är inte på något sätt relevant för Sandstorm Gold som jag inte tittat på ur det perspektivet.

      Radera
  3. Jisses vad de stora drakarna (guldproducenterna) har dragit iväg upp de senaste veckorna för att inte tala om Aurcana som går som ett skållat troll igen, kul, är detta ett trendskifte eller vad ska man tro.
    Hur läser du in dig på att det är överproduktion av guld o silver i världen nu undrar jag?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja den som undvek nedgången och prickade botten har tjänat en bra slant :-)

      Så är det alltid.

      Överproduktion tycker jag är fel sätt att beskriva det då formell årlig produktion för guld och silver är rätt spikad och dessutom är guld och silver något olika case. Jag tycker efterfrågesidan är mer intressant, det är där det händer saker.. Sen tycker jag det är intressant med investerarefterfrågan och investerarutbud.

      Radera
    2. Är det någon här som fått någon mer klarhet ifall Indien storköper silver nu eller inte? Det förekom ju väldigt motstridiga rapporteringar nyss.
      Surt man sålde Aurcana-trejden för tidigt ja, men den brukar vara volatil och sommaren är som bekant ej över än. Att dom fick lånet är dock en stor lättnad (även om villkoren lär va hårda) och jag kommer nog vara snabb in igen om/när det blir rekyl.
      /Sebbe

      Radera
  4. Sommarspek i guld nr.1: I Am Gold/IAG, Den har brutit sig lös och så länge guldet stiger så smått är det svårt att misslyckas. 5% direktavkastning om man får för sig att sitta kvar länge. http://finviz.com/quote.ashx?t=IAG&ty=c&ta=1&p=d&b=1

    Spek nr.2: Allied Nevada, Har inte lyckats slita säg lös från nedåttrenden. Lossnar det finns det nog en snabb 10%are att casha hem. http://finviz.com/quote.ashx?t=ANV&ty=c&ta=1&p=d&b=1

    /Olle

    SvaraRadera