onsdag 10 juli 2013

Eagle Energy Trust, research

Jag tänkte berätta en mycket trevlig sak jag just hittade om mitt största innehav, Eagle Energy Trust när jag uppdaterade mig på hur stor andel av 2013 års produktion som är hedgad nu när WTI oljepriset dragit till skyarna och visar 104.78 istället för de 90 usd vi hade för inte så länge sedan.

Svaret på frågan var att man hedgat 51% av de 3100 fat/dag som verkar vara huvudscenariot för året.

Inte så illa m.a.o, man drar nytta av 49%. Men det är bättre än så...

För lagom nu till sommaren så träder en hedge i kraft som är hälften av dessa hedgade 51% och den är lite speciell då det är ett intervall som man låst in sig till snarare än ett fixt pris. Dvs man får marknadspriset inom intervallet: 95 - 103,75 USD!

Dvs bolaget fångar genom denna lösning för hela resterande 2013 priser upp till 103,75 usd för ytterligare 25% utöver de 49% som var helt ohedgade.

En sak man ska vara medveten om är att forward kurvan på WTI olja är sådan att lägre priser förväntas under 2014, dvs vad jag kan se så går det inte att låsa in +100 usd längre än årsskiftet. Det är också så att Örnen har sämre hedgar på plats för 2014 än 2013. Ca 800 fat är hedgade till idag mindre lyckade 91.15 usd (500 fat är låsta till bra pris). De sämre hedgarna är gissningsvis 25% av produktionen det året. Gissningsvis adderar man nu fler och betydligt högre hedgar för H1 2014, kanske liknande intervall som det nämnt ovan. Vi lär få mer info vid Q2 rapporten.


2 kommentarer:

  1. OB vad tror du om detta?

    "Guldpriset kan mycket väl sjunka så lågt som 850 dollar till årsskiftet. Den bedömningen gör banken Natixis"

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tro mig, jag har aldrig sett den banken i något annat sammanhang än regelbundna bearish prognoser om guld de senaste kanske 5 åren. Kort sagt dom har konsekvent haft fel fram till nu.

      Radera