onsdag 17 juli 2013

Eagle Energy noterar över 8 cad igen

Sist vi var där var under Ben Bernankes tal om hur QE skulle börja avvecklas. Vi väl också tagit en utdelning sen dess och om typ 10 dagar så är det dags för en till.

Q2 rapporten kommer snart så man kan krasst konstatera att det verkar inte läcka något dåligt från den i alla fall. Men deras borrningar är inte "high impact" utan borrningar in i Proven reserves så resultaten är rätt förutsägbara och aldrig dramatiska vare sig upp eller ner.

Jag lovade ju att inte sälja några Eagle under 8 men sålde rätt många på 8.03 medans jag lyssnade på Bernanke talet som ju chockade mig och fick mig att tro på inte bara PM nedgång utan även allmän rekyl. Sen dessa har jag tagit tillbaka många fler aktier än de jag sålde i takt med att jag fortsatt lägga tid på bolaget. Idag är det mitt största innehav och jag trejdar det ogärna då:
1. Bolaget svänger inte så dramatiskt kursmässigt
2. Det kostar mig ca 6 cent att vända ett innehav på Avanza (och jag har ju varit köpare upp till 7.72 vid en dyrare CAD än idag)
3. Man tenderar ofta förlora en utdelning om knappa 9 cent medans man väntar på rekylen
4. Aktien har en så uppenbar uppsida som jag ser det.
5. Just för tillfället är också CAD på en låg nivå där jag hellre handlar aktier i Kanada än jag säljer. Igår blev det återigen både Eagle och Dundee reit. Idag ingenting så här långt.

4 kommentarer:

  1. Kul att se. Man skulle vilja komma in på den här aktien. För min del får kursen gärna komma ner under 8 igen.

    Varför ser man förresten inte orderdjup och senaste avslut på kanadaaktier i Avanzas KF? Det ser i alla fall annorlunda ut jämfört med svenska bolag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ofta bra att skaffa sig åtminstone en 4-5 st intressanta utdelande bolag och ta gott om tid att läsa in sig på dom, lästa historiska nyheter och följa nyheter som kommer. Därefer väntar man på att dom i tur och ordning ska få en rekyl.

      Orderdjup och avslut i Kanada är betaltjänster. Jag har valt en extern aktör som heter quotestream och detta + en del USA uppgifter kostar mig runt 500 spänn i månaden.

      Radera
    2. Jag vill t.ex gärna köpa Lightstream som är ett oljebolag i Kanada. Jag har bara ingen lust att betala 8.85 cad utan tycker under 8 cad är bättre... kan nämna att jag varit i denna situationen flera ggr med det företaget och till slut fått mina aktier (och sen sålt dom). Jag tror att Eagle inte kommer så få kraftiga rekyler framöver men svängningar kommer alltid, speciellt om man har "köpzoner" i flera bolag man följer.

      Radera
  2. Jag uppskattar dina råd. Ska läsa in mig på ett par stycken bolag som du säger. Tidigare har jag dessvärre gjort tvärtom och förhållit mig passiv till aktier, däribland GBB och Orvana. Det har lett till att jag fortfarande har dem kvar med allt vad det innebär i termer av värdeförlust.

    Bra exempel med Lightstream.

    SvaraRadera