lördag 13 juli 2013

Den stigande USA räntan och effekt på MLP's och andra belånade bolag

Som bekant har vi haft en tämligen våldsam uppgång på kort tid där USA's 5 åriga obligationsränta mellan 1 maj och idag gått från typ 0.6% till 1.4% och det är värt att fundera på hur sånt här påverkar MLP's inom oljeinfrastruktur och andra verksamheter som belånar sig rätt hårt.

Som jag skrev för några månader sedan så tittade jag rätt noga på detta för Energy Transfer i samband med min investering där och idag tittade jag igen närmare på högkvalitativa kanadensiska fastighetsbolaget Dundee Reit som jag äger baserat på den mycket goda utdelningen (och riskspridningen jag får till portföljen).

Låt mig först säga att stigande räntor rent generellt ska ses som ett allvarligt hot mot denna typen av bolag och det är något ni behöver titta på (ni hittar löptider och räntor på lånen i kvartals och årsrapporterna).

Dvs ta inte det "gröna ljus" jag ger för ETE och Dundee som ett generellt grönt ljus men casen illustrerar ändå varför jag tror det kan vara värt för den research benägne att rota i räkenskaperna bland bolag som tappat hårt på senaste ränteuppgången.

Ovan är förfalloår 2013, 2014, 2015, 2016, 2017 och 2018+ för Dundee
Min poäng har för övrigt stora likheter med hur jag läste räkenskaper på den tiden jag tittade på bostadsrätter i Sverige (och illustrerar så här efter flera år av låga stabila långa räntor i Sverige varför smällen riskerar bli så hård i belånade föreningar med fel profil).

Nåväl, till saken: Låt mig illustrera med Dundee Reit vars siffror jag har framför mig:



Notera andelen för respektive år 2013 - 2018(+) och notera räntan. Ställ nu dessa räntor mot den senaste finansiering detta bolag gjorde runt tiden när vi redan sett typ halva ränteuppgången dvs mitten av juni:
3.42% för 5 årig upplåning runt 13e juni. Sen dess har vi sett USA 5 åringen stiga från ca 1.1 till ca 1.4% eller med 0.3%.
 
Man skulle alltså kunna göra ett case att även efter senaste uppgången så kommer Dundee's kommande upplåning/refinansiering vid dagens högre räntenivåer att innebära att man byter ut gamla lån om säg 4,81% mot nivåer som är runt 1% lägre eller 3.8% och att räntekostnaderna för bolag som Dundee Reit kommer falla snarare än att stiga under 2014 givet dagens räntenivå.
 
En grundförutsättning man måste komma ihåg är naturligtvis att bara applicera detta tänkandet på bolag med god kreditvärdighet i en värld där sämre kvalitet kommer se snabbare stigande räntor än statsobligationer dvs helst begränsa sig till investment grade företag alternativt lägga in större säkerhetsmarginaler.
 
Källor finns på Dundee Reit's hemsida: Bolaget ger idag en attraktiv avkastning om 6.9% som ser hyggligt stabil ut för mig baserat på ovanstående och typen fastighetsbestånd/hyresgäster/läge dom har.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar