tisdag 16 juli 2013




Amerikanska myndigheter ska få möjlighet att söka i Sveriges nationella fingeravtrycksregister. Med en enkel slagning kommer man direkt att se om fingeravtrycken förekommer i registret eller inte.
Det är beslutat sedan tidigare och gäller i båda riktningar. I en promemoria, som ska ut på remiss i höst, föreslås lagändringar som riksdagen behöver godkänna.
Syftet är att fördjupa samarbetet mellan länderna för att bekämpa allvarlig brottslighet som terrorism.
Avtalet öppnar också upp för ytterligare överenskommelser om ett liknade utbyte av uppgifter i DNA-registret.
TT
En av huvudskälen att jag ser Moderaterna inte är ett klockrent parti att rösta på
















PKU-biobanken innehåller blod från alla barn som fötts i Sverige efter 1974 men den är inget sökbart dna-register. För att hitta någon i biobanken krävs att man känner till födelsedatum och namnet på mamman till den person letar efter.
Huvudargumentet som framförts för att PKU-banken inte ska få användas av polis är att det vore oärligt eftersom detta inte var meningen från början. Föräldrar som gett tillåtelse till att deras barns blod ska sparas har gjort det i tron att det aldrig ska kunna ha negativa konsekvenser för dem.
Förutom det rent principiella i detta har det även framförts att det skadar förtroendet för sjukvården och forskningen. En sådan effekt kunde också märkas efter att det blev känt att polisen utnyttjat biobanken vid Anna Lindh-mordet.
–Det blev ju ett jävla liv och en jävla massa folk som fanns i registret som plötsligt skulle kliva av. Så läkarna blev ju halvtokiga, säger den numera pensionerade polisprofessorn Leif GW Persson.

 Ni ser vart det är på väg. Ett centralt DNA och fingeravtrycksregister på alla svenskar där USA har absolut full tillgång därför att svenska politiker inte tvekar att acceptera USA som världspolis.

Quisling är egentligen inte mitt favoritord för den typ av brottslighet som svenska ledande politiker gör sig skyldiga till för jag är inte mycket för det här med nationalstaten. Jag föredrar "brott mot mänskligheten".

Notera skitsnacket om att det går båda vägar. USA erkänner inga internationella domstolar, inte ens Haag's rätt att döma amerikanska medborgare. Man erkänner dock deras rätt att döma alla förutom amerikaner. Inte för att Haag har någon trovärdighet då man inte ens försöker ta upp de krigsförbrytelser som Wikileaks avslöjade USA med i Irak.

Likheterna mellan vår nya värld och kommunismen bara ökar. I kommunismen så var alla jämnlika även om några var mer jämnlika än andra. Tänk om vi kunde säga att i väst gäller lagen för alla om än lite mer för vissa än andra. Sanningen är att för vissa gäller den inte alls. Folk resignerar och ser det som naturligt att ledande politiker begår brott som hade gett fängelse och förlorat ämbete för bara 20 år sedan.

Know your enemy, vilken väg världen eller Sverige ska ta är inte självklar. Alla kan inte vara hjältar som Edward Snowden men vi börja med att förstå att när individens frihet steg för steg monteras ner och statliga och då speciellt främmande staters institutioner får full kontroll över varje del av vårt liv, ja då tar vi risker för ledare kommer och ledare går. Vår världs historia har begåvat oss med många onda människor och många svagsinta, välmenande människor som banat väg för onda ledare.

Om man inte har en ledstjärna om individens rättigheter mot staten så kommer vi gå 1000 snabba steg mot förtryck, för det går allt fortare nu.

5 kommentarer:

  1. Green Day är som kanske märks ett favoritband för mig. Perfekt musik att kämpa på i joggingspåret till... och det är "fokus" för mig för att lyfta bort några onödiga kilon vilket nu rullar på rätt bra... efter 23 mil sen ankomsten till Budapest 28 juni funderar jag på att döpa om mig till "Löparn".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Google sökning listar att det var 162 mil när vi över två dagar körde bil från Göteborg till Budapest med övernattning i Dresden. Dvs det är lite coolt att jag sen ankomsten sprungit en sjundedel av den sträckan. Borde för övrigt komma upp i 1/3 innan det är dags att köra tillbaka igen...

      Radera
  2. hej vet du vad jag kan följa Comex gold daily chart och hur man tolkar köp och säljsignaler. Jag försökte läsa det på Trader Dans blogg men är inte så bra på engelska. Är det något som du använder dig av?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag använder mig av TA genom att följa bl.a Trader Dan och genom att ta hjälp av Scoris på enskilda bolag. Inom olja så har jag ett betalbrev som ger mig TA av och till på råvarorna och intressanta bolag.

      Tittar på Stockcharts ibland och är verkligen novis men kan ändå se en del användbart för enskilda aktier

      Radera
  3. Hej, igen

    Inga dåliga synpunkter. Rent principiellt håller jag med dig.
    Du har tidigare slagit råsopar om avlyssning och Snowden men nämner inget om vad FRA pysslar med. De är lika goda kålsupare.

    När det gäller PKU-biobanken så citerar jag vad du skriver om Leif GW Persson(se ovan).

    "Föräldrar som gett tillåtelse till att deras barns blod ska sparas har gjort det i tron att det aldrig ska kunna ha negativa konsekvenser för dem.
    Förutom det rent principiella i detta har det även framförts att det skadar förtroendet för sjukvården och forskningen. En sådan effekt kunde också märkas efter att det blev känt att polisen utnyttjat biobanken vid Anna Lindh-mordet.
    –Det blev ju ett jävla liv och en jävla massa folk som fanns i registret som plötsligt skulle kliva av. Så läkarna blev ju halvtokiga, säger den numera pensionerade polisprofessorn Leif GW Persson."

    Släpper Sverige PKU-biobanken är vi rökta och det blir ett jävla liv, men till dess vill jag inte måla fan på väggen.

    FRA's verksamhet behöver mer ljus ..... Kåken är ju inte ens sökbar på google-map

    //M

    SvaraRadera