torsdag 20 juni 2013

Trejdingråd inom PM

Jag har inte facit så nedanstående är bara en gissning utifrån min erfarenhet:

Det är ingen svår gissning att PM bolagen kommer mosas idag. Räkna med att första noteringen 15.30 kommer vara dagshögsta och jag befarar att den första noteringen i de flesta bolag kommer vara -10%.

Om jag hade varit tung i PM och velat ligga kvar i sektorn så hade min taktik inför starten troligen varit att dumpa på allting som har köpare och bättre än minus 10% och sen siktat på att köpa tillbaka aktier som går--- som vi tidigare diskuterat här-- "No Bid" dvs när köparna tar slut.

Om man ska sälja i starten är det ytterst viktigt att inte "vara snål". Sekunderna före start kommer köp vs sälj falla kraftigt då många trejders kommer lägga sälj precis före start. Om köpare och säljare är på din nivå 60 sek före start så är du med all sannolikhet överspelad och i många bolag kommer -10% inte räcka gissar jag. Det sistnämnda beror naturligtvis på guldpriset etc fram till start. Detta är ju skrivet 3-4 h innan start med guld på 1295.

Fördelen man har som liten investererare i rimligt stora bolag (bolag som Avino är för små och handeln kommer gå no bid direkt så där tvivlar jag ovanstående är någon bra idé för att ta ett relevant exempel) är att kunna lägga sig långt ner på sälj så att man verkligen får sålt i starten utan att för den saken skull driva kursen nedåt.

Jag personligen tvivlar starkt på att jag är på köpsidan överhuvudtaget i PM bolagen idag. Detta var vad jag i mina mörkaste stunder senaste månaderna befarade för PM sektorn. Dvs vi lär nå "No Bid" läget men det är å andra sidan bara 20 juni.

En sak till att tänka på: Det är väldigt många bolag som kommer börja få fundamentala problem med att hålla ljuset på vid dessa guldpriser. Förstå då två saker när ni läser om vad det betyder:
1. Råvarubolag kämpar alltid till sista bloddroppen, dvs dom tenderar köra med förlust snarare än att "pausa pga lågt pris".
2. Inom guld till skillnad från t.ex koppar eller olja så spelar det inte speciellt stor roll om ens 20% av produktionen skulle läggas ner. Guldet som tillförs varje år är typ 1-2%. Dvs argument att fallande produktion ska tvinga upp guldpriset är inget att tro på.

På det ämnet så vad skulle kunna vända priset in närtid? Japan är min gissning. Låg sannolikhet men drastisk okontrolerbart stigande räntor i det landet är det jag möjligen skulle se som vändning. Jag tycker dock det är helt orimligt att köpa PM bolag idag på den sannolikheten. Det ser i mina ögon mycket mörkt ut och ska man köpa så är det bara högsta högsta kvalitet i mina ögon.

Jo, om någon vet hur man enkelt kan shorta SMF i Sth på nuvarande nivåer (via Avanza) innan Kanada öppnar så hör gärna av er på min mail uppe i högra hörnet.

Hoppas jag har fel, en bra början vore att guld är stabilt över 1300 när Kanada går igång.

En intressant sak till att notera är att vi med mycket USA innehav efter en tids tuff valutatid idag får medvind. Innan börsen ens öppnat så är vi upp 2.3%. Samtidigt kommer vi med stor sannolikhet få överspillningseffekter från tvångsförsäljningar och allmänt dålig börs och det är där och då speciellt i CAD noterade papper med hög utdelning jag kommer leta köp idag. Dock absolut inte i starten av börsdagen, kanske inte ens idag. Behöver se hur det utvecklas.

Citat från Norcini TA:
 At this point for the market to have any consolation for the bulls and to give a hint of a reversal, it is going to have to hold near that all-important 50% Fibonacci retracement level from the 2008 bottom noted on the chart. That is just above $1300. This is why that level must hold. 

God illustration av IKN här på temat att om man ska äga PM så ska det vara det bästa enbart. Kanske är han inte tillräckligt hård med tanke på metallpriserna och med tanke på riskerna som finns att vi ser betydligt lägre priser än idag samt då risken att bolagets senaste fakta om lönsamhet inte längre är representativt.

10 kommentarer:

  1. arbetslösheten i usa minskar nästa sekund står det att läsa att fler söker A-kassa i usa och att flar är i behov av matkuponger..vad ska man tro...Allt som är säkert är att guld rasar..

    SvaraRadera
  2. ob tror du att det kommer att sluta lika illa som det gjorde på 30-talet?

    SvaraRadera
    Svar
    1. För att svara på båda inläggen ovan.

      Ja det är stökiga tider och det är som jag bloggat om länge om än inte på sistone självklart att man ska hålla på med detta när alternativ finns i form av att hålla cash på säg halv årslön samt att amortera på lånen.

      Jag håller sedan länge mina versioner av dom där två så för mig så behövdes annat och det är högavkastande bolag i kombination med väldigt disciplinerad trading (dvs att sälja när det går upp och att tålmodigt ligga med upp till 50% likviditet och vänta).

      Jag tror det man som PM placerare måste skilja på metallerna och bolagen. Skillnaden har aldrig varit större. Med metallerna kan man vänta och vänta, vara skyddad utan tidsfaktor (inkl mot osannolikt scenario typ 30-tal). Men med miningbolag så tickar klockan och allt utom möjligen sådant som Silver Wheaton kan i princip slås ut. Dvs utan att skrämmas så måste man förstå att bolagen försämras med tiden när guld ligger på dessa nivåer och många kommer gå i konkurs. Marknader tenderar vara elaka så visst vi kommer kanske bottna snarare än att PM blir out of fashion i årtionde... men det räcker med 12 månader för att knäcka många bolag.

      Radera
  3. varför tror du att kurserna kommer att gå ner mer senare ikväll? nu är det
    ca -10% på det mesta, precis som du skrev..men du tro på en större nedgång ikväll?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kom ihåg vad jag skriver, jag har inte facit, jag skriver vad jag tror ska hända baserat på vad jag sett tidigare.

      Om du tittar på SLV som är ETF för silver så är den ner 6.2% dvs det är ungefär nuläget för metallen silver. All historik säger att aktierna är hävstång på metallen så jag befarar att det blir värre för aktierna givet dessa metallpriser och jag tror det blir värre i metallerna också.

      Det är som sagt bara vad jag gissar och jag har gett skäl för det i månader.

      Dagens blogg var mest avsedd som ett sätt att dela med mig av min erfarenhet från dessa marknader. Men facit har man ju alltid först i efterhand och det vore skönt om detta bromsas upp genom att metallerna stabiliseras snarare än att falla vidare. Kort sagt, jag hoppas jag har fel.

      Radera
  4. kurserna rasar, men jag tycker att det är ganska låg omsättning..borde inte fler sälja i panik nu och dom stora hedgefonderna också?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju isåfall ett gott tecken. Jag följer inte direkt omsättningen i PM aktierna då jag ju står vid sidan av nu under sommaren.

      Jag håller för fullt på med mina andra bolag och då främst via min likvida ISK där jag har valutakonto och därför "inte behöver betala extra dyrt för CAD". Tyvärr har jag ingen sån i USD vilket är orsaken till att jag främst håller mig till utdelande CAD bolag idag.

      För oss alla så hoppas jag marknaderna stabiliseras, både guld och vanliga marknaden. Det är inte direkt överraskande att FED får svårt att kombinera normaliserad penningpolitik och stabila börser/räntor.

      Vi får iakta och hantera risk på bästa sätt för var och en. PM aktier erbjuder extrem uppsida om man plockar botten men jag kommer nog missa den botten för jag är inte sugen... är för orolig att bolagen kommer få det tufft.

      Radera
  5. nu är fiatpengarna (usd.) upp 0,15 snart är går dom om monopolpengar i värde...hur ska detta sluta...

    SvaraRadera
  6. Hej, Det ser ut att rasa vidare idag, ved du var man kan se guld silver på flera år?

    SvaraRadera
  7. http://www.kitco.com/charts/livegold.html

    SvaraRadera