onsdag 19 juni 2013

Stark krona ger minus i portföljen

Lite som att springa i motvind för tillfället med CAD och USD på rekyl och kronan upp på god fart i svensk ekonomi. Jag har ju haft kursmässiga framgångar med oljeplaceringar som Voc Energy Trust och Eagle Energy trust men uppgångarna dämpas av valutaeffekten. På samma sätt så förvärras läget för påbörjade intaget av RNF (kväve fert) där jag flera gånger sålt allt på studs för att sedan en tid igen börjat bygga upp stort innehav. Minus på det köpet förvärras av valuta. Det positiva är att det är en aktie jag gärna vill ha mer i och därför nu kommer få god effekt när jag snittar ner när både kurs och valuta är billigare. Kort sagt man kan alltid vända sådant här till att det är ett bra köptillfälle. Gäller bara att man inte är fullinvesterad (vilket jag inte är på alla konton) och för mig handlar det utöver det om att just nyttja studsar till att ta vinster eller sälja på snitt GAV. Bästa säljtillfällen är logiskt följaktligen när både valuta och börs går åt rätt håll samtidigt.

Nu är det dags för FED och jag skulle inte bli förvånad om guld och guldbolagen får sig en kick av det. Lär ju då inte handla om att placerarna blir överraskade utan om att bolagen är så extremt nedtryckta att det är dags för en "dead cat bounce". Som jag varit inne på tidigare så är det viktiga med sådana ofta inte att kurserna i små PM bolag går upp utan att det över huvudtaget går att sälja för den som så vill dvs likviditet återvänder tillfälligt till marknaden. 19e juni idag, det är värt att komma ihåg att vi är i början av sommaren. En sak till att komma ihåg är att på fredag så är det den kvartalsvisa häxdagen. Det kan vara värt att spara/bygga lite likviditet inför det. Tänk bara noga på vad ni väljer att lägga köp i... och se till att lägga ev ordrar minst 10% lägre än aktuell kurs. Som ni såg igår och i förrgår är vi ju i en period där även vanliga handelsdagar för PM bolag lätt kan innebära -10 - 15%... vilket ju typ är därför beslutet att åtminstone tillfälligt överge sektorn var så lätt.

Jo en sak till. Det tycks ju nu helt klart att Bernanke slutar januari 2014. Logiken säger att det är fel att fokusera för mycket på det men... det kommer ändå vara en tid då jag håller noga koll på hur PM utvecklas. Marknaderna tenderar ju vara enkelspåriga dvs kanske blir det katalysatorn för PM sektorn att vända (efter ytterligare månader av smärta för de troende)??

Nu är det dags att springa onsdagsmilen. Träden vajar stillsamt så det blir nog inte mycket till motvind men regn här vid västerhavet kan nog inte uteslutas.

2 kommentarer:

  1. "På fredag så är det den kvartalsvisa häxdagen"
    Vad är det, och vad tror du kommer att hända och varför händer det?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror faktiskt du får vettigare idé om vad det är genom att du tittar på datumet för tredje fredagen i månaden med början juni 2012 sen september och december. Mars 2013 var lugnare.

      Men i korta drag så är det märkligt kraftiga kursrörelser i efterhandeln efter börsen stängt som väl har med indexjusteringar etc. Jag är ingen expert på det utan mer en iaktagare + att jag försöker tjäna pengar på rejäla skambud som ligger inne mot slutet av dessa börsdagar.

      Eftersom jag inte direkt vill ha in PM aktier så är en sak jag är nyfiken på om fenomenet är lika intressant utanför den sektorn. Ska försöka hitta tid att kolla historiken på Quotestream för några intressanta aktier.

      Radera