fredag 14 juni 2013

Spekulativt och mindre spekulativt.

Läs denna pressreleasen: Räkna ut vad den månadsvisa utdelningen blir på årsbasis... Notera dock också tidigare pressreleaser om att utvärdera verksamheten. Spekulativt....

Mindre spekulativt: Energy transfer: ETE:US. Världen av MLPs expanderar snabbt och ett av Energy Transfers aktieslag (ETE, moderbolaget med IDRs) åkte ut ur ett index. Aktien backar på stark börs och jag kommer med intresse följa om häxdag existerar även på jättebolag som detta 3e fredagen i juni.

Trevlig helg :-)


11 kommentarer:

  1. 21 % utdelning vid kurs 1.12 CAD. Vad är haken? Varför har börskursen senaste året dalat från ca 3 CAD till snart (?) 1 CAD tror du?

    Skulle du köpa den via Avanza eller Nordnet? Jag tänker då på skattemässiga skäl.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haken är uppenbarligen att marknaden inte tror den utdelningsnivån är uthållig och det backas upp av att bolaget kryptiskt sagt att dom kommer utvärdera sin framtid för att maximera aktieägarnyttan typ. Samtidigt så bekräftade dom alltså utdelningsnivån för en månad till.

      Bolaget saknar tillräckligt med historik i sina räkenskaper för att jag riktigt ska kunna bedöma dom utifrån mina parametrar så jag skulle säga att ägande i bolaget är högst spekulativt.

      Rent generellt så är aktieägande i Kanada mer okomplicerat (än USA) ur skatteperspektivet på utdelningar. Men inte helt okomplicerat... Som jag uppfattat reglerna så ska både Avanza och NN säkerställa åt sina kunder att det bara dras 15% på Kanada-aktier (snarare än de 25% som också är ett alternativ hos mäklare som inte agerar enligt skolboken å sina kunders vägnar)

      Radera
    2. Rent generellt så är jag förvånad över hur höga utdelningar det går att få i Nordamerika inom oljeproducerande bolag. För mig verkar det som att aktiemarknaden prisar in lägre framtida oljepriser och jag kan inte utesluta att dom har rätt. Men bolag som Renegade, Eagle, Argent, Lightstream (dvs Petrobakken) jobbar ju hårt med att via hedgar låsa in dagens oljepriser.

      Utöver det så tittar jag också mycket på hur mycket hävstång bolagen jobbar med för att kunna åstakomma sin utdelning. Den relativt låga belåningen på Eagle är ett av huvudskälen att ni ser mig vara så snabb att ta vinst i Petrobakken (Lightstream) samtidigt som jag inte ännu trejdar Eagle som alltså har mycket lägre belåniningsgrad än dom.

      Sen hanterar jag en typ av risk genom att helt enkelt äga flera olika högavkastande oljebolag och som ni märker kombinera dessa med helt andra branscher såsom t.om kanadensiskt högutdelande fastighetsbolag där jag för tillfället väntar på studs för att kunna sälja en del på snitt GAV. Stigande USA långräntorna har ju tagit ner kurserna och då gett mig det tillfälle jag väntade på att kraftigt öka min exponering i marknaden och sänka andelen cash som nu är lägre än på mycket länge efter stora köp även i RNF (sålde däremot CVR precis före dippen aningen över GAV eftersom jag då började få in så mkt RNF som är mitt förstahandsval inom sektorn)

      Radera
  2. OB följer du fortfarande Aurcana? om hur ser du på deras kursutveckling den närmaste tiden? Tror du att dom är ett bolag som kommer att överleva? och vad är det som ska hända den 25 Juni vet du det?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Självklart följer jag dom men det handlar inte bara om att titta på dom. Jag har ju sedan i julas flaggat för att jag läste mycket om alternativa branscher baserat i princip på att marknaden inom PM sa till oss att någonting är fel... samt att jag började oroas av Indiens regerings agerande. Med tiden har jag blivit alltmer övertygad om att det åtminstone sommaren ut (men kanske längre) är fel att ligga i PM aktier och då speciellt för mig som har mycket fysisk metall ändå.

      Som jag skrivit så är jag inte gift med någon sektor och har skiftat flera gånger tidigare. Guld och silver har sin beskärda del av totala fanatiker. Jag är mer ute efter att tjäna pengar till lägsta möjliga risk än att ha en fanatisk religion....

      Så jag följer sektorn inför säg augusti månad för att se om läget förändras och jag följer bolagen. Vad som är specifikt för AUN med 25 juni är inget jag har koll på.

      Radera
    2. Notera artiklarna i Mineweb som nu talar om snabbt fallande efterfrågan på guld i Indien efter regeringens åtgärder. Återigen, jag är fortsatt mycket avvaktande.

      Radera
  3. Den positiva fundamenta som funnits för PM de senaste åren verkar inte riktigt ha haft genomslag i priserna, så jag tror inte att man ska dra för stora växlar på Indiens negativa inverkan. PM-marknaden verkar gå i vågor precis som allt annat och just nu är det bara rejält översålt. Om vi ska längre ner, ja då är bullmarketen bruten och då ska vi alltså ha nedgång trots all QE och valutakrig, vilket känns konstigt på sikt.
    Sedan har vi ju silvret, som bara hakat på guldet trots att enorma utförsäljningar tycks ha uteblivit där, jag vet inte exakt hur utbud/efterfrågan ser ut där, men kan silver tänkas decoupla från guldet snart pga bla industriell efterfrågan?
    OB varför väljer du att minska likviditeten nu när vi (enligt vissa) verkar stå på en darrig topp i de stora indexen, vill du inte vänta ut en eventuellt större sättning? Och skulle man inte då sätta lite mer i vissa PM-bolag? Dina 3% där är ytterst konservativt :)
    Måste dock beundra din kyla att exempelvis sälja Minco på nära kassan, trots att de var i diskussioner om farm-out/uppköp, nu handlas bolaget rejält under kassan. Men det är ändå där mycket av mitt contrarian-kapital hamnar just nu, i PM-bolag utan finansieringsbehov och utan pågående gruvdrift (som alltid riskerar att gå fel). Lågprislotter som Minco och Silver Bull Resources. Man frestas av högavkastarna ja, men min portfölj är mycket liten och så har vi nämnda situation med möjlig topp i de stora indexen. Spännande att se ifall det vänder även denna gång!
    /Sebbe

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ju jobbat väldigt aktivt med börsen i 32 år och det är inte lätt, man lär sig nya saker hela tiden och framförallt så förändras verkligheten i allt snabbare takt.

      Jag läste en intressant artikel om att när placerare får panik på börsen så är det normala agerandet inte att man säljer utan att paniken yttras i att man låser sig och typ blir paralyserad. Tydligen samma sak som vid flygolyckor för övrigt och författarens poäng var att man måste vara mentalt förberedd för att undvika den typen av beteende.

      Notera hur många skyller på alla utom sig själva, ledningarna är kriminella, bankerna har fuskat, skälen som ges för att övertala läsare att inte ens ta paus från en sektor i bearmarket blir allt mer panikartade tycker jag. Det sorgligaste är kanske när folk dubblar upp och ersätter kvalitetsbolag med små lottsedlar. Jag tror dom kommer råka väldigt illa ut om inte guld börjar stiga kraftigt och det är som bekant allt annat än säkert.

      Jag ser hur vi inom PM bolagen absolut inte haft en urskakning utan tvärtom har mängder med personer som försvarar sektorn och att så här snart 2 år efter toppen i guld så är det bara en dipp. Senast nu trots att långa trenden i guld brutits på skolboksvis.

      Ja, jag håller med om att det känns konstigt med QE etc. Men jag fokuserar på att USA's budgetunderskott förbättras i rask takt. Samma sak med handelsbalansen. För mig hänger detta samman med shale gas och shale oil.

      Jag har inte ändrat min (för sommaren negativa) uppfattning om PM bolagen men återigen vill jag betona och varna för att blanda ihop PM aktier med metall. Jag själv har betydligt mer metaller än vad jag har PM aktier idag.

      Jag kan bara upprepa att min åsikt är att det räcker att du får en fortsatt period med säg sub 1400 och om 12 månader sub 1500 guld för att Atna kommer få sällskap av många många bolag.

      Du pekar ut Silverbull Resources som ett billigt bolag. Min fråga är om du har räknat på börsvärdet och jämfört med t.ex Aurcana? Nästa fråga är om du räknat på kassan,tidigare burn rate och gjort en prognos när det är dags för nästa PP. Aktien är extremt haussad av ett flertal aktörer med tveksamt rykte som 321Gold. Den slår mig som helt livsfarlig och min gissning är att om du har sub 1400 usd guld så har du den aktien ner 25% ner innan 15 september. Den typen av högt värderade bolag med "snart dålig kassa" för mig nästa generations krisbolag efter att jag under våren haft fokus på sådant som Atna och US Silver. Tyvärr kan jag inte shorta bolag.

      Vad gäller högavkastarna så skrev jag ju mycket om hur jag väntade på rekyl, nu har vi fått den i en del bolag medans andra som Eagle Energy har fortsatt upp men ännu har stabil utdelning på över 1% i månaden.

      Rekyler i högavkastare ger mig möjlighet att snitta ner i vissa aktier. Sen säljer jag på snitt GAV och låser in ännu bättre direktavkastning och återställer likviditet. Är redan i full fart med detta i vissa aktier som Dundee Reit.

      Radera
  4. har du någon uppfattning om Varför Lydian tog så mycket stryk igår -12% några dåliga nyheter? eller håller dom bara på att bli ett skitbolag som alla andra innom denna sektor hahah..vad tror du Ob

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag känner inte till något speciellt. Jag skulle gissa att det handlar om att sektorn blir allt tunnare och att det placerare successivt kommer tröttna och när det händer i tunn handel så ser du sån effekt. Därför jag pekade tidigare på fördelen att utnyttja starka dagar till att sälja PM aktier när det finns köpare, åtminstone som alternativ till att tröttna och sälja på svaga dagar när typ 50 tkr aktier i ett bolag kan trycka ner aktien 5-15%...

      Lydian är ju lite större så stämmer det tänkandet så var det nog en aningen större aktör som var beredd att ta 10% ner bara han fick ut (eller började få ut...) sin post.

      Bear markets är inte roliga, det kan gå fort ner och låga värderingar kan lätt bli helt absurda värderingar, långt under kassa etc.

      Radera
  5. Personligen har jag tidigare haft en ganska liten del av portföljen i PM, och arbetat mycket med att ta vinster. Jag var faktiskt förvånad att du och gamla OBR-gänget nästan uteslutande körde PM. De stora misstagen har dock varit att köpa bolag som varit på väg att gå i produktion, och fått tekniska/finansieringsproblem. Därför äger jag endast dessa två PM-bolag(som jag trejdar i) som jag tror kommer att säljas innan de försöker sig på produktion vilket även är Silver Bulls uttalade ambition. Vad det gäller burn-rate så har SVB dragit ner på borrningar, och man inväntar bara PEA´n . Jag håller med om att det kan se oroväckande ut att kursen klarat året så bra hittils, det liknar AUNs kursutveckling 2012. Men man har som sagt ambitionen att försöka sälja bolaget när PEAn kommit, så jag väntar mig inga större utgifter. Det verkar finnas 14 bolag som visat intresse, men det behöver såklart inte betyda någonting.
    Poängen är att jag tycker man i spekulativt syfte kan köpa vissa projekt under kassa i "malpåse" som inte tickar mycket pengar och hoppas på en köpare eller att tillgången ökar i värde. Är ingen anhängare av PM-religionen, men jag ägde det tidigare för att sentimentet var bra och nu igen eftersom jag inte kan hitta något som är lika utmobbat för tillfället:)
    /Sebbe

    SvaraRadera