tisdag 25 juni 2013

Sista handelsdag före utdelning i flera bevakade bolag idag

Utdelningar är ju en allt viktigare bit för mig så det gäller att hålla koll på reglerna för dessa. Bl.a Eagle Energy, Lightstream, Argent och Dundee REIT handlas utan månadsutdelning imorgon (dvs sjunkande kurs med typ 1% är inte rea...)

Ännu mer intressant är de kvartalsvis utdelande bolagen där vi nu är typ en månad från rätt stora klumpsummor i bolag som Dorchester, Rentech Nitrogen och VOC Energy trust. Typ 50 cent i Voc och Dorchester samt gissningsvis 1 usd i RNF. Tunga innehav för mig alla ovan (förutom Lightstream) nämnda.

Läste appropå Rentech att en av deras konkurrentfabriker tvingats stänga norröver.

8 kommentarer:

  1. Hej!

    Visst följde du med Endeavour Mining tidigare? Ser du några risker med bolaget förutom guldpriset och det geografiska läget?

    Tacksam för svar.

    Mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag fick ett privat familjeönskemål att kolla på dom och skrev följande sammanfattning efter att sent ha lyssnat på deras senast conf call. Notera att vi pga guldprisets fall är i tämligen akut behov av att se nästa rapports siffror...

      --------

      Svagaste punkterna är:
      1. Dom har 200 musd i lån. Det flaggades för att dom i mitten av maj låg i både omförhandling på tid (dvs jag vet inte när det förfaller men minns att det var till europeisk bank i sådär skick men sånt har ju blivit bättre) och att utöka den. Inget nytt har pressreleasats om detta. Dom hade typ 130 musd i kassa med 100 musd kvarvarande capex på nya Agbaou gruvan.

      2. Totala cash cost/ounce ligger på runt 1090 usd/ounce vilket då inkluderar allt förutom central administration. Det verkar vara ett oerhört fokus på att skära kostnader vilket imponerar. Men det är annat som påverkar också såsom grades och tonnage. Jag räknar med att Q2 blir som Q1 men att det sen är något av skördetid på Nzema gruvan och Avion gruvan under H2 2013. 2014 Q1 kommer Agbaou i produktion och håller också ner cc. Säg att dom stabiliseras på total CC på 1000 usd (vanlig cc 750 usd) från och med H2.

      Givet en vettig uppstart på Agbaou (som bekant inte självklart fast jag tror nog det då det verkar rätt basic) så kommer dom under 2014 kunna hantera guldpris på 1200 usd, kanske 1150 med.

      Nyckel är att bevaka förhandlingarna med kreditgivarna. Aviongruvan bör som sagt ge liten förbättring i nästa kvartal medans Nzema och deras lilla Burkina gruva ska undvika negativa överraskningar och hålla sig som Q1.

      Jag måste säga att ledningen inger förtroende. Går det som väntat ovan så är detta en aktie jag kan tänka mig hålla OM jag i höst kan tänka mig återinträde i sektorn. Dock vill jag då ha Q2 conf call avklarat.

      Radera
    2. Observera att de där siffrorna inte är researchat så noga som jag oftast gör innan jag lägger saker på bloggen. Ta det för vad det är & mitt intryck efter att ha lyssnat genom deras 40 dagar gamla conf call för 1-2 veckor sedan.

      Radera
    3. Tack så mycket för utförligt svar!

      Mvh,
      En som sett oerhörda summor gå upp i rök de senaste två åren..

      Radera
  2. OB, vad tror du kommer att hända om Kina viasar sig vara en bubbla och den nu spricker. Hur reagerar Dollarn respektive metallpriset på det?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där är ju absolut centralt för all råvaruplacerare. Orkar inte leta reda på den bloggen men jag gjorde ju en del på det temat tidigare.

      I princip alla råvaror utom möjligen olja är närmast löjligt beroende av Kinas efterfrågan. Dvs botten ut på efterfrågan från Kina är en global killer och det är fortsatt något jag håller noga noga koll på och senaste dagarna diskuterat en hel del med Scoris för övrigt.

      Radera
  3. om du skulle göra en snabb jämförelse mellan EDV och Lydian om det nu går att göra..vilket av dom är då mest intressant? och minst risk i?
    Vet du hur Totala cash cost/ounce är för Lydian?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fredrik gav ett bra svar efter nästkommande blogg. Dvs Lydian är ännu inte i produktion och en risk jag ser är att management inte gör det rätta (dvs avvaktar bättre guldpris på sparlåga) utan gör en utspädning här för att sätta gruvan i produktion. Man är ju nojig med risker i en PM marknad som denna och det är den största risk jag ser med LYD.

      EDV klarar sig nog på dagens guldpriser men är ett krisbolag om vi ser längre period med 1000-1100 usd. Jag vill gärna gärna se deras lån refinansierade innan jag tittar på allvar på EDV igen. Dvs jag vill se Q2 rapporten.

      Radera