fredag 28 juni 2013

Nytt innehav: OceanaGold

Jag har valt att köpa in hygglig position i OceanaGold baserat på att deras NZ verksamhet kommer förbli CF positiv vid dagens guldpris (faller priserna lär det stängas) medans deras verksamhet i Filippinerna vid dagens priser på guld och koppar är en extremt lönsam gruva där uppstarten nu verkar ha gått bra.

Bolaget är också i hyggligt skick balansräkningsmässigt efter PP december 2012.

Det är riktigt roligt att denna stunden kommit :-) då jag ju varit bolagets gäst vid Didipio före uppstarten.

Nytt bolag nr 2: Aurcana baserat på nyheterna om lånet. Ja, det kommer säkert detaljer snart om att det ges ut warranter etc för att få det lånet och räntan kan vara hög men till dagens pris på aktien så har vi just "dödat" en ruskig mängd warranter dvs jag kan leva med den typen av utspädning.

Marknaden för PM?

Intressant vändning i guld och bolagen idag. Det är sista handelsdagen i kvartalet dvs sista dagen för fonder att göra sitt smutsiga arbete att inte låtsas om att man ägt aktier som gått dåligt genom att sälja helt eller sälja ner positionen. Den möjliga spärren är alltså borta på måndag som blir en intressant dag.

På säljsidan har jag främst sålt 25% av mitt stora RNF innehav (efter många nedsnittningar) på GAV vilket jag är väldigt nöjd med.

Köpte tillbaka ännu mer Eagle Energy under inledande pressen på 7.46. Jag tror den snabbt kommer studsa över 8 igen om jag skulle gissa. I väntan på det så uppbär jag 1% "ränta/utdelning" i månaden efter att skatten på 15% är dragen i Kanada. Äger även alltså Argent Energy Trust och är barnsligt förtjust i dessa bolagen.

En sista sak om mina PM köp. Jag går mycket på erfarenhet och magkänsla och för första gången på mkt länge så känns det som att kanske kanske har vi en botten som är värd att titta närmare på. Jag kan mycket mycket väl ha fel och då kommer jag förlora pengar. Låt mig påpeka att vi pratar om under 10% av portföljen i PM men jag får ju "rätt många aktier för pengarna" i OGC och AUN.

3 kommentarer:

  1. Du vet att Reefton är stängd va? Sedan den 27:e. Mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej Reefton är inte stängd. Däremot har dom flaggat för att dom avbryter investeringar (sparar Capex) och stänger den 2015 (om inte guldpriset stiger).

      Men som sagt, poängen är att värdet i OGC ligger i Didipio som är på väg mot att producera 100k ounce per år till negativ CC och som verkar vara säkraste kortet för att klara sig från ev skattehöjningar i Filippinerna då dom kort sagt "följt reglerna för utländska investerare bäst av alla". Har med bolagstyper etc att göra. Nu sägs det iofs att även B2Gold som köpte CGA ska klara sig trots att CGA hade ska vi säga... en kreativ lösning på sin investering...

      Radera
    2. Vad ledningen i OGC försäkrat är att NZ verksamheten INTE ska subventioneras av Didipio. Är den inte CF positiv så läggs den ner.

      Reefton är således CF positiv kommande år baserat på redan gjorda investeringar men inte inkluderande bl.a pre-stripping för att kunna bryta även efter 2015. Dvs man bryter i princip den malm man enkelt kommer åt utan att flytta på jord/berg utan guldmineralisering och detta förväntas kunna fortsätta till 2015 vid dagens priser även om det knappast lär bidra speciellt mkt till vinsterna vid 1200 usd guld, men som sagt inte kosta heller. Mer av en option på att guldpriset "rättar till sig" kommande 2 år.

      Radera