onsdag 19 juni 2013

Jaha...

Lyssnade på Ben Bernanke och är glad att jag gjorde det. Verkar som om FOMC folket också har en klar känsla av att USA ekonomin förbättras. Jag var nästan lite chockad över hur snabbt dom verkar vara beredda att rulla bort QE (nya köp av obligationer, inte sälja) från ekonomin. Det jag hörde var i princip en närliggande Road map för att avveckla QE3...

Dom beskrev som jag hörde det ett huvudscenario där man under kommande 12 månader i princip kan ha avvecklat QE men att behålla låga räntor  samt inte sälja ut existerande obligationer, oklart om förfallande skulle återköpas.

Allt för att arbetslösheten förväntas utvecklas så väl. Den andra viktiga parametern man tryckte mer på var inflationen. Kort sagt var känslan att låg inflation, lägre än 2% målet, skulle kunna förhindra att stimulanserna skulle avvecklas så snabbt.

Jag reserverar mig för att jag behöver lyssna/läsa mer om detta. Guldmarknaden reagerade ju väldigt stillsamt... så kanske är det jag som övertolkat...

Jag har ju som bekant väldigt liten exponering mot PM förutom långsiktiga innehavet av metaller. Men man ska nog vara medveten om att om det tolkas som jag är rädd så är det inte bara PM bolag och metaller som är riskabla utan hela börsen. För allmäna börsen finns dock ljuspunkten att argumenten som används för att minska/ta bort QE handlar om att USA ekonomin stärks. Det är således motverkande och positivt.

Risken med PM aktier måste rimligen anses ha ökat med detta talet.

I dagens handel så köpte jag tidigt kraftigt i RNF, motsvarande 35-40% av mitt tidigare innehav och i snitt till kursen 27 usd. Plockar ner mitt GAV till ca 30 usd jämnt mätt i dagens värdering av USD.

Trimmade lite i andra innehav och speciellt i KF-ISK (snarare än långsiktiga KP) på slutet. Är inte lätt för jag sålde i bolag jag annars inte ville sälja i. Men risk måste ju hanteras varje dag...

9 kommentarer:

  1. Menar du att USA´s ekonomi förbättras?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det verkar vara åsikten baserat på att arbetslösheten förväntas falla och tillväxten öka.

      Jag har ju tidigare här också skrivit om hur jag iaktagit och förväntat förbättringar i budgetunderskottet och i handelsbalansen pga shale oljan som ersätter import och orsakar tillväxt.

      Radera
    2. Har väldigt svårt att se att USAs ekonomi förbättras. Arbetslösheten som de mäter den sjunker något, men sysselsättningen är lägre än på mycket länge. Budgetundetskottet minskade rejält i april pga skatteintäkter men för månaden maj var det tillbaka på höga nivåer. Förväntningarna på bolagens rapporter som börjar komma in är sänkta plus att vissa överraskar negativt ändå, fedex

      Radera
    3. Håller delvis med dig, inte minst vad gäller kommentaren om arbetslöshet vs sysselsättning men vad gäller budgetunderskottet så vill jag då påpeka att jag tittar på senaste 12 månaderna inte enskild månad och från katastrofläge närmare 10% av BNP så har det förbättrats rätt drastiskt.

      Radera
    4. Vad kommer att hända med ekonomin när börsen långsiktig vänder ner när qen avslutas det finns trots allt en ordentlig fallhöjd på bl.a. Sp500. Vågar dom syna detta scenario, jag tror inte det!

      Radera
  2. Sysselsättningen är på 30-årslägsta (!) läste jag. Antal personer som får food stamps är väl också på något sorts rekord?
    Det jag undrar mest över är vem som ska ta över FEDs köp av treasuries om de slutar? Ligger man med budgetunderskott på runt $1T årligen så blir det rätt tufft om man sedan ska betala mer marknadsmässig ränta om FEDs köp slutar.
    Jag tror att det är vanligt skitsnack från FED. De vill kyla av börsen något men de har ingen möjlighet att sluta stödköpa. Stadsfinanserna i USA tillåter inte det. Sedan kan man hävda hur mycket som helst att FED inte har med stadsfinanserna att göra och att de är oberoende osv. men i vekligen fungerar det inte så.

    /Henrik

    SvaraRadera
    Svar
    1. Officiell amerikansk kongressprognos på årets (1 okt 2012 - 30 sept 2013) budgetunderskott är 642 miljarder usd dvs under 5% av BNP.

      Om man jämför de första 8 månaderna jämfört med året innan så ser man en förbättring med 26%.

      Totala QE är idag som bekant 85 miljarder usd.

      Radera
  3. Problemet är att det inte finns någon chans att budgetunderskottet kommer att landa på $642B eftersom man vid utgången av maj redan låg på $626B och då har man fyra månader kvar att räkna på (http://www.fms.treas.gov/mts/mts0413.txt). Antag att man bränner ca $100B per månad så har du över $1T. Underskottet för maj var $139B så det ser inte jätteljust ut.

    /Henrik

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för "uppläxningen" och den suveräna länken Henrik.

      Om vi tittar på förra årets sista fyra månader fram till 1 okt så landade de på 245 miljarder usd. Nu tycks ju takten vara lägre så jag hade väl baserat på din som sagt utmärkta och rekommenderade länk gissat säg 850 - 900 jämfört med 1089 året innan. Det är ändå 20% lägre budgetunderskott.

      Men jag ska vara helt ärlig och påpeka att min huvudpoäng är att du diskuterar med en trejder. 3 månader har varit och kommer som jag ser det att visa sig vara en evighet för PM bolagen. Dvs skadan (och risken) är /riskerar bli så oerhört stor för en felplacerad aktieportfölj att det är en väldigt klen tröst att få rätt om 6 månader.

      Utöver vår diskussion om korrekta budgetunderskottet så vet vi ju båda att USA placerar mycket utgifter utanför budgeten, att landet är skuldsatt på andra offentliga nivåer än den federala och att man även har de enorma åtagandena på flera ggr statsskulden.

      Men för mig som tvingad trejder så handlar det om att få bästa avkastning till lägsta risk.

      Ditt inlägg var väldigt uppskattat, jag vill gärna bli rättad när jag har fel.

      Radera