onsdag 26 juni 2013

Ibland lyckas man....

Takvåning (hotell) på 80 kvm i centrala Dresden som är minst sagt häftig och har plats för oss alla 5 på väg söderut med bil mot Budapest.

Nu plockade vi inte detta hotellet för sitt skyhöga betyg på booking.com eller för sitt ytterst rimliga pris... nej vi plockade det för att dom marknadsförde sig med att dom välkomnade husdjursägare...

Annorlunda m.a.o än det besked vi fick av Stena Line att dom verkade ha allergianpassat 99,8% av sina hytter (hotar husdjursägare med kostnad för Ebola sanering typ) och absolut inte välkomnade oss.

Att vi överhuvudtaget nu kör bil är för övrigt att Ryanair och Wizzair må ha så billiga biljetter att jag gärna skulle köpt en stol till vardera katt.... men det är som sagt inte tillåtet så dom förlorar vår business as well.

Ser att guld tankat hårt idag. För guld så är det enligt min gissning ett bakslag som bör kunna vändas. För PM bolag är det däremot katastrof. PM bolags aktier är "papper" i sin extrema version dvs papper i just nu väldigt brandfarlig miljö. Risk reward denna sommar är som jag ser det hemsk. Vad som kan bli aktuellt för mig är att plocka upp de allra bästa bolagen (royalty eller mkt låg cc) om jag ser tendenser till att det vänder och att då specifikt FED´s nuvarande position om avveckling blir alltmer ohållbar.

Min gissning är att OM det uppfylls... då kommer sentimentet i PM bolag vara så dåligt att jag kommer få gott, kanske riktigt gott om tid att plocka aktier av säljare som är glada att köpsidan befolkas igen.

Sen... Dresden. Fräschade upp kunskaperna om stadens historia och jag måste erkänna att jag blir ursinnig. Ursinnig över att vidriga ledare kommer undan genom att dom blev segrare.

I korta drag flydde stora mängder tyska flyktingar 1945 mot den helt oskadda staden Dresden för att undvika Röda armén. Kriget var i princip slut i februari 1945 när England och USA bombade en stad så proppfull av civila flyktingar att ingen riktigt vet hur många som dödades, 25.000 eller 500.000?

Staden saknade militär betydelse och information som de allierade släppte internt tyder på att man vill göra en styrkedemonstration för röda armén. Det man gjorde var att specialbomba staden så att en "eldstorm" uppstod som sög till sig allt syre över stora ytor. Ett vidrigt experiment från sjuka människor.

Raderar och stannar med kommentarerna här. Som Edward Snowden och invånarna i Syrien lärt oss, man bör se upp.

Jag var inte där, ni kan själva googla på de olika versionerna av vad som hände och hur många som dog. Detta är en version att begrunda över vad som hände 8 veckor före Hitler satte en kula i sin eländiga skalle.

More than 700.000 phosphorus bombs were dropped on 1.2 million people. One bomb for every 2 people. The temperature in the centre of the city reached 1600 o centigrade. More than 260.000 bodies and residues of bodies were counted. But those who perished in the centre of the city can't be traced. Approximately 500.000 children, women, the elderly, wounded soldiers and the animals of the zoo were slaughtered in one night.

On Shrove Tuesday, February 13, 1945, a flood of refugees fleeing the Red Army 60 miles away had swollen the city's population to well over a million. Each new refugee brought fearful accounts of Soviet atrocities. Little did those refugees retreating from the Red terror imagine that they were about to die in a horror worse than anything Stalin could devise.


File:Bundesarchiv Bild 183-08778-0001, Dresden, Tote nach Bombenangriff.jpg
Uppröjningsarbetet i centrala Dresden efter krigsförbrytelser där brottslingarna inte ens idag postumt ställs till svars.

7 kommentarer:

  1. om du skulle göra en snabb jämförelse mellan EDV och Lydian om det nu går att göra..vilket av dom är då mest intressant? och minst risk i?
    Vet du hur Totala cash cost/ounce är för Lydian?

    SvaraRadera
    Svar
    1. EDV har produktion och positivt kassaflöde, Lydian är en bra bit från produktion och man måste hitta pengar till capex (300-500 miljoner?) så EDV har "lägre risk".

      Tror att cc för Lydian är beräknad till ca 500 USD, men dessa siffror kan snabbt bli inaktuella. Vet ej vad total cc kan bli, kanske 800-1000? Deras Amulsar deposit är dock av högsta kvalitet och borde vara intressant för en mid tier, t ex Alacer som har en del cash.

      Lydian har väl dock ganska bra med cash så de behöver nog ingen pp i år för att "gå runt", men det är nog inte lätt att idag dra in pengar för att bygga gruvan.

      OT: För några månader sen så var det några som flaggade för att HUI kunde nå 100, då trodde man inte att det skulle kunna ske, men nu är det nästan en fråga om när? Om ett par veckor?

      Radera
  2. ob vad betyder ETF’en GDX och dess ingående aktier?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte exakt vad du menar med frågan men här är deras hemsida där produkten beskrivs:
      http://www.vaneck.com/gdx/

      Radera
  3. Jag har inget emot andras livskådningar eller ideal men då´jag olikt t ex muffare unnar mig en semeste5r bortom jordklotetest billigaste ryan air jag menar hur får du ihop det?

    Hur ser din portfölj ut??? prickar alla toppar köper på alla bottnar vi dina anhängare börjar undra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kort sammanfattning av mitt ekonomiska liv...
      1. Började med aktier när jag var 13 år, blev fast efter att ha köpt Munksjö som mångdubblades.
      2.Var extremt snål och sparade allt jag tjänade vilket började med reklam och tidningar (många år).
      3. Brände allt och rejäl bit till pga min första belåning av pappas hus när Saddam gick in i Kuwait... Bet ihop och jobbade, jobbade och sparade.
      4. Räddades av att jag av naturliga skäl inte fick ett margin call och att mitt största innehav Inter Innovation (sedelräknare) köptes upp med stor premie. Skuldfri igen. Fortsatte spara och investera.
      5. Tjänade väldigt stora pengar på Vostok Nafta där jag verkligen sålde på toppen i Vostok Gas och Nafta. Gjorde att jag hade större inkomster på två år än vårt lilla radhus var värt och jag blev stor skattebetalare och en tidning som man tydligen bara får om man betalar jättemkt i skatt eller har hög förmögenhet.
      6. Snål som sagt, köpte billigt radhus och blev retad på jobbet över att det var mkt sannolikt att man fick sina däck stulna om man parkerade över natten hemma hos oss... Lånet betalades av helt genom att vi bodde så billigt.
      7. Vi har fortfarande röda Skodan 1.6 när vi alla nu åker till Ungern. Bil är tuggar otroligt mkt pengar för de flesta familjer, vi minimerar det.
      8. Tiden efter krisen, dvs 2009 till kanske början av 2011 tjänade jag väldigt bra på aktier, började med Orezone som jag köpte mkt tungt i varpå den blev uppköpt för 3x pengarna dagen efter... en substantiell förmögenhet grundlades. Ironiskt nog är den inlåst... Den ligger i kapitalpension och är låst i över 10 år till. Blandar jobb deltid numera (fastanställd sen 13 år på samma företag inom vattenrening) och aktieplaceringar inom KF och ISK för att få ihop en rätt sparsam budget. Men det fungerar just för att vi är skuldfria och inte lever så vidlyftigt.
      9. Min kapitalpension har ca halverats från toppen. KF och ISK har gått klart bättre då jag har haft väldigt hög likviditet och ständig vinsthemtagning som regel där.

      Jag snittar in och snittar ut. Säljer de dyrast köpta etc för att så ofta det går pricka toppar och bottnar med det jag verkligen äger. Se RNF kommentaren i senaste bloggen t.ex.

      Radera
    2. Glömde att säga att jag mosades ofattbart mkt 2008 (efter att åren innan varit väldigt bra) vilket bara gör tiden 2009 - 2011 till ännu märkligare inte minst då jag efter 2008 slutligt för gott svor på att aldrig mer ha belåning någonsin.

      Radera