fredag 7 juni 2013

Guld, silver och Indien

Indiens regerings kamp mot guldimport fortsätter. Så här långt har kampen övertrumfats av kombinationen kraftigt fallande guldpriser och säsongsmässigt stark period (viktigt i Indien).

Indien är tillsammans med Kina tungviktaren med minst 25% av världens guldköp var, beroende på hur man räknar.

Ni kan själva följa det senaste i två artiklar från Mineweb som även avhandlar det faktum att för silver så har det fallande priset inte gett motsvarande köprusch.

Artikel 1.

Artikel 2.

7 juni idag, sommaren och därmed den säsongsmässigt svaga perioden för både guld, silver och dess aktier har bara börjat.

Senaste tiden har vi sett USD försvagas efter tidigare uppgång. PM har svarat upp väldigt dåligt på det och det känns inte osannolikt att när USD stärks igen så ser vi nästa test av de lägre nivåerna i metaller och aktierna.

Aktier jag är positiv till är bl.a:
1. Eagle Energy Trust där jag ökat senaste tiden. Säljer som sagt ingenting, inte ens för trading. Utdelningen känns mkt säker och är suverän.
2. Rentech (RNF) där jag gått in tungt senaste tiden mellan 31.01 och 31.61. Detta är en aktie man definitivt ska äga senast 2014 men även nästa utdelning (för Q2) kommer bli mkt bra.
3. VOC Energy Trust där jag förväntar mig ökad utdelning och t.om ännu bättre utdelning än idag. Köpte senast rejält med aktier på 13.01.

Dorchester har repat sig fint efter senaste lilla rekylen (dessa aktier rör ju sig rätt stillsamt) och nästa utdelning blir intressant. Borde kunna bli 50 cent baserat på naturgaspriserna vi sett.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar