torsdag 27 juni 2013

First thing first,

Lång resa med bilen, ungarna och nu med tillskott av katterna, äntligen i underbara Budapest igen!

Datorn på, såg att det var rea på Eagle Energy (nåväl, med den typen av akties typ av rea... dvs minus 2%). Jag gissar att det är de som väljer utdelning via aktie snarare än cash som så här andra dagen efter avskiljd utdelning sätter lite press. Jag sålde ju en rejäl bunt på 8.03 häromdagen efter att ha lyssnat på FED så för mig är detta mkt välkommet. Slog ut 8k st på 7.47 - 7.49 vilket jag är mkt nöjd med.

Nu tillbaka till pilsnern och sen rusch ner till SPAR (lokala ICA) innan dom stänger 21.

RED: Wow... 1204 på guld... vill inte tänka på vad jag förlorar på fysiska gulden i mitt bankfack....  nåväl, jag är stolt långsiktig (extremt långsiktig dvs barnen) och fortsatt mkt nöjd med att ha köpt dessa. Fortfarande med kanske 40% plus faktiskt.. och ja... det underlättar att jag känner att jag både privatekonomiskt och mot alla Er läsare lyckades träffa denna viktiga trend väldigt rätt.

Är guld slut? Jag tvivlar på det men vi lever i en extremt föränderlig värld och det gäller att hänga med. Till skillnad från uran (men inte basmetallerna) så hängde jag fullt med denna gång! Nöjd...

7 kommentarer:

  1. Har du släppt bevakningen av DSM och REE helt? Verkar som att REE försiktigt vänder upp lite mitt i allt kaos. Kanske möjligen Kineserna börjat få bukt med smugglingen. DSM verkar dock ha en ännu sämre ledning nuförtiden.
    /Sebbe

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är inte mitt mål att släppa den bevakningen. Men det gäller att hinna med allting också.... Det som oroar mig instinktivt är att DSM idag är ett mindre bolag efter värdeminskning och enorm dränering av kapital till förmån för förra ägarna/ledning. Kort sagt, det första jag skulle titta på är om dom har kritisk massa för att behålla affärsidén.

      Radera
  2. Ja DSM känns ganska skadeskjutet, och någon utdelning av cash till aktieägare vid försäljning av metaller kan man nog glömma. Men intressant ifall smugglingen kan stävjas, för de där 71% av exportminskning från Kina kan väl knappast motsvara att industrin använt lika mycket mindre REE senaste året. Alltså det mesta har varit smuggelgods.
    Hur ska man se på silvret egentligen när det gäller utbud och efterfrågan? Vi vet ju att det inte spelar så stor roll att vissa guldgruvor stänger, men det borde väl märkas mer i silver som verkar ha mer industriell användning? Antagligen lär det dock fortsätta produceras ordentligt med silver, eftersom det ofta är en biprodukt vid annan gruvdrift. Men jag har fått intrycket att silverlagrena är relativt små.
    /Sebbe

    SvaraRadera
  3. Så är dagens action i guld och HUI en vändning som håller i sig eller en dead cat bounce? Någon som vågar gissar?

    I går tog guldet mycket stryk, men silver och HUI steg!? Så något var i görningen, så det är inte helt överraskande med lite gap filling och short covering idag.

    SvaraRadera
  4. Visst kan det kännas lite patetiskt att lyssna till Sprott och hans smått desperata haussande hos King (antagligen sitter han illa till), men kan han ha en poäng med att Indierna nu börjar köpa silver istället för guld? Dock borde väl regeringen snabbt kunna lägga samma skatter och restriktioner på silver som guld? Eller blir detta svårare eftersom det kanske behövs större andel silver i Indiens tillverkningsindustri?
    Sedan kan man fundera över hur Indierna använder sitt guld, jag skulle tro att man kombinerar investeringen med att kunna gå omkring med den som smycke, och där är kanske inte silver lika glassigt.
    Men om man inte får tag i guld, och ändå hade tänkt förvara det under golvbrädorna, så borde silver duga lika bra (om än man måste ha större galvyta ;-)) Dessutom har kanske de flesta redan hamstrat rejält med guld nu i våras innan restriktionerna, och inför bröllopssäsong.
    Tror ni alltså att silvret har större uppsida i rekyl, förutom sin vanliga höga volatilitet, om ekonomin/industribehovet ljusnar och att Indierna köper mer som investering?
    /Sebbe

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blev väldigt överraskad över deras artikel då det bara var 3 veckor sedan jag läste denna:
      http://www.mineweb.com/mineweb/content/en/mineweb-silver-news?oid=193327&sn=Detail

      med text som:
      Posted: Thursday , 06 Jun 2013

      MUMBAI (Mineweb) -

      There are no takers for silver in India. Though a fall in prices presents a good opportunity to scoop it up at a bargain, retailers say there are absolutely no buyers for the white metal.

      "There has been a 30% fall in the price of silver. This should have got more buyers walking in eager to make a beeline for the metal. But that does not seem to be happening. Despite the meltdown in silver, consumers are going in for gold," said Rohit Arora, bullion trader.

      Vet inte vem som har rätt. Läste Sprotts källor och noterade att den flygsmuggling av guld till Indien som jag fick intryck att dom pratade om inte bekräftades av källan utan att det tvärtom var öken på tidigare indisk efterfrågan i arabvärlden. Läste Sprott igen insåg att domd valt sina ord mkt noga...

      Radera
    2. En sak är jag säker på och det är att jag inte litar på Eric Sprott och noga dubbelkollar allt han säger.

      Radera