lördag 1 juni 2013

Bolånetaket är värdelöst

Låna max 85% av marknadsvärdet o.s.v...

Anekdoter når nu mig och säkert många andra om hur svenska banker tävlar om att värdera husen till högre och högre marknadsvärde. SEB säger att huset är värt 4 mkr, du får låna 3,4 mkr... gå till Swedbank och pressa... okej det är värt 4.4 mkr och du får låna 3.74 mkr.

Avsluta sen med att gå till SBAB som alltid är värst och värdera kåken till coola 5 mkr så att du kan låna 4.25 mkr eller mer än du nyss köpte huset för. Beställ en resa till Thailand till julen för att fira!

När eller Om smällen kommer så står skattebetalarna ändå för pengarna och bankdirektörer har absolut inget personligt ansvar. En given  bonus är en avslutad bonus.

3 kommentarer:

  1. Ob delar du dr dooms åsikt om att guldet ska ner till 1000 dollar i slutet av 2015?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Instinktivt: ABSOLUT inte. Jag tror vi har en svacka i guldet och jag är fundersam och har inte bestämt mig om den är ytterligare 2, 6 eller 14 månader lång.

      Min poäng är snarast att det inte behövs vidare guldfall för att knäcka många guldbolag. Det räcker gott med 1330-1480.

      Jag har faktiskt en ansenlig procentandel i fysiskt guld och fysiskt silver. OM jag hade tjänat bättre än jag gjort på mina "rörliga konton" (dvs de som inte är låsta till pension) så hade jag troligen köpte ännu lite till silver.

      Så jag håller ett öppet sinne och följer alla föränderliga, rörliga parametrar. Till tidiga hösten KAN jag vara entusiastisk köpare igen och jag vill ha mitt kapital intakt då.

      Radera
    2. En sak man dock tänka på. Fallande guldpriser må sänka framtida guldproduktion MEN:
      1. Det tar tid innan många gruvor stängs. Dvs dom stretar på för länge ofta.
      2. Fallande nyproduktion av guld är mindre viktigt för priset. Guld skiljer sig från andra metaller i att allt finns kvar, det mesta potentiellt på marknaden, och endast 1.7% tillförs årligen. Dvs att guldproduktionen ev skulle falla med 10% eller 250 ton är rätt ointressant om det nu skulle hända.

      Radera