måndag 20 maj 2013

Naturgas 4.13 usd, jag ökar i mitt största innehav Dorchester, DMLP:US idag

Fick aktier på 25 usd på dag med SEK upp mot USD. Här är ju länken till "min introduktion av företaget"

USA har utfärdat nya tillstånd för att exportera flytande naturgas, LNG. Jag ser ett mångårigt play där nordamerikansk naturgas kommer gradvis utjämnas med mycket högre internationella priser genom LNG men också genom kraftigt ökad användning på den egna kontinenten.

Ett royaltybolag med bred exponering mot USAs naturgasproduktion, tillväxt i denna, ingen belåning och typ 7% direktavkastning. För mig är det så nära perfektion jag kan komma när det gäller naturgas exponering.

18 kommentarer:

  1. Jag ser att du har sålt allt i Lydian. Är du negativ aktien eller är det bara att du vill minska innom guldsektorn?

    SvaraRadera
  2. Strikt det sistnämnda. Men även bra bolag tickar nu på mot att behöva dra in kapital utan att kunna göra det. LYD är inget undantag. Vänder PM marknaden så löser det sig... men jag ser fantastiska möjligheter i bolag som Dorchester, Eagle Energy och Petrobakken så varför kämpa i motvind och mycket stora risker om man inte måste?

    SvaraRadera
  3. Går den att handla via samtal med mäklare hos Avanza tro? Den går inte att handla via nätet vad jag ser.

    Tack för fantastiskt arbete.

    /Ola

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ringa hos Avanza och direkthandel hos NN är det som gäller för s.k MLP aktier (andelar). Inget konstigt. Man får en varning att det råder viss osäkerhet om beskattningsläget för MLP utdelningar men det tycker jag inte är så bekymmersamt.

      Radera
  4. Aurcana faller som en sten, har du någon aning om varför dom gör det?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Efter senaste rapporten så kan vi lägga AUN till bolagen som bränner mer pengar än man drar in. Jag har inte hunnit fördjupa mig fullt ut men det ser ut som att man såväl inte får ordning på Shafter och nu om jag hörde rätt på conf callen har lägre halter vid La Negra. Isåfall sämsta möjliga tillfälle och pengarna håller på att ta slut. Kombinera det med läget i guld och silver så har du en elak coctail.

      Jag kommer nyttja alla tendenser till studs för att minska. Är inget jättetungt innehav men erfarenheten är att när bolag får problem så är det nästan nästan alltid värre än vad som kommer ut. Det är något jag alltmer försöker leva efter.

      Radera
  5. Flertal analytiker har tappat förtroende för ledningen och nedgraderingar/försäljningar pågår och lär fortsätta.

    Jag skulle vilja poängtera att Aurcana i slutet på maj inför sommaren är en mycket farlig aktie av flera skäl. Dvs inget jag tänker snitta ner mig i utan tvärtom hålla mycket begränsade positioner i och då i samband med trejdning.

    Draget att förklara kommersiell produktion vid Shafter för 6 månader sedan vs den info som nu lades ut i rapporten gör att ledningen mycket väl kan vara sårbar för drag från stämningar etc. Farligt även pga det mao.

    Jag tänker inte hålla några tyngre positioner i något inom PM utan fortsätter definitivt med de teman som jag redogjort för hela våren.

    SvaraRadera
  6. Aurcana:
    Var det inte som så att produktionen var uppe i 600 ton (dvs kommersiell produktion) och sedan föll pga problem? Eller anser du precis som IKN-bloggen att Lenic har ljugit? Vad tror du kostnaderna är för att få Shafter upp till 1500 tpd vilket man avser ske Q1 2014?
    Ledningen tittar på finansieringslösningar utan utspädning. Tror du att de lyckas? Blir det kanske Silver Wheaton igen?

    Mvh, Henrik

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag måste erkänna att jag inte fullt hunnit med i svängarna. Läste pressreleasen när den kom och såg saker som att utvinningsgraderna vid La Negra var upp till 80% vilket är kanon. Såg lite förseningar men ändå rätt väg för Shafter och var som helhet beredd att leva med det.

      Conf callen var ett uppvaknande för mig. Tydligen står det i MD&A att man tämligen akut måste dra in pengar och vilket säkert hänger ihop med det att La Negra's grades ska ha dippat och vad jag fattade på en fråga så lär de stanna nere resten av året.

      Om Shafter: Man kan ju fundera över om dom ljugit. Kommersiell produktion i december är som jag ser det 600 ton och vettig utvinningsgrad.

      Jag har inte facit på om dom nått det och sen vänt ner. Känns konstigt med tanke på de väldigt dåliga resultat man nu berättar har varit snitt under våren på både antal ton och utvinningsgrader.

      Sen fick jag på conf callen klart för mig att man behandlade kostnaderna för Shafter som kapitaliserade (ska skrivas av) kostnader trots att man är i kommersiell produktion (sagt). Hörde att RBC analytikern också förvånades.

      Kort sagt, det poppade upp rätt mkt negativt. '

      Vid det här laget vet alla hur jag ser på PM bolagen rent allmänt för tillfället. Bolag som är i detta läget som lök på laxen har jag inte till myckes över för så jag dunkade ut aktier rätt hårt tidigt och nu trejdar jag för att begränsa skadan på portföljen. Extrem volatilitet är ofta rätt förmånlig för mig även om jag önskar jag hade startat dagen med noll AUN aktier...

      Radera
    2. Jag vet inte i dagsläget hur mycket kapital dom behöver dra in. Tror inte någon outsider vågar gissa det då det fortsätter att hela tiden komma negativa överraskningar från ledningen.

      Aurcana har kort och gott transformerat sig till den typ av bolag jag inte tycker man ska äga nu.

      Radera
  7. Hej OB,

    Dum fråga möjligen, men vad är en studs för dig? Tänker definitivt avyttra efter dagens downgrade. Är 2,50 - 2,60 rimiligt som målkurs för en studs?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltså, jag sålde mycket redan i början lägre än det du nämner. Jag har ingen aning vart kursen är på väg. Du har ett antal nedgraderingar från mäklarfirmor etc som möjligen kan förvärra läget och ge mycket låga bottnar.

      Dvs vad jag menar med studs är inte jättehögt och för mig så inledde jag med att få igång trejdning med att sälja direkt för att inte riskera hamna i situation där jag tvärtom ökade.. Lätt hänt.

      Kort sagt, som trejder så agerar jag precis hela tiden vid sådana här tillfällen. Har inte räknat men jag har säkerligen varit part i typ 1/6 av alla omsatta aktier i Kanada i AUN och i det "arbetet" så säljer jag på alla typer av studsar...

      Radera
  8. Dollarn ner idag metallerna ner idag igen, vart tar pengarna vägen idag? Det roliga är att den enda dagen som guldet är upp är när Toronto har stängt, igår..haha vad ska man säga om detta elände

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ju numera kanske 60-70% av bolagen jag följer inom de lite större högavkastande bolagen i USA och Kanada. Låt mig försäkra dg att det inte är ett elände där. Dvs det är rätt klart vart kapitalet vandrar.

      Blir jag nervös av det? Ja, jag har sålt en hel del och håller hög likviditet inför rekyler. Men samtidigt känns risken för en härdad TSX trader som högst hanterbar.. och det är dessa bolagen jag längtar efter ska få en rekyl så att jag kan köpa "billigare".... inte PM bolagen.

      Radera
    2. Det lät för mig på conf callen som dom skulle skaffa någon specialmaskin för att kunna komma snabbare åt höggradig malm men fattade jag rätt så kunde det nog dröja till årsskiftet typ innan det blev större förändring.

      Men du vet ju hur deras conf call är... inte helt solklara och tydliga.

      Radera
  9. Från sidan 4 i MD&A:
    · The average grade of silver was 71 grams per ton during the current period, compared to 81 grams per ton in
    2012. During the Q1 of 2013, the main focus was mine development which resulted in lower grade of silver

    Låter som att grades kommer att öka igen och man har väl mer högradig malm att ta av om jag fattat rätt(?).

    Jag får ta och lyssna på conf callen vad som sades där.

    /Henrik

    SvaraRadera
  10. När vi ändå pratar Aurcana så kan jag ju länka till den här som dök upp i förra veckan: http://www.equedia.com/the-highest-growth-silver-producer/

    /Henrik

    SvaraRadera
    Svar
    1. Henrik, jag tror det var min far som sa (kanske i sin tur citerade) följande tankvärda för mig-

      "De bolag som ser bra ut är ofta bättre än man tror, de bolag som ser dåliga ut är ofta sämre än man tror"

      Har funderat en del över det och undrar om det inte ligger en del i det genom att bolag som får problem ofta mörkar omfattningen medans framgångsrika bolag ofta har råd att ta det lugnt med superlativen.

      Kort sagt, Aurcana har en del att göra för att återvinna mitt förtroende. Det betyder inte att jag inte ser uppsidan i dom när dom får ordning på verksamheten och PM sektorn får lite medvind. Potentialen från dagens börsvärde är rimligen rätt enorm.

      Jag har dock en obehaglig känsla av att vi först kommer se ev vändning i börskursen och först därefter i pressreleaser och jag är trött på sådana case... när jag har mina i sammanhanget stabila utdelande bolag i branscher såsom nordamerikansk naturgas som också är spännande.

      Radera