tisdag 21 maj 2013

Min aktieportfölj och utdelningarna som kommer med bolagen

18% av portföljen:
Dorchester 25.3 usd. Utdelningstakt nu: 1.79 usd/år. Prognos: Jag tror vi når 2 usd i takt under Q2 pga de stigande naturgaspriser vi redan sett under febr-april.
Avkastning idag: 7.1%

10% av portföljen:
Eagle Energy Trust 7.60 cad. Utdelningstakt nu 1.05 cad/år. Prognos: stabil
Avkastning idag: 13.8%

6% av portföljen:
Energy Transfer 61 usd. Utdelningstakt nu 2.58 usd/år. Prognos, jag gissar upp 5% om ett år.
Avkastning idag: 4.2%

6% av portföljen:
Petrobakken 8.30 cad. Utdelningstakt nu: 96 cent/år. Prognos: stabil
Avkastning idag: 11.5%

Summa högavkastare: 40%

Summa övriga bolag: 18% (PM 5%)

Likviditet avsett för köp vid rekyl främst inom högavkastande bolag samt för att vi befinner oss i "Sell in May and Go away": 42%

Att jag håller PM bolag är mest för att jag har svårt att mentalt hantera att kapa sektorn helt... jag tror jag kommer förlora på sektorn kommande månader och dagen har inte precis ändrat min uppfattning om det.

Mest köpvärt i min portfölj? Av ovanstående bolag är jag närmast att handla i Dorchester och Eagle Energy även om viktningen mot Dorchester är lite för tung. Det finns fler naturgasroyaltybolag men jag har inte hittat något av samma kaliber.

Drömbolag (högavkastare) att se rekyl i så att jag kan köpa (tillbaka) tungt:
1. LyondellBasell
2. Seadrill


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar