tisdag 14 maj 2013

Klart läsvärd och lärorik intervju från Rick Rule

Jeff: I saw a BNN video where you said the capitulation process isn't over. What makes you say that?
Rick: I don't know if I have an opinion regarding the capitulation process in gold and silver, but I certainly think that the lows are yet to come for the junior mining equities. My experience in 35 years in junior equity markets is that bull markets end in an upside blowout, and bear markets end in a downside puke. I think we were partway through that a couple weeks ago, but I think it got interrupted. I haven't seen the sort of cataclysmic capitulation selling that usually marks a bear market bottom. It doesn't mean that just because it has always happened that way that it will happen this way again, but I haven't seen the capitulation selling. What I have seen, for example, is mutual funds being forced to sell to meet redemptions – but I haven't seen the no-bid market that usually marks the cataclysmic bear market bottom.

Jag skulle vilja poängtera "no-bid market", dvs att sentimentet i mellanstora bolag blir så dåligt en dag att köparna mer eller mindre tar slut och man ser aktier omsättas flera tiotal procent lägre än dagen före.

Jag har sett sådant några gånger men inte direkt haft pengar att handla för eller åtminstone inte varit sugen på att handla då man samtidigt är chockskadad pga nedgången man ser genom att man redan äger aktien... Det är värt att påminna om att det också går att tjäna väldigt bra på att ligga likvid och vänta, vänta, vänta och sen slå på "no-bid market". Sommaren är säsongsmässigt en "gynnad period" för att uppleva sådant.

Hela intervjun här:

I övrigt kan jag nämna att gårdagen var en dag jag var riktigt nöjd med. Jag tycker bolag som RNF, PBN och EGL i princip är i köpvärd zon och jag fick in aktier igår. Alla tre har underbart fin utdelning. Bland bolagen jag gärna skulle se en rejäl dipp (väntar och väntar) märks Seadrill där jag är helt ute och LyondellBasell där jag gärna skulle trippla innehavet eller så.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar