lördag 11 maj 2013

Illustrerande video om vad som händer i USA med naturgasrevolutionen

och för den delen vad som händer i USA ekonomin. Ja den är inte precis perfekt men energirevolutionen förbättrar handelsbalansen och budgetunderskottet och dessa ljusglimtar tillsammans med Indiens agerande mot guldköpande är de två huvudskäl som gör att guld under 2013 har pressats som jag ser det.

Vad gäller naturgas specifikt så är frågan för mig om vi kommer få tillfällig spik uppåt i priserna, säg i vinter om den blir tuff, och då pga att det varit olönsamt att borra efter (enbart, dvs ex olja och NGLs) gas och att det helt enkelt tar tid att få igång borrningarna igen. Det verkar helt klart att branschen baserat på de 4 - 4.5 usd INTE svarat upp. Läst/lyssnat på många relevanta conf calls och alla vittnar om att priserna fortfarande är för låga för att borra upp rena naturgaskällor om det inte finns vätska med. Men det hindrar inte att det finns ett eller ett par stora fält som fortfarande ligger under expansionsfas vilket tillsammans med att det borras hål där man får NGLs (natural gas liquids) och gas vilket håller uppe produktionen väl.

Samtidigt konverteras allt från kraftverk, lastbilar, tåg (videon nedan) och allt som kan till att drivas av naturgas som ju är många ggr billigare än t.ex. diesel och har halva CO2 utsläppen gentemot kol dvs efterfrågan är som ett ånglok som plöjer fram och nog är svårt att stoppa. Jag tycker kort sagt det finns mycket intressanta möjligheter runt naturgas och dess infrastruktur som jag skrivit och som styrt mina investeringar.



6 kommentarer:

  1. Det har under en tid varit mycket om gas och ibland får man intryck den finns över allt och alla med tillgång till den kommer rädda sina ekonomier genom exportera överskottet till andra?
    Gjordes lite PR för Cyperns eventuella gas framtid och "NBL" som efter en lång uppgång nu splittat troligtvis för att ge möjlighet komma in för nya sparare.

    Annat som ofta nämns är ett bolag som står för tekniken till bilar och arbetsfordon mm i USA hmm har tyvärr glömt det just nu är förmodligen lätt googla fram.

    En sak är säker Styrda satsningar är värda åka med på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gissar du menar Westport: http://www.westport.com/ jag följer dom noga och det är ett av bolagen jag håller på att lära mer om. Det är värt att poängtera att dom är i en fas där man jobbat främst med att ta fram lösningar för lätta lastbilar men att man nu försöker få genombrott med tyngre lastbilar vilket ju är en enorm marknad.

      Själva grunden för detta är ju att 6 enheter naturgas (á 4 usd gör alltså 24 usd) energimässigt är samma som en enhet olja (á WTI 95 eller Brent 104 usd). Det betyder fullständigt enorma besparingar för de med stora buss, lastbils, tåg eller fartygsflottor och kom då ihåg att det inte bara är gas eller komprimerad gas som vi sett i Sverige historiskt utan vi pratar även om utan motorer för att köra på flytande nedfrusen naturgas dvs LNG vilket krymper gasen till 1/600 del av volymen.

      Tre saker gör att jag ännu inte äger Westport:
      1. Jag håller på att lära mig mer vilket tar tid
      2. Dow ligger på 15.000 och förhoppningsvis står vi inför rekyl, Sell in May and Go Away gäller inte bara PM sektorn om någon trodde det. Så jag håller ca 50% likviditet och trejdar hårt som ni märker. Har säkrat mycket fina vinster i aktier jag gärna tar tillbaka.
      3. Westport är ännu ett bolag som slukar mycket mer kapital än man genererar och några utdelningar är det inte tal om. Sådana bolag vill jag inte ha för stor vikt av i portföljen och jag vill definitivt handla dom på elaka rekyler.

      Rent allmänt så är mitt tänkande som jag skrivit, hur många gånger ska man se dessa ständiga ras för att börja ta vinst och vara beredd på att handla på rea? Jag är bara intresserad av en sak och det är att se min portfölj växa i värde till lägsta möjliga risk.

      Sen har du en poäng med din avslutande kommentar och det ansluter till vad jag skrivit om de som ser främst silver som Religion.... marknader går inte upp om inte nya köpare och nytt kapital kommer in. Jag tror vi ligger i början av en trend för naturgas som "play". När det gäller PM så är jag osäker men jag lutar åt att vi är i en större svacka mitt i en trend... och jag tror att den i kombination med skattehöjningar och allmän inflation betyder slakt inom PM producenterna som så många blandar ihop med själva metallerna. Mitt innehav av metallerna är närmare 10% av min aktieportfölj och till skillnad från aktierna inget jag sålt i.

      Kan vi vara på botten av PM aktierna? och vad innebär det isåfall? Ja det är möjligt, jag gissar dock att chansen är större senare under sommaren och jag vill betona att så här långt så räcker det inte med botten för metallerna för att bolagen ska "stå still". Inflation och skattehöjningar gör att det krävs minst 100 - 200 usd upp för guldet per år för att inte lönsamheten (och värderingarna) ska falla. Lång malande period med 1300 usd kommer däremot betyda stängda gruvor och 90% nedgångar i många bolag. Dvs det gäller att vi inte bara bottnar utan att vi får en V formad vändning för metallerna och jag följer som bekant Indien och Kina noga för att se om det känns troligt. Tillsvidare... så kan man lugnt säga att jag avvaktar. Men jag lär skriva mer om det om jag hittar något intressant. Speciellt då på temat indiska importreglernas effektivitet.

      Radera
    2. En litet räkneexempel som illustrerar hur vidare hur jag ser på den strategi jag genomfört:

      Om jag inte hade skiftat som jag gjorde utan legat 100% i PM så hade portföljen snällt räknat bara varit värd 70% av ursprungsvärdet. Istället skiftade jag och den gick upp till 110% av ursprungsvärdet. Hade jag envisats med att fajtas centralbankerna så hade det nu alltså krävts över 50% upp i PM bolagens vändning för att jag skulle stå på jämn fot.... till det ska läggas att min nya strategi inneburit hög andel likviditet, stora utdelande bolag, bättre diversifiering dvs kraftigt lägre risk.

      Radera
    3. Efter läst denne artikeln går mina tankar allt oftare till att vara mer aktiv med mina s.k. aktier för byrån. http://seekingalpha.com/article/872331-the-yield-on-cost-trap-and-when-to-sell

      Jag är också ganska likvid vilket känns bra då det ger en manöverutrymme. Har några långliggare som närmar sig säljzon, här blir det problem besluta vad jag skall göra inte minst efter läst yield on cost artikeln.

      /LC

      Radera
    4. Att vara likvid för en Kanada placerare är nog lika svårt som för en alkoholist att hålla sig från spriten... och jag kan stolt säga att jag nu hållit hög likviditet ganska lång tid. Men det är inte lätt, det kommer ständigt olika attraktiva köptillfällen och frestar... dvs det har krävt enorm disciplin vad gäller säljande.

      Att sälja är kanske det svåraste. Det är svårt att sälja aktier som går bra och det är svårt att sälja sådant som gått dåligt. Men jag försöker som sagt att hålla två mål som övergripande: 1. Att se portföljvärdet öka och 2. Att hela tiden söka möjlighet att ta vinst och öka likviditeten... speciellt då med taktiken att "sälja de dyrast inköpta".

      Naturligtvis påverkas ovanstående taktik av hur börsen gått senaste tiden och säsongsmässiga variationer. Även valutautveckling påverkar mig mycket dag för dag.

      Jag blir mer och mer av en trader som försöker trejda i bra bolag som jag är bekväm med och ligga i branscher som är i uppåtgående... tänker jag mig.

      Av och till så kommer det dock bolag där jag försöker trejda mindre och tillåta vad jag ser som troliga framtida uppgångar få tid att förverkligas. Där är jag nu när det gäller bl.a mitt nya naturgasbolag som jag inte skrivit ut namnet på, i fallet Energy Transfer och baserat på senaste rapporten även Eagle Energy Trust där jag ska försöka få tillbaka de jag trejdade ut samt vara mer återhållsam med försäljningarna vid småvinster från dagens nivå.

      Radera
    5. Utan att skriva en hel blogg om det så skulle jag vilja säga några ord om varför jag trots allt äger Aurcana aktier idag:
      1. Jag vill ha kvar viss exponering mot PM-producent sektorn
      2. Börsvärdet är nu nere på strax över 200 musd
      3. Bolaget bör kunna klara av att "komma ut på andra sidan tunneln" och är då en stor producent av silver från två gruvor varav La Negra är minst sagt spännande världsklass och mycket väl kan klara av ett år med 20 usd silver.
      4. Warrantfrågan är vid dagens nedtryckta kurs mindre av ett problem då kursen behöver dubblas på 6 månader för att dyrare större batchen ska tecknas.

      Så jag avser fortsätta äga Aurcana trots min oro inför sommaren. Med all sannolikhet kommer jag fortsätta trejda den för att löpande få ner GAV. Tar kursen mycket stryk under sommaren kan jag komma gå upp mot max 10% innehav annars är väl målet 3-5% av portföljen.

      Radera