tisdag 14 maj 2013

En lånad TA synpunkt på guld

Källa med ytterligare text och förklaringar:

Återigen, som konstaterat i Rule intervjun nedan så kan nedgångar vara fantastiska möjligheter att tjäna pengar. Ser vi test av 1350 guld eller lägre så kommer man förvisso se fler än Semafo lägga ner gruvor men man kommer också kunna plocka riktiga kvalitetsbolag riktigt billigt. Vad gäller guldjuniorer... det finns en tid och plats för allting. Min åsikt är att detta inte är den för små illikvida juniorer som håller på att få slut på pengar utan att man just ska hålla sig till de större kvalitetsbolagen inte minst inom royaltysidan när man ev fyndar senare i sommar.

Jag länkar in Norcini's synpunkter också här: Han är för mig den främsta behållningen av KWN med sina sansade TA bedömningar.

Båda länkade källorna kommer från vänstra bloggrullen på min site.

8 kommentarer:

  1. Jag har sett att du kommenterar på Scoris blogg, hur gör man numera för att kommentera där.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är ingen expert på det men jag tror du kan skaffa dig en e-mail på gmail.com med ett alias och då blir du inloggad och kan kommentera med ditt alias. Kanske kan någon annan vara tydligare på att förklara...

      Radera
    2. Inget för en hel blogg men då jag tittade på Silver Bull för länge sedan när det nämndes att Aurcana letade uppköpskandidater så kanske någon har nytta av följande text om den låggradiga fyndigheten dom sitter med. Betänk att silver idag kostar 23 usd och zink 82 cent och för den delen att rapporten som den nedan är utsatt för notoriskt inflationstryck vilket är mer än vad man kan säga om metallerna för tillfället i alla fall... försöker bara skydda mina läsare genom att viktiga fakta som av andra kanske inte får "den vikt de förtjänar".

      In order to establish a reasonable prospect of economic extraction in an open pit context, the reported silver resource falls within a Lerchs-Grossman Optimized pit shell that uses a silver price of US$29.20/oz, a zinc price of US$0.95 per pound, US$3.70 per pound copper, and US$1.00 per pound lead. Pit walls are set at 50 degrees overall, and mining costs were assumed to be US$1.50/tonne, G&A US$1.00/tonne and silver and zinc processing costs at US$12.00/tonne.

      Radera
  2. Hej OB

    Tror du att Aurcana kommer att sjunka ännu lägre än dagens kurs nu?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag tror hela PM sektorn är känslig för lägre kurser kommande sommar, potentiellt mycket lägre kurser vilket jag ju skrivit om. Vad jag är rädd för är bl.a att det indiska köpandet som är rekordhögt pga nya regler ska förbytas i mycket låga köp av fysiskt guld.

      Men fördelen med Aurcana är låg produktionskostnad vid La Negra och låga investeringsbehov. Dvs förutsatt att Shafter går hyggligt... så bör dom komma ut "på andra sidan" som ett starkare bolag. Notera att man som alltid måste följa nyhetsflödet för att få detta bekräftat löpande.

      Men ja, även om jag äger AUN så är min uppfattning att vi troligen kommer se lägre kurser. Samtidigt tror jag vi kommer se många gruvor i andra bolag läggas i malpåse.

      För oss som placerare så är därför min uppfattning att bästa sättet att tjäna pengar i PM sektorn nu är att förbereda sig för att kunna dra nytta av en kommande urblåsning där aktier går till "no bid".

      Jag har inte facit och det står er fritt att skratta över varningarna när jag om 3 månader visat mig ha fel.... då kommer jag dock påpeka att jag hade rätt under våren och att det sparade mig mycket pengar... och jag vill som familjefar inte ha den extrema riskprofil som kanske andra tillåter sig.

      Om Aurcana backar 33% under sommaren så får jag 50% fler aktier för mina pengar... det är också en vinst på sätt och vis... men notera att sådant köp för mig bygger på att bolaget hjälpligt fått ordning på Shafter.

      Radera
    2. Men jämför gärna AUNs 200 musd börsvärde där ouncen vid La Negra har extremt låg produktionskostnad med en junior som Silver Bull som har börsvärde på 75 musd, kräver 25% högre silverpris för att bli ekonomiskt och inte har byggt någon anläggning... samt får slut på kassan i slutet på året även om dom är sparsamma...

      Jämför man så borde AUN fördubblas idag som jag ser det.

      Radera
  3. Hur ser du på detta: Frankrikes ekonomi krymper. Politikerna vill höja skatten, borde inte då rimligtvis inflationen öka? samt om dom tillför mer fiatvaluta för att få fart på ekonomin, borde väl det öka på inflationen? bra för guldet? även om jag också tror att guld och silver kommer att pressas ner den närmsta tiden, troligtvis kommer stödet på 1380 snart att testas. Vad tror du om det?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller så leder skattehöjningarna till avtagande ekonomisk aktivitet... fallande huspriser, fallande efterfrågan, folk får svårt att betala tillbaka lån etc... det är alltid svårt att tolka hur marknaderna ska reagera på saker och ting så ett tu tre så kanske guld tolkar sånt positivt igen.

      Men jag tror USA ekonomin är och förblir det viktigaste för guld och lite grand är det ju så att ju sämre det går i resten av världen ju bättre ser det ut för USA och då stärks dollarn och guld pressas. Säger inte att det är rätt men så här långt finns dessa samband helt klart.

      Jag gillar inte att förlora pengar eller sova dåligt och PM bolagen känns riskabla så jag minskade dom och tog in bolag som ger mig täta generösa utdelningar. Det har fungerat bra och det ska kännas klockrent för att jag ska ge mig in i PM igen. Det inkluderar att jag vill att det "ska vara säsong för PM" (sommar är ju vanligtvis kass..) och att jag har bolag där jag är trygg med intjäningsförmågan även när priserna är lägre samt att balansräkningen är mycket sund.

      Jag bloggar ju mina åsikter och hur jag agerar själv. Jag har inte facit... men jag försöker vara tydlig och ärlig snarare än att slänga ut mig för mycket "double speak".

      Lite försiktigt har jag gett mig in och pekat ut just varningar för bolag som jag av självklara skäl inte äger men som är på tapeten i Sverige men jag försöker skriva det så att det även går att applicera rent allmänt. Jag tycker inte man i nuläget ska äga småbolag eller bolag med tomter/produktion som rimligen inte kan klara sig vid dagens usla priser. Jag tycker det är mycket bättre att välja stora kvalitetsbolag på rea...

      Som bonus slipper man då bli offer för svenska och utländska "rekare" av småbolag tjänar grova pengar på att trejda småbolag med 2-4% spread när orutinerade småsparare köper direkt på sälj snarare än att ha tålamod (även höga minimicourtage sätter småspararen i nackdel i de mindre bolagen).

      En av de sista sakerna som hände med OBR var att jag inte ville reka småbolag och blockerade det. Jag ville gå mot allt större bolag precis som ni sett mig göra här på bloggen. Som alla förstår var också OBR (O B Research) huvudsakligen mitt projekt. Men jag stod som sagt inte som domänägare utan den biten bidrog en annan kille med vilket öppnade för möjligheten att ta det hela... visst man kan väl kalla det för att jag fick sparken :-) som han skrev på DI. Man kan också kalla det för något annat...

      Radera