lördag 4 maj 2013

DOW 15.000

Jag har uppdaterat min portfölj idag vilket var ett tag sedan. Häromdagen var jag riktigt stor köpare i LyondellBasell men dom aktierna åkte ut lika snabbt efter snabb studs upp igen.

Naturgasbolaget Devon åkte tradingmässigt ut efter goda vinster. Jag har en obehaglig känsla att det kan bli svårt att komma in igen baserat på min tro att amerikanska naturgasproducenter är ett av 2013 års mest intressanta play. Turligt nog har jag hittat ett annat bolag som ännu bättre uppfyller de specifikationer och önskemål jag har såsom:
- Lönsamhet och mycket god utdelning även under rekorddåliga naturgaspriser som 2012.
- Inga hedgar som begränsar uppsidan
- Hög naturgasandel vs olja/kondensat
- Mkt stark balansräkning (som inte är skapad av PPs... utan vinster)
- Hävstång inte bara genom produktion utan även genom ej ännu producerande källor.
- Inte alltför mycket av "exploration play" även om jag med detta bolaget som bas lättare kan komplettera med bolag som är lite mer av det.

Jag har ju letat och letat och det som jag jag upplevt är att det i princip finns två typer av naturgasproducenter: 1. Bolag som är i mycket dåligt skick balansräkningsmässigt pga rekorddåliga priser på naturgas 2012. Samt 2. Bolag som har kvar naturgas men klarat sig vettigt genom att vikta över till oljeproduktion samt jobba stenhårt med att hedga naturgaspriserna vilket tar bort den omedelbara uppsidan, Devon kan i viss mån räknas dit vad gäller produktionen och bolag av typ 1 vill jag helt enkelt inte äga i dagens klimat även om jag inser hävstången.

Jag räknar med att skriva kort om det nya bolaget nästa vecka. Egentligen är det ingen brådska alls. Säsongsmässigt borde naturgas vara svagt i kanske 30-40 dagar till och börsen kan mycket väl stå inför rekyl snart. Eftersom bolaget visserligen inte är litet men "bara" omsätter för kanske 15 mkr/dag och då jag misstänker fler än jag kommer gilla det så kommer jag försöka skriva om det en riktigt usel börsdag om vi ser det nästa vecka... brukar ju svänga mkt.

PM sektorn? För mig ser det ut som att vi nu etablerar oss under det tidigare stora tradingintervallet. Sommaren väntar vilket är dåligt för främst bolagen.

Jag kan bara upprepa att jag tycker man ska undvika bolag som har riktigt höga produktionskostnader. Typexemplet för mig är Atna där jag förvånas över att bolaget inte faller mer och snabbare vid 1450 usd guld och närliggande hot om att få 70-75 usd till per ounce som kostnad i form av royalty. Jag upplever att det inte pratats så där jättemycket om den där troliga royaltyförändringen i Nevada så jag gissar det inte är inprisat ännu. Den dåliga kursutvecklingen fram till nu är nog mest pga att fler och fler inser att om vi har en lite längre paus i guldpriset samtidigt som kostnadstrycket inte på något avgörande sätt lättat så kommer högkostnadsproducenter som Atna snabbt se sina marginaler utplånas och med det rimligen fortsatt dålig kursutveckling.

I detta sammanhanget kan man ju nämna royaltyförändringen som också väntas i Mexiko. Den är också sagd att bli 5% men det är ändå helt annorlunda då man inte verkar ha planer att ta det på bruttointäkten utan på EBITDA. Dvs Nevada versionen drabbar och lär främst slå ut högkostnadsproducenter medans Mexikoversionen mer slår mot de bolag med bäst lönsamhet. Inte oväntat har bolag som First Majestic varit upprörda i pressen och sett sin kurs pressas. Ett knep att smita undan sånt här är fortsatt att plocka royalty bolag istället för producenterna. T.ex Sandstorm Gold som har fet royalty på SilverCrest snarare än att köpa själva producenterna. Appropå SilverCrest så tittade jag närmare på den och det som på ytan ser ut att vara en stark balansräkning kommer ju till stor del tuggas bort genom åtaganden i samband med utbyggnaden, dvs i princip hela kassan försvinner. Såg att John Doody avfärdade dom med uttrycket "big dilution imminent. Pass."

Kruxet är när producenterna råkar så illa ut att verksamheten störs såsom vi skrev om i fallet Silver Wheaton & Barrick. Det får man ha i bakhuvudet när det gäller royaltybolagen.

Jag kommer med intresse följa royaltybolagen, inklusive Silver Wheatons kursutveckling under sommaren. Tar dom stryk tillsammans med marknaden så kommer de verktyg jag kommer föredra för exponering mot PM. Får vi det spikat att Mexiko genomför 5% på EBITDA så ser jag inte direkt det som ett skäl att undvika bra producenter, dvs även ett bolag som First Majestic är intressant. Det är ju ett av få ultra blue chip inom silversektorn och kursen har backat förvånansvärt mkt senaste tiden. Inget jag äger idag inför sommaren dock.


2 kommentarer:

  1. Nej PM-sektorn visar ingen egentlig styrka, vi får se om gapet upp mot HUI 300 kan täppas till nästa vecka. Det skulle ge högre toppar och bottnar i grafen. Ev rally får nog vänta dock.

    Intressanta tankar om SilverCrest som jag ej sett tidigare som du gärna får utveckla, bolaget handlas definitivt till en premie.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju inget revolutionerande. Jag skummar bolag och naturligtvis även SilverCrest som ju pumpats väldigt hårt av Canaccord inte minst via det brev jag tror de flesta av oss har Pescod's brev. Tidigare var det Atna dom körde hårt men det verkar ha slutat nu i takt med prisnedgången.

      SilverCrest genomför ju en expansion med mill och den kommer sluka större delen om inte allt av kassan och det är väl mest en fråga om dom vågar chansa på en perfekt uppstart eller om dom mer rimligt är försiktiga och gör en PP, speciellt med den rätt höga värderingen fortfarande.

      Sommaren blir spännande. Kanske kan man i lugn och ro titta på utbombade bolag inför en säsongsmässigt starkare höstperiod. Men jag vill som sagt helst ha de starkaste bolagen och om exempelvis SilverCrest chansar på att INTE göra en högst rimlig PP så är det absolut ingenting för mig. Jag skulle säga att klockan tickar och att det snarast är en miss att dom inte gjort det redan. Intresset blir ju inte precis starkare och dom får som bekant allt sämre kassaflöde från existerande produktion med de fallande priserna.

      Radera